BRA rekonstruktion

Diskussion i 'Övriga nordiska flygbolag' startad av Bern, 6 April 2020.

1. fcx

fcx Medlem

Land:
    Sverige Sverige

Tja, Björn Kjos har ju sålt massor av norwegianaktier, så där kanske det ligger pengar i plånboken...

Men min bedömning är att BRA går ut med rekonstruktion för att sätta press på banken. Enligt ett uttalande från dem idag så har de huvudsakligen bara en enskild fordringsägare, och en rekonstruktion (med hot om konkurs) kan vara ett kraftfullt sätt att få med banken på en annan avbetalningsplan.

Johan Gott och hco gillar detta.
  2. NotRyan

NotRyan Medlem

Så kan det vara. Som Petter Stordalen sa: Om du har skulder på en miljon och inte kan betala, då har du ett problem. Om du har skulder på en miljard och inte kan betala, då har banken ett problem.

Crille81, Johan Gott, hco och 5 andra gillar detta.
  3. i013145

i013145 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Som vanligt är Stordalen tvåa på bollen....

If you owe the bank $100 that's your problem. If you owe the bank $100 million, that's the bank's problem.

J. Paul Getty

Jönsson, apknug, hco och 6 andra gillar detta.
  4. Homer

Homer Medlem

Även nationalekonomen Keynes brukar anges som källa:
    Owe Your Banker £1,000 and You Are at His Mercy; Owe Him £1 Million and the Position Is Reversed

i013145, Berglund, hco och 1 annan gillar detta.
  5. Canadien

Canadien Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    En stor anledning att skydda bolaget genom rekonstruktion är ofta att få till en ackordsuppgörelse och få skulder av/nedskrivna.

6. apknug

apknug Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jo en företagsrekonstruktion utan ackord har jag nog inte hört talas om, här blir det lite speciellt med att så många kunder som har fordringar mot bolaget.......

7. Fredrik

Fredrik Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Är förmodligen inte ensam på forumet om att ha...haft.. bokningar med dem. Fick SMS idag att en bokning i juli var avbokad men ingen info om hur pengarna skulle betalas tillbaka mer än något vagt om ett tillgodohavande.

8. ZZZebra

ZZZebra Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Fick också SMS idag. Det minsta man kan begära är att man får veta vilken bokning som avses. Gällande BRA i det här fallet så är det förmodligen samtliga, men antalet SMS som jag fick stämmer inte överens med antalet bokningar jag har.

9. LSH

LSH Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag hade en bokning 9/4 som de ställde in 23/3. Jag mejlade genast och sa att jag ville ha återbetalning (och inte den tillgodocheck de gav mig utan att fråga). Fick svar först idag där de beklagade att de inte hunnit göra utbetalningen och att de nu inte kunde enligt lag.... Reklamerade därför köpet hos Amex. Återkommer med resultat.

martin.agren, 011430121, Sir Lemon och 2 andra gillar detta.
  10. LSH

LSH Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag fick min reklamation godkänd av Amex idag. Total handläggningstid ca 24h. Riktigt bra!

martin.agren, palmen, pswe och 2 andra gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!