Senaste nytt

Bortslarvad väska och reser vidare efter landning. Hur skulle ni gjort?

Delayed

Medlem
En helt hypotetisk fråga men något som säkert händer (har hänt) någon förr eller senare.

Antag att ni ska på semester i exempelvis Hua Hin i Thailand. Ni flyger till Bangkok och tar därifrån en buss/taxi till Hua Hin. En resa på en tre-fyra timmar.

Vad gör ni om en väska saknas i Bangkok? Åker ni ändå vidare och försöker få väskan transporterad till er senare eller väntar ni i Bangkok tills väskan dyker upp?

Thailand kan bytas mot godtyckligt "liknande" land, det vill säga ett land där det inte alltid är helt enkelt att göra sig förstådd på engelska. Hua Hin kan även bytas mot godtycklig ort, minst några timmar från flygplatsen.
 

palmen

Moderator
En helt hypotetisk fråga men något som säkert händer (har hänt) någon förr eller senare.

Antag att ni ska på semester i exempelvis Hua Hin i Thailand. Ni flyger till Bangkok och tar därifrån en buss/taxi till Hua Hin. En resa på en tre-fyra timmar.

Vad gör ni om en väska saknas i Bangkok? Åker ni ändå vidare och försöker få väskan transporterad till er senare eller väntar ni i Bangkok tills väskan dyker upp?

Thailand kan bytas mot godtyckligt "liknande" land, det vill säga ett land där det inte alltid är helt enkelt att göra sig förstådd på engelska. Hua Hin kan även bytas mot godtycklig ort, minst några timmar från flygplatsen.
Hände mig i Danmark på Kastrup, min väska kom inte så jag bad dom skicka den till Bryssel och mitt hotell där 2 dagar senare då jag inte skulle hinna få den dagen efter heller.
Väskan dök upp på kvällen som utlovat, 2 dagar efter att jag borde fått den på Kastrup.
 

STO-ARN

Medlem
En helt hypotetisk fråga men något som säkert händer (har hänt) någon förr eller senare.

Antag att ni ska på semester i exempelvis Hua Hin i Thailand. Ni flyger till Bangkok och tar därifrån en buss/taxi till Hua Hin. En resa på en tre-fyra timmar.

Vad gör ni om en väska saknas i Bangkok? Åker ni ändå vidare och försöker få väskan transporterad till er senare eller väntar ni i Bangkok tills väskan dyker upp?

Thailand kan bytas mot godtyckligt "liknande" land, det vill säga ett land där det inte alltid är helt enkelt att göra sig förstådd på engelska. Hua Hin kan även bytas mot godtycklig ort, minst några timmar från flygplatsen.
Det är senaste flygbolaget på en flygning (T.ex. SAS ARN-LHR & Thai LHR-BKK) här Thai, som ansvarar för att bagaget skickas till adress/hotell, där passageraren befinner sig. Det kan ju ta flera dagar tills bagaget hittas, så att stanna i exemplets BKK, är ej aktuellt.
 

Delayed

Medlem
Det är senaste flygbolaget på en flygning (T.ex. SAS ARN-LHR & Thai LHR-BKK) här Thai, som ansvarar för att bagaget skickas till adress/hotell
Det som krånglar till det om det skulle hända mig är att vi bor i ett hus i "förorten". Även om jag känner till det som ska vara husets officiella adress är det dock mer eller mindre omöjligt att koppla denna adress till husets faktiska position. När vi beställer hem mat för första gången från en ny "leverantör" brukar det ta en thailändare kanske en kvart att förklara vart de ska leverera och då blir det ändå oftast fel...

Bodde man på ett (välkänt) hotell skulle det säkert funka med leverans till hotellet men jag är minst sagt skeptisk till att jag någonsin skulle se min väska igen om jag bad om leverans till husets "officiella adress".
 
Hade problemet tillbaka år 2015 då jag flög på BA dealen som utgick från Oslo, flög till och från Oslo med sas på separat biljett och hade incheckat bagage när jag kom från USA med BA via LHR. De glömde ju väskan i London så de skicka väskan till mig i Stockholm. Kom dagen efter om jag inte minns fel. Är arrival services uppgift att lösa det i princip.

En annan gång var då SAS missa min väska på en 24 timmars till New York. Då sade dem på Newark att de skulle meddela Stockholm att inte lasta väskan så jag hämtar ut den när jag landar. De lastade ändå väskan som kom och hör och häpna när jag blev stoppad vid boarding och fick meddelandet att de ändå lastat väskan, men att SAS personalen på EWR hade snappat upp detta och tullat väskan och lagt på väskan på samma maskin den flögs över med. Hämta med andra ord ut väskan på Arlanda med 2 bagagetags på en som stod SK903 och en SK904 som fortfarande satt på väskan.
 

Gus

Medlem
Vad gör ni om en väska saknas i Bangkok? Åker ni ändå vidare och försöker få väskan transporterad till er senare eller väntar ni i Bangkok tills väskan dyker upp?
Ja, åker vidare ändå. Inte ska en förlorad väska få förstöra semestern och redan betalda hotell. Det är ju bra ju längre bort man kommer och blir mer svårtillgänglig. Då hinner man shoppa mer för försäkringspengarna. ;)
 

Gus

Medlem
Mitt problem är att jag i det läget ofta inte ens vet vilket kort jag använt och än mindre hur försäkringsvillkoren egentligen ser ut. Knappast medvetet, jag vet... :oops::oops::oops:
Nä det läget är lite jobbigt. Försäkringsvillkoren har jag inte koll på utantill heller men det går ju snabbt att kolla upp när väl (o)lyckan sker.
 

Hok

Medlem
Bodde man på ett (välkänt) hotell skulle det säkert funka med leverans till hotellet men jag är minst sagt skeptisk till att jag någonsin skulle se min väska igen om jag bad om leverans till husets "officiella adress".

Finns det inte någon affär eller något annat som ni har kontakt med som du skulle kunna använda som leveransadress om oturen är framme?

Annars får du hoppas att budet har en telefon så att ni kan ge vägbeskrivning.
Jag skulle inte stanna i Bangkok och vänta på väskan. Men det beror naturligtvis på hur länge man ska stanna i Thailand. Om det är en vanlig semesterresa eller om man är nere för att övervintra.
 

Delayed

Medlem
Finns det inte någon affär eller något annat som ni har kontakt med som du skulle kunna använda som leveransadress om oturen är framme?
Bra idé. Är nog betydligt säkrare att få leverans till en affär, restaurang eller hotell.

Annars får du hoppas att budet har en telefon så att ni kan ge vägbeskrivning.
Telefon verkar alla ha i Thailand. Engelska språkkunskaper är det ofta värre med, eller kanske mer korrekt så är problemet att min thailändska är i det närmaste obefintlig...
 
Toppen