Senaste nytt

BRA och extern partner på Bromma?

henke12

Medlem
Det kommer att bli svensktalande cc.
OSM rekryterar kabinpersonal för WDLs räkning. Baser på GOT, BMA och MMX.

Jag är ingen expert på arbetsrätt och fackligt arbete.

Men hur kan man som svenskt företag komma undan med att säga upp sin personal(Kabinpersonal på RJ100 som flyger BMA-MMX/GOT) pga arbetsbrist.
Sen anställs det ny kabinpersonal för att flyga BMA-MMX/GOT

:(
 

mha321

Medlem
Jag är ingen expert på arbetsrätt och fackligt arbete.

Men hur kan man som svenskt företag komma undan med att säga upp sin personal(Kabinpersonal på RJ100 som flyger BMA-MMX/GOT) pga arbetsbrist.
Sen anställs det ny kabinpersonal för att flyga BMA-MMX/GOT

:(
Det är ju inte samma bolag som anställer personalen.

Precis som viket outsourcing avtal som helst? Snarast är de ju bättre än i många andra branscher eftersom det nya bolaget faktiskt rekryterar I Sverige?
 
Jag är ingen expert på arbetsrätt och fackligt arbete.

Men hur kan man som svenskt företag komma undan med att säga upp sin personal(Kabinpersonal på RJ100 som flyger BMA-MMX/GOT) pga arbetsbrist.
Sen anställs det ny kabinpersonal för att flyga BMA-MMX/GOT

:(

Det är ju inte samma bolag som anställer personalen.

Precis som viket outsourcing avtal som helst? Snarast är de ju bättre än i många andra branscher eftersom det nya bolaget faktiskt rekryterar I Sverige?

Visst är det som @mha321 säger, men det är ju en gråzon. Arbetsuppgifterna finns de facto kvar, men någon annan gör dem istället.
Det är dock så vanligt att dessa typer av arrangemang görs nu för tiden att facken inte tar strid längre (möjligen då med undantag för pilotfacket hos SAS). Men på 1920-talet hade det nog låtit annorlunda. :)

Facken brukar väl främst fokusera på hur man tar hand om de anställda som blir av med jobben, och det är ju inte ovanligt att den nya utföraren tar över personal. Då brukar diskussionen handla om vilka villkor som ska gälla, nuvarande arbetsgivarens eller den nya utförarens/arbetsgivarens. Ibland enas man om en övergångsperiod.

Observera att jag kommenterar arbetsmarknaden generellt, inte flygbranschen specifikt.
 

apknug

Medlem
BRA har snart inga 25år gamla 4 motoriga jets som personalen kan arbeta på så visst är det arbetsbrist.

Intressant att det är bara cabin crew som söks. Undrar om cockpit är klar eller kommer det med leverantören?
 

LPC123

Medlem
Men detta är inget konstigt alls och inget olagligt. Det är som att säga upp egen säljkår och ersätta med en extern säljkår vilket är helt inom lagen. Det blir ju som @mha321 säger en outsoursing och man köper in den tjänsten bara istället för egen personal.
 
Det är väl "samma" fack som SAS har, Svensk pilot förening? Varför skulle facket hjälpa SAS piloter och inte BRA's?

Som sagt, min kommentar gällde arbetsmarknaden generellt. Meningen om pilotfacket för ett försök till ironi (jag vet, det brukar aldrig funka på BC, men jag tänkte "Kanske denna gång" :rolleyes:).

Hur pilotfacket är organiserat vet jag ingenting om.
 

Resenaren55

Medlem
OSM aviation söker tjänster för cabin crew till german airways/wdl aviation verkar inte söka några piloter vilket betyder att det förmodligen inte blir svensktalande flightdeck

Cabin Crew - Swe
Antal tjänster: 10
Arbetsgivare: OSM Aviation

Tjänstebeskrivning:
På uppdrag av German Airways i samarbete med BRA söker OSM Aviation erfaren cabin crew till följande baser: Bromma (BMA), Göteborg (GOT), och Malmö (MMX).

German Airways är ett varumärke som tillhör Zeitfracht Group och förenar de två flygbolagen WDL Aviation och Luftfahrtgesellschaft Walter (LGW) med ett oberoende AOC. WDL Aviation är det näst äldsta flygbolaget i Tyskland och har under 60 år haft en betydande roll inom flygbranchen. För närvarande består WDL-flottan av Embraer E190 Jets, som opererar över hela Europa för välkända flygbolag så som easyJet, British Airways, SAS, Air France, Finnair och KLM och från 2020 även för Braathens.
 
Toppen