Senaste nytt

Bostadstråden

Jag har letat efter hus de senaste 6åren utan att hitta något. Som singel har man inte samma köpkraft och lägger man till en sund syn på privatekonomin som innebär stora marginaler så har jag ett tak på 2miljoner men helst 1,5miljoner. Att försöka hitta en villa söder om Stockholm, hela vägen ner till Nynäshamn 6mil söder om Stockholm, för max 2 miljoner, har varit omöjligt. Det klart det finns villor/fritidshus i denna prisklass, men det har alltid varit ruckel, fel läge osv. Utanpåliggande el i en 50kvm stor fritidskåk byggd på 50talet för 1,9miljoner (utgångspris) ute i skogen 6-7mil från Stockholm? Nej tack!

Nu letar jag efter tomt istället, stor, enskilt läge, med lite utsikt. Får flytta norr om polcirkeln för att ha råd med en sådan tomt. Kul.


jag är helt med på din linje..har man ett tak på 2 mille så går det bara inte i stockholms området.

Jag har tex en liten solskens historia, en kompis till mig köpte en kåk på Ingarö för ca 8 år sen och har smårenoverat vart efter.

Tomten brevid blev till salu ( obyggd ) som han också köpte med hjälp av värde ökningen på sitt eget hus.

Han sålde slutet av 2008 och hans värdeökning var enorma 390%...390..helt sjukt.i och med tomtköpet fick han också sjötomt så det gjorde ju en hel del.

Men tillbaka till ämnet..jag har insett att vi aldrig inom dom närmaste åren kommer ha råd med villa så det är bara att tagga ner på den fronten.
att bygga nytt med mitt jobb och alla fuskbyggar firmor i stan..neee då måste man bo på byggplatsen till det är klart och syna allt..flera gånger.
 

palmen

Moderator
Jag köpte nyss min första lägenhet, har tidigare bott i hyresrätt.
Har sparat ihop till nästan hela kontantinsatsen senaste 1½ året (efter senaste långresan), när väl "rätt" lägenhet dök upp och jag fick möjlighet att köpa innan visning var det bar att slå till. Jag har tur som kan få låna en del av kontantinsatsen av föräldrarna utan ränta och det ska vara återbetalat inom 5 år. Om inget oförutsett händer är mitt mål att kunna betala av om ca 1 år (hatar att ha skulder till folk).
Lånet på lägenheten blir mitt första någonsin, studietiden klarades av genom att leva så snålt det gick på det man fick ut av att jobba varannan helg samt studiebidraget, glad att jag sluppit studielånet nu i efterhand.

Att ta ett topp/blancolån var aldrig aktuellt för min del, hade jag inte kunnat lösa finansieringen på annat sätt så hade jag helt enkelt fått vänta tills mer pengar hade sparats ihop.
Bostadsmarknaden i Sthlm är helt sjuk, även om det stannat av lite så har jag en känsla av att det kommer fortsätta uppåt snart igen, det är trots allt bostadsbrist i Stockholm och det flyttar in betydligt fler än som flyttar ut. Det är helt horribla priser ute i förorten också på en del objekt. Har varit med i flertalet budgivningar men oftast har det slutat med att man stått kvar mot ett par som sålt villan för att flytta till lägenhet när de blir äldre. Finns ingen möjlighet att mäta sig med dom ekonomiskt.

Mitt tips är att prata med mäklare och hitta områden där man vill bo. Jag visste precis vilket hus jag ville bo i och var med på flertalet budgivningar på lägenheter där så mäklarna visste om mitt intresse. Förlorade budgivningen på en lägenhet veckan innan jag slog till på min nya, sa till mäklaren att det var i detta hus jag ville bo och att hon gärna fick höra av sig om något kom in. 2 dagar senare ringde mäklaren och informerade att de fått in en ny lgh i samma hus med bättre läge och bättre ytskikt. Fick komma på egen visning 1 timme senare. Ytterligare 2 timmar senare hade jag accepterat säljarens pris.
Ibland har man tur helt enkelt :)
 
Jag var nära att köpa en grym tomt på ett berg med 180 graders super panorama utsikt ut över vattnet och öar utanför Nynäshamn. De begärde 1 875 000kr i utgångspris. Så jag kollade upp den tomten med kommunen. Där säger de "Vi ger endast bygglov för 60kvm boyta då det är ett fritidshusområde. Men först måste du kontrollera med Miljö och Hälsoskyddsföreningen (eller vad de nu hette) om du får anlägga avlopp, utan det så får du inget bygglov"

Så jag ringde dessa nissar, de säger att jag måste göra en geohydrologisk undersökning för att fastställa att det finns tillräckligt med vatten. De säger också att det troligtvis inte finns tillräckligt vatten då det ligger så pass nära vattnet och att den senaste undersökningen, som ligger till grund för kommunens beslut, säger att det inte finns tillräckligt vatten för fler hus och att kommunen troligtvis inte ger en tillstånd"

1,9miljoner för en ej byggbar tomt. Tror dock den såldes för den försvann inom 2 veckor från hemnet. Har inte sett ett bättre läge ens för 4miljoner :(


Min plan när jag väl fått tag på tomt med bra läge är att bygga allt eftersom jag har råd. Spara ihop pengarna och ta hjälp av alla kontakter och deras kontakter. Eljobb fixar jag själv och med hjälp av brorsan som är elektriker. Sen känner jag både arkitekter, byggingenjörer, byggare, snickare, elektriker och smeder som alla har stora nätverk och kan ställa upp att jobba utan att ta ockerpriser.

