BRA rekonstruktion

Diskussion i 'Övriga nordiska flygbolag' startad av Bern, 6 April 2020.

1. Andreas Q

Andreas Q Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Någon som har hört något från BRA? Har en bokning som är betald med Klarna och deras köpskydd täcker inte resor meddelade de just...

2. Berglund

Berglund Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Köpskydd, nej det är möjligt. ”Köpskyddet” är väl deras egen produkt. Konsumentkreditlagen är däremot något annat, den kommer de inte undan lika lätt. För övrigt ytterligare en anledning till varför man inte ska använda Klarna.

Robert flysas, martin.agren och 011430121 gillar detta.
  3. lucasd

lucasd Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    BRA skriver själva på sin hemsida att din resa finns kvar på ditt bokningsnummer och att alla kunder ska få sina uteblivna resor kompenserade när verksamheten kommer igång igen. Dvs du kommer inte kunna få någon ersättning innan rekonstruktionen är färdig.

Klarnas köpskydd har alltid bara omfattat fysiska varor. Resor och tjänster har aldrig omfattats.

4. apknug

apknug Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Fast betalningar med Klarna faktura torde falla in under konsumentkreditlagen.

Metoderna för olika direktbetalningar däremot inte.

5. mha321

mha321 Medlem

Köpskyddet motsvaras väl av att Amex reserförsäkring inte täcker inställda flyg pga covid.

Vilket säkert är helt korrekt. Men inte relevant, eftersom det handlar om ett flyg som bolaget ställt in, och därmed inte levererat den tjänst man köpt.

Amen!

6. Bankiren

Bankiren Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    American Express godtar i alla fall ersättningsanspråk då flyg har ställts in på grund av covid-19.

7. Homer

Homer Medlem

011430121 gillar detta.
  8. apknug

apknug Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Berglund gillar detta.
  9. LSH

LSH Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag undrar hur kreditkortsföretagen ställer sig till detta om man begär återbetalning enligt konsumentkreditslagen. Någon som vet? Jag har redan fått återbetalning från Amex så praktiskt spelar det mig ingen roll.

10. mha321

mha321 Medlem

Jag har svårt att se hur de skulle "komma undan". De borde väl få stå för återstående 75% -- eller de får stå för 100% men de kan kräva in 25% från BRA.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!