Senaste nytt

Bra restauranger/hotell i Tokyo

Jag måste då slå ett slag för Sushi Tokami. Enstjärnare som har funnits i drygt ett år. Kocken tillika ägaren satsar på två stjärnor i nästa guide. Grym mat, och en ovanligt trevlig japan trots att vi inte pratar japanska (sorry @Dr. Miles ;)).

Sen måste jag också rekommendera Gyu-An. Kobe-biff på riktigt! Traditionellt ställe, så av med skorna och sitt på golvet (som tur är så kan man ha benen dinglandes i hålet under bordet...). En gudomlig Kobe-biff och traditionell service, var mer kan man begära? Kostar runt 1000 SEK pp inklusive några pilsner.
 

jimmy_h

Medlem
Vad är ni intresserade av för mat?
Kaiseki skulle vara kul att testa! Har ni några tips?
Senast åt vi fantastisk sushi vid fiskmarknaden och testade en massa mat från billigaste ramen, beergarden till finare ställen.
Budget är enligt devisen god mat får kosta men max 1000kr per person
 

pitch

Medlem
Kaiseki ska man väl inte äta i Tokyo, åk till Kyoto istället. Fast det är klart, där kan dom ju vara rätt fisförnäma, så det kanske inte är så lätt att få till en måltid på nåt av dom bästa ställena. (Hur som helst så äter jag hellre nikujaga än en full kaiseki-måltid, så jag är nog obildbar när det gäller dom finaste nyanserna i japansk kokkonst...)
 

m10

Medlem
Kaiseki skulle vara kul att testa! Har ni några tips?

Tokyo Shiba Tofuya-Ukai rekommenderas varmt. Klassisk Kaiseki byggd runt tofu, som dom gör i byggnaden intill. Dock mer en tofu. Fantastisk vacker setting med supertjusig trädgård, strax under Tokyo Tower. Tappade sin stjärna för något år sedan, men ändå högklassigt. Sitter i privata rum. Spräcker inte plånboken; toppmenyn hamnar på 13k JPY. Har engelsk meny.

tokyo shibatoufuya-ukai(東京・芝うかい亭)
 

Homer

Medlem
Det finns bara 10 stolar på すきやばし次郎 (Sukiyabashi Jiro) så det är svårt att få reservation oavsett japaner elller utlänningar.

Det var en grupp kineser gick dit och bad kocken att grilla sushi :eek: när några av dem inte ville äta rå fisk. Kocken var inte glad för denna önskemål.

World-Famous Chef Forgives Chinese Diners Who Wanted Him to Cook Their Sushi - Japan Real Time - WSJ


Obama är inte heller någon Sushi fantast
Obama only ate HALF of the pricey dinner at the 'world's best sushi restaurant' | Mail Online

Av de här bilderna framgår vilken sorts mat han egentligen gillar
15 Images That Show the Obamas’ War on Junk Food is A Bunch of Bologna
 

motu

Medlem
För en riktigt bra Kaiseki i Kyoto kan jag rekommendera Kikunoi. 3-stjärnig. Dock får jag hålla med pitch att de finaste nyanserna är svåra att förstå. Vi var där på hösten och turnip förekom i förvånansvärt många rätter..

Bästa restaurangen för Teppanyiaki som jag provade var Omae. Helt fantastiskt!
 

Alf

Medlem
Jag tänkte också försöka mej på Tokyo när jag får min 2-4-1 eftersom jag aldrig varit i Japan. Jag trodde jag var bra på maträtter men när jag läser vad ni rekommenderar har jag ingen aning om vad det är för mat. Sushi vet jag vad det är men det tillhör inte mina favoriter.
Vad rekommenderar ni därför att äta, bortsett från Kobe biff som jag också känner till.
 

pitch

Medlem
Turnip? Rova är ju inte det minsta vanlig i japansk mat, dom måste väl ändå ha översatt daikon fel?

Vad det gäller rekommenderad mat så är det lite lurigt. Vad för slags mat gillar du normalt?

Kobebiff ska du definitivt åka till Kobe och äta, förresten. Skittrevlig stad, och en schysst bit ko får du för så mycket mindre pengar än i Tokyo att tågbiljetten redan är betald ;)
 
Toppen