Senaste nytt

Bourgogne - tips?

Agö

Medlem
Så är det dags att planera en tripp till Bourgogne. Utöver de givna gårdarna mellan Beaune och Dijon (längs med och små avstickare från väg D974), vad rekommenderas? Vin är förstås det primära syftet men tips på briljant mat, trevliga byar och annat tas tacksamt emot. Tanken är att flyga in till Genève (French Sector) och därifrån ta sig med hyrbil mot Beaune så även tips längs med denna rutt vore kanon.
 

Erik M

Medlem
Finns fina och roliga byar även om man kör vidare nordväst om Dijon. Flavigny-sur-Ozerain är bara ett exempel.

Hyr cykel och ta en eftermiddag längs en kanal!

MGallery Grand Hotel la Cloche i Dijon är bra, jag fick fina hörnrummet längst upp som Gold på Accor.
 

Erik M

Medlem
Det finns flera besöksvärda Cote-de-Nuits-appellationer på lokalbuss- eller taxiavstånd från Dijon. Gevrey-Chambertin och pyttelilla Fixin till exempel.
 

NyfikenGrau

Medlem
Älskar vinregionen för att delen som är känd för mycket hög kvalitet är så kompakt (jag tycker personligen den är ideal att cykla genom, bra att slippa tänka på chaufför och så bränner man lite kalorier och jobbar upp aptiten också), dock går den ju lite längre ner än Beaune men det där har du säkert bättre koll på...och man har ju att göra om man så begränsar sig till en bråkdel av de riktigt bra vinerna :)
Annat än ett avundsjukt Trevlig resa har jag inga andra tips i närheten än att ta vägen över Schweiz och ffa underskattade Besancon dit eller tillbaka (och såklart längs Saône andra vägen om man inte fått nog av viner).
Semur-en-Auxois är en trevlig utflykt om man vill ha en paus i vinprovandet nån dag och se något helt annat.
 

anjak

Medlem
Jag måste också säga att cykel är perfekt runt Beaune. Tycker man inte om uppförsbackar hår det ju alltid att hyra en elcykel. Gillar att cykla söder ut från Beaune med Volnay, Pommard och alla andra småbyar med vingårdar i varje hörn.

Ett annat tips för den som gillar att springa är att anmäla sig till halvmaran som går varje november i samband med vinfestivalen. Kul lopp med flera vinprovningar längs vägen. Full fart i Beaune hela helgen.
 

Erik M

Medlem
Inför höstens tripp tittar jag på olika sätt att resa till Bourgogne. Sist flög vi till Paris och tog tåg. Kan någon tipsa om andra smidiga resvägar från Stockholm? (Alltså jag kan själv kolla flygplatser förstås men i kombination med exvis tåg är alternativen så många att expert-tips blir värdefullt)

Inte super-noga med vart vi ska men nånstans i Bourgogne eller till och med Bourgogne-Franche-Comté. Smidig resa är viktigt.
 
Toppen