Senaste nytt

Bostadstråden

rlager

Medlem
Intressant tråd. Jag arbetar som fastighetsmäklare i Stockholm sedan 20 år och jag håller med om att situationen är absurd. Marknaden har nu gått ner ca 10% i innerstaden och min ärliga uppfattning är att det nog kommer stå stilla på denna nivå under det närmaste året. Bankerna verkar idag inte vilja öka sin bolånestock med undantag av SEB som egentligen är den enda bank som är konkurrenskraftig idag. Jag misstänker dock att bankerna snart kommer vilja börja konkurrera om bolånekunderna igen och räntemarginalerna kommer komma ner till rimligare nivåer (har nu gått upp från 0,5% till 2% hos de flesta banker). Den bank som vill ha nya bolånekunder kommer att vara tvungna att hitta på ett "topplån" med förmånliga villkor. Sedan får vi se om de kallar det blancolån eller hur de lägger upp det. Bankerna tittar på din inkomst och om du har råd med bostaden. Sannolikt kommer priserna inte öka i den omfattning de har gjort sedan den stora krisen 1992 och därför kommer många banker att räkna in någon viss amortering. Spännande tider. Mitt bästa och uppriktiga tips är att satsa på ett bra läge. Hellre en mindre bostad i mindre lyxigt skick men som ligger rätt. De bästa lägena klarar sig alltid bäst i svackor och går alltid bäst i högkonjunktur. Det spelar ingen roll hur snyggt köket är om läget är fel. Situationen nu påminner i detalj om hur det såg ut under 2001 och 2008 då marknaden vek 10-15% under hösten för att sakta återhämta sig under året efter i takt med att räntorna kom ner och börsen stabiliserades. Spännande tider.
 

agehall

Medlem
Det riktigt sjuka är ju inte lånen utan avgifterna man får betala för att få köpa en fastighet. Det finns ingen rimlighet i att lantmäteriet ska ha % på köpeskillingen.
 

Concorde

Founding Member
Ej bostadsrätter dock. Men håller med, 1.5% tar Staten för att stämpla papper vid alla andra fastighetsköp av privatperson. Mycket pengar rasslar det in på alla villor som byter ägare. Banditer.
 
Jag har letat efter hus de senaste 6åren utan att hitta något. Som singel har man inte samma köpkraft och lägger man till en sund syn på privatekonomin som innebär stora marginaler så har jag ett tak på 2miljoner men helst 1,5miljoner. Att försöka hitta en villa söder om Stockholm, hela vägen ner till Nynäshamn 6mil söder om Stockholm, för max 2 miljoner, har varit omöjligt. Det klart det finns villor/fritidshus i denna prisklass, men det har alltid varit ruckel, fel läge osv. Utanpåliggande el i en 50kvm stor fritidskåk byggd på 50talet för 1,9miljoner (utgångspris) ute i skogen 6-7mil från Stockholm? Nej tack!

Nu letar jag efter tomt istället, stor, enskilt läge, med lite utsikt. Får flytta norr om polcirkeln för att ha råd med en sådan tomt. Kul.
 
Finns det någon tomtkö i Stockholmsområdet? Är man singel och inte har bråttom att flytta från hyreslägenhet pga växande familj så är möjligheterna helt obegränsade. Man har ju fördelen att kunna vänta och slå till när marknaden är lägst och räntorna som bäst.
2 tillfällen under 2000-talet som var som bäst till att ta ett bolån: 2005-2006 och 2008-2009.

Men mitt råd är enkel: spara till insatsen och bygg nytt, livet är för kort för att rätta till någon annans fel.
 

Concorde

Founding Member
Bygga nytt i Sverige idag är tyvärr inte som för 30 år sedan. Standarden på hantverkare och byggare har gått ner, man tar hutlöst betalt och materiel kostar på tok för mycket. Vi sneglade ordentligt på att bygga en kåk men konstaterade att det inte är värt det. Stora risker. Så fort du lämnar kataloghus eller modulhus drar det iväg. En 200 m2 villa av bra standard går lös på 6 millar eller mer, tomt ej inräknad.
 

Ubbe

Medlem
Bygga nytt i Sverige idag är tyvärr inte som för 30 år sedan. Standarden på hantverkare och byggare har gått ner, man tar hutlöst betalt och materiel kostar på tok för mycket. Vi sneglade ordentligt på att bygga en kåk men konstaterade att det inte är värt det. Stora risker. Så fort du lämnar kataloghus eller modulhus drar det iväg. En 200 m2 villa av bra standard går lös på 6 millar eller mer, tomt ej inräknad.

Man kan få ett mycket bra hus för betydligt mindre summa.
Gå in på lättklinkerbetong.se och titta. För nått år sedan fick jag priset 100m2 i tre plan inkl källare 625000:- inkl slangar för golvvärme och el mm
Sen tillkommer takbeklädnad och fönster/dörrar, VVS och kök osv dvs <1000000-1500000:-

Väggarna kan du få infärgade från fabrik... Inneryta finputsad och färgad om man så vill.

Klart. Underhållsfritt om man tänker sig för med materialval.. Vet inte om de tar Amex... ;-)
 

jth

Medlem
kan säga att av alla visningar jag varit på fram till idag hade 90% blanco lånat till kontantinsats av dom jag träffade

Hmm, hur får man reda på detta egentligen? Går du runt och kollar med andra spekulanter hur deras finansiering ser ut, eller kan man tjuvlyssna på konversationen?
Inte meningen att vara fräck, men jag är bara lite nyfiken :)
 
Hmm, hur får man reda på detta egentligen? Går du runt och kollar med andra spekulanter hur deras finansiering ser ut, eller kan man tjuvlyssna på konversationen?
Inte meningen att vara fräck, men jag är bara lite nyfiken :)

du anar inte hur ärliga folk är om man frågar..så jag frågade..var iof många yngre förmågor som var på visningarna.
 
Toppen