Senaste nytt

Bröllopsresa inom Europa i september - business class

Diana

Medlem
Hej!
Då hela vår jorden runt-rutt blivit inställd så kommer vi att köra bröllopsresan i Europa mellan 14 sep-14 okt.

Tips på resmål som är bra just nu? Man vet ju aldrig med hur corona utvecklar sig. Så gärna med flexibilitet att kunna dra vidare. Vi vill gärna ha en så bra business class upplevelse som möjligt.
 

MLG55

Medlem
Business inom europa är inget speciellt....tråkigt men sant.
Hade jag varit er hade jag planerat en resa till våren istället, förhoppningsvis finns det då ett vaccin.
Så kan ni dra jorden runt då istället:)

Grattis till giftermålet :)
 

Doctor-X

Medlem
Tycker Lufthansas Business håller bra kvalité även under Covid, absolut inte som att åka long-haul med de större sätena men nog bra intra-europa.

Tycker franska rivieran alltid är trevligt, man kan nog hitta ganska bra priser på de lite lyxigare hotellen under de tiderna ni planerar att åka då detta är mer låg säsong.

Själv fick jag Superior Room inkl frukost i 4nätter och en 100€ voucher på Majestic Barriere i Cannes för 2 person för under 8000kr via Fine Hotel & Restort.
 

MTheC

Medlem
Vet inte hur du känner för Dubai? Är ju inte Europa men man kan komma in (med negativt corona-test). Är ju kanske inte (i mitt tycke, men var länge sedan jag var där) roligaste destinationen men flera bra hotell och värme och man kan ju få riktig business class dit.
 

Doctor-X

Medlem
Vet inte hur du känner för Dubai? Är ju inte Europa men man kan komma in (med negativt corona-test). Är ju kanske inte (i mitt tycke, men var länge sedan jag var där) roligaste destinationen men flera bra hotell och värme och man kan ju få riktig business class dit.

Tycker också Dubai är ett bra alternativ, bra hotell och god mat! Finns väldigt fina priser nu med Hilton Dream Deal.

Ett litet observandum är ju att UD fortsatt avråder för resor till UAE (kan ändras när som). Samt att man behöver en hel täckande försäkring (går ju enkelt att fixa iofs).

Tourism Advisory: Travel to Dubai During COVID-19 | Visit Dubai
 

fly4fun

Medlem
Senast jag kollade var Maldiverna öppna för svenskar. Vad som händer i Europa vet ingen, gränser öppnas och stängs på daglig basis.
 

BAM054

Medlem
...Vi vill gärna ha en så bra business class upplevelse som möjligt.


När det gäller flyg inom Europa är väl Turkish airlines det enda bolaget inom Star Alliance som har en business-class-upplevelse värd namnet. Riktiga säten samt väldigt bra mat och dryck (iaf i normala fall).

Istanbul är för övrigt en rackarns intressant stad. Har ni en längre layover så bjuder Turkish på en guidad sightseeing eller ett schysst hotell.
 

Tomas E

Medlem
Jag tänkte ”avvika från temat” hittills och anta att ni kanske är mer intresserade av dagarna/veckorna på plats än resan dit? :) Ni kommer alltså att resa lite ”off-season” (sensommar/tidig höst) inom Europa ett bissart år då horderna av bl.a. brittiska (de absolut värsta!) och tyska charterturister i huvudsak håller sig hemma!? Det tycker jag man ska se som en sagolik möjlighet, och inte som ett problem! :D:D:D Så länge som ni står ut med att bära ansiktsmask betyder det (gissningsvis) att ni kommer att kunna se vilken europeisk medelhavsdestination som helst lite som de var på 70-talet innan det blev för många turister! De flesta ”för” kända turistmål som känns ”för vanliga” har ju blivit det för att de ursprungligen var väldigt trevliga! Så det är mest att välja vilket språk ni vill ha i bakgrunden (spanska, franska, italienska, grekiska eller något annat), eller om fokus ligger på stränder, restauranger, vandringsmöjlighet i kringliggande berg, närliggande storstäder, eller något helt annat!

Är ni helt utan egna uppslag skulle jag föreslå Spanien, kombinera ett besök på Costa Blanca (sydöstra kusten) med Balearerna. Costa Blanca (i huvudsak kuststräckan Valencia-Alicante) besöks mer av spanjorer och ”lagom många” internationella turister än ”svenskträsket” :) Costa del Sol. Restriktioner (på Balearerna) kommer bara att vara ett problem om ni tänkt gå på nattklubbar eller vill sörpla drinkar på småtimmarna. På Costa Blanca kan jag rekommendera Denia om ni vill ha mindre skala och bra restauranger, och Calpe om ni gillar större hotell.
 

Diana

Medlem
Tack för svar! Vi behöver åka just dessa datumen för att min make, AT-läkare, har jobbat ihjäl sig i sommar och så har han bara tillgänglighet att vara ledig under en sån lång period just så.

För oss är resmålet viktigaste, vore bara en bonus att kunna nyttja en av alla vouchers vi lyckats samla ihop.
 

ulagun

Medlem
Har ungefär samma dilemma, (inte bröllopsresa efter 44 års äktenskap :)) men att ha ställt in vår höstresa, 2-4-1 till södra USA, Nashville,New Orleans bad mexikanska golfen m.m. Bittert.
Kikat på diverse alternativ i Sydeuropa och kommit fram till att det blir Portugal en månad.
Anledning är att smittan verkar hållas på rimlig nivå, inga krav på tester, karens m.m. Dessutom ett väldigt trevligt och intressant land att besöka med rimlig prisnivå och utan den massturism som finns i Grekland, Spanien m.fl.
Flyger Swiss/Lufthansa i business till LIS. Spärrat mellan säte, full service). Tåg 1.a klass ner till Algarve, Tavira är mysigt romantiskt. Tåg i Portugal är helt OKi 1.a klass samt billigt. Kolla på cp.pt och boka biljetter där med bra rabatter.( Att de dessutom spärrat 30% av platserna pga corona har SJ något att lära av) Efter någon vecka tåg till Porto (byte i Lissabon). Porto är en härlig stad. Utöver staden tur längs Dourodalen med hyrbil, portvinsavsmakning, samt åka museijärnvägen längs floden.
Sedan tåg till Lissabon. Bor ute i Cascais (hotell Albatross) och tar pendeln för besök Lissabon. Hyrbil besöka små pitoreska städer i närheten som t.ex. Obidos, Nazare, Sintra
Ja i korthet vår plan som vi även kan tänka oss som lämplig bröllopsresa.
Tips en helt nyutkommen reseguide; DK Första klass reseguide Portugal.
 
Toppen