BRA rekonstruktion

Diskussion i 'Övriga nordiska flygbolag' startad av Bern, 6 April 2020.

1. apknug

apknug Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Kommer bli intressant att följa.

Konsumentkreditlagen säger att man kan ställa "samma" krav på kreditgivaren som på säljaren. Om nu Bra har ett godkänt rekonstruktions "utslag" från domstolen som säger 25% återbetalning så har köparen inte rätt till mer längre. Så kort bolaget säger nog att det blir 25% från oss också. Kortbolaget får troligen inte mer än 25% som alla andra från Bra de heller.

Men jag har som sagt aldrig sett att detta träffat direkt på konsument så jag är inte säker på att jag har rätt.

Last edited: 26 Juni 2020
  2. apknug

apknug Medlem

Land:
    Sverige Sverige
  3. pswe

pswe Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Goda nyheter! Vore dåligt om det blir mindre konkurrens inrikes.

apknug gillar detta.
  4. ZZZebra

ZZZebra Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Är det någon som kontaktat sitt kreditkortsbolag angående återbetalning? Om ja, vilket kort och vad blev svaret?

5. Johan Gott

Johan Gott Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag gjorde kortreklamation för två BRA-resor i våras hos AMEX. Jag fick skicka in avbokningsbekräftelse och hade pengarna krediterade inom en månad.

Edit: detta var precis i början av rekonstruktionen och 25%- nivån var ej än beslutad.

ZZZebra gillar detta.
  6. Canadien

Canadien Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Fast det spelar ingen roll, när ett företag går in i rekonstruktion så får de andrum från alla utestående skulder, förhandlar om dessa med de stora kreditgivarna och kommer till slut eventuellt fram till en dylik 25-%-ig ackordsuppgörelse. eller annan procentsats, men det som förvandlats fram gäller alla skulder som fanns vid datumet för rekonstruktionens inledande.

Johan Gott gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!