Det får ta den tid det tar. Och jag ska inte bygga stort, jag är själv! Dock blir det stort garage och huset ska ritas så att det lätt går att bygga ut i framtiden om/när det behövs.

Nu till att hitta någon tomt värd namnet...
 
:(Och jag som trodde att alla här ägde minst ett slott ;) Nu är jag besviken, måste gå och skölja det med ett par Guinness i puben runt hörnet
fortsättning följer...

Upd. Det där med att hitta egen lya och flytta från hyres till "eget" är något som är stort tycker jag. Vad som förvånar mig nog är att folk ibland lånar så mycket att de behöver sälja för att klara sig ifall de förlorar jobbet eller inkomsten minskar/familjen växer/skiljer sig. :)
Det värsta är att hamna i en budgivning när du hittar ditt drömboende och när motparten har bättre förutsättningar(sålt sin lägenhet i centrum, har hela släkten nära, jobbar i banken, båda jobbar) än du som kan räkna med bara en inkomst och har ingen som kan låna till det där extra 50K. En sak är säker som sten: din insats. Har du cash till insats och kan få ett bra deal från banken då kan du köpa vad som helst.
2 vänner av mig gjorde ett stort fel i min mening: de köpte en 1.2M lägenhet och gav banken alla sina besparingar, över 450K. En annan vän gjorde annorlunda, köpte en lägenhet i ett hus som fanns bara på papper(första insats 50K), sålde den när det var dags att flytta in, fick 300K plus och lagt allt på ett sparkonto med fastränta 5%. Nu väntar han på rätt tillfälle att köpa och banken bara älskar honom.
 
Last edited:
varit på 2 visningar idag..sjukt va flis folk har.

en standardkåk utan ngt speciellt alls met utgångspris 3,6 mille.
Äldre par var intresserade och jag frågade lite snällt varför dom var intresserade av denna ( dom var i 70 års ålder ca )-fick till svar att dom hade bestämt att dom skulle köpa just denna och sen riva den för att bygga nytt..dvs tomten var intressant och inte huset.

Ska följa budgivningen på denna som nu är uppe i 4,2..helt sjukt..
 
Guuud vad skönt det är att bo på landet, känner jag efter att ha läst hela den här tråden ;)

Vad som mest har förvånat mig genom åren är att alla människor vill ha så otroligt stor boyta. Fast de ofta inte behöver.
Mitt senaste boende var ett torp på 42 m2 där jag o hunden bodde i 13 år. Fick ständigt frågan av folk när jag skulle skaffa mig en riktig bostad. Jag brukade svara att jag har det boendet jag behöver. Vill inte ha fler m2 än nödvändigt att värma upp och att städa. :)

Mitt nuvarande boende är en ngt större stuga på ca 50m2. Det räcker gott det med. Använder hellre mina pengar till resor än till stor boyta. ;)
 
Förra sommaren en av våra grannar sålde sitt till ett äldre par. Grannen hade gjort ett bra jobb på huset under några år, hade totalrenoverat köket för en 6 siffrig summa, badrum och uppvärmning, umärkt markarbete gjord på helgerna. Nya ägare hade planer att köpa ett sista hus, området och omgivningen var mycket viktig och därför fick säljaren bra betalt och andra köpare hade ingen chans vid budgivningen.
Första helgen efter tillträdet nya grannen kommer med en grävare och gräver upp hela fronten och uppfarten(borrning och sprängning involverad). Under senaste halvåret har villan helt bytt fasad, fått bättre ytterbelysning och hela tomten ser nu annorlunda. Om de har gjort lika mycket jobb inne då var det nog billigare att bygga från scratch. Men det ser bra ut och man blir bara glad att se fin underhållna hus i området. Dock även om det höjer snittpriset i området tyvärr höjer det taxeringsvärdet för oss i området med.

Hoppas bara på att GBG kommer aldrig i närheten av vad STHLMspriserna ligger på...
 
Jag håller helt med dig Ingrid! När jag väl kommer till skott och bygger ett hus, så kommer det inte vara stort. Det skall vara optimalt för mig. Lägenheten jag har idag, och alla andra lägenheter jag sett och haft, har haft för stora sovrum t.ex. så mycket onödigt oanvänt utrymme. Dock ska jag ha minst 100kvm garage :)
 
Toppen