Senaste nytt

Borde SAS starta upp en linje till Bangkok?

palmen

Moderator
Så direktflyg från skandinavien är alltså egentligen uteslutet?
Nej inte uteslutet, finns charter som täcker det största behovet. Ska det flygas reguljärt så behövs troligtvis en lägre kostnadsbas än vad sas har, dvs ett asiatiskt bolag eller low cost från Europa.

Nåja, det finns säkert data inom resebranschen som visar hur och vart folk flyger.
Jag gissar att det görs ordentliga kalkyler
Ja det kan vi utgå ifrån.
Lite som med Ryanair som stängde linjer från Sverige some gick bra då de kunde tjäna mer pengar på att flytta planet till andra linjer.

Om sas kan räkna hem att starta på Bangkok ska de självklart öppna där, men kan de tjäna mer pengar på destination i Indien, Kanada, USA, Sydkorea så bör de öppna där istället.
Det kommer troligtvis inte finnas plan till att starta nya linjer närmsta året nu när A340 är borta. Skulle vara om de stänger någon annan destination.
 

Lasse Kongo

Medlem
För mig personligen hade det varit fantastiskt med ett SAS flyg till BKK. Känns lite märkligt att SAS flyger till 3 destinationer i Kina men inte till BKK. Vår familj har alltid valt Thai direkt. Priset har spelat mindre roll men samtidigt väljer min systers familj charter flyg med mellanlandning i nåt obskyrt land bara för att få det så billigt som möjligt.
 

ante_77

Medlem
Nej inte uteslutet, finns charter som täcker det största behovet. Ska det flygas reguljärt så behövs troligtvis en lägre kostnadsbas än vad sas har, dvs ett asiatiskt bolag eller low cost från Europa.


Ja det kan vi utgå ifrån.
Lite som med Ryanair som stängde linjer från Sverige some gick bra då de kunde tjäna mer pengar på att flytta planet till andra linjer.

Om sas kan räkna hem att starta på Bangkok ska de självklart öppna där, men kan de tjäna mer pengar på destination i Indien, Kanada, USA, Sydkorea så bör de öppna där istället.
Det kommer troligtvis inte finnas plan till att starta nya linjer närmsta året nu när A340 är borta. Skulle vara om de stänger någon annan destination.

Det är väl svårt att få ekonomi med A340?
Nu kanske inte bränsle per säte är någon större kostnad, men en A350 lär väl fungera bättre rent ekonomiskt på de flesta linjer.

Nåja, lite önsketänkande från mig. Samtidigt så kan man ju undra om Seoul är en så pass mycket större reseattraktion i jämförelse med BKK.
Seoul var väl på tapeten en stund.
 

Carl

Medlem
Om Bangkok skall bli verklighet så är nog ett Cargoavtal nödvändigt likt Seattle. Utan frakt ingen linje då som så många andra redan påpekat att det blir utmanande med lönsamheten.
 

SK989

Medlem
Nu är det länge sedan, men visst flög SAS CPH-BKK-SIN sex dagar i veckan samt ARN-BKK-SIN en dag i veckan för kanske 20 år sedan? Kabinpersonalen flög ARN/CPH-BKK och gick av sitt pass där för att nästa dag flyga BKK-SIN-BKK var de gick av igen för att dagen därpå flyga BKK-CPH/ARN. Om det efter Corona blir en tid då vare sig Thai eller Singapore Airlines flyger mellan Skandinavien och BKK/SIN borde det väl gå att få lönsamhet i en sådan linje? Eller det var kanske inte någon lönsamhet att tala om i linjen på den tiden som SAS flög till BKK-SIN?
 

Ricci

Medlem
Nu är det länge sedan, men visst flög SAS CPH-BKK-SIN sex dagar i veckan samt ARN-BKK-SIN en dag i veckan för kanske 20 år sedan? Kabinpersonalen flög ARN/CPH-BKK och gick av sitt pass där för att nästa dag flyga BKK-SIN-BKK var de gick av igen för att dagen därpå flyga BKK-CPH/ARN. Om det efter Corona blir en tid då vare sig Thai eller Singapore Airlines flyger mellan Skandinavien och BKK/SIN borde det väl gå att få lönsamhet i en sådan linje? Eller det var kanske inte någon lönsamhet att tala om i linjen på den tiden som SAS flög till BKK-SIN?
ARN-BKK flögs väl 3 dagar i veckan under en vinterperiod med en B767 när SAS fasade in A330/340 vill jag minnas.
BKK-SIN, var där ingen direkt lönsamhet men SAS försökte göra pengar på den då flygplanet från CPH stod många timmar i BKK.

Jag minns att just det året som SAS också flög från ARN och då fick den besättningen ett långtstopp i BKK + de vanliga besättningarna från CPH.
Tror att det var minst 3 besättningar samtidigt på hotell Rembrandt då och våning 12 var alltid bokat för SAS.
 

henke12

Medlem
Det jag undrar är främst:

Hur hett är det att åka till Thailand numera?
Det känns som runt 2005-2012 så åkte i princip ALLA jag kände till Thailand på semester.

Numera hör jag inte lika många(framföallt inte 2020 :))
 

Senator

Moderator
En intressant fråga och det skulle självklart vara kul om SAS återuppstod i Bangkok. Men det verkar vara svårt för många flygbolag att få lönsamhet på rutten året runt. T.ex. har både British Airways samt Air France kört flygplanstyper med low premium, high density för att få någon bäring alls. Lufthansa har kört ibland A380 på vintern och A340-300 på sommaren. Jag tror att för SAS räkningar gäller det att:

1. Det går att få en bra yield, och det kräver mycket betalande affärsresenärer i alla kabiner
2. Hitta en slinga som gör att flygplanen är i luften där man tjänar pengar, och inte står på marken där dessa kostar pengar
3. Hitta bra avtal för fraktutrymme

Thailand är en spännande destination för skandinaver, det råder det ingen tvekan om. Men det är säsongsberoende, och det är inte någon destination som drivs av tjänstemän med stor resebudget, men av barnfamiljer på semester och backpackers. Det blir svårt att tjäna pengar på det.

Under senaste 10 åren har det nästan varit tjänstefel om man inte hittar en affärsklassresa till BKK för under 13.000 - 15.000kr, Jag tittar snabbt på Swiss, Air France och Emirates i ExpertFlyer. Det finns hur mycket som helst som prisas under 20.000kr samt inte kräver lör/sön eller kan köpas 3 dagar innan avresa. Swiss har D-klass som du kan boka typ samma dag utan MIN STAY som hamnar runt 23.000kr. MIA blev jämfört och där ligger samma på 44.000kr.

Min slutsats är att SAS inte kan tjäna tillräckligt med pengar på rutten, och att alternativkostnaden med en begränsad flotta blir för hög.
 

Tonton

Medlem
Vad i övrigt som hände på Rembrandt lämnar vi där hän :)

Haha!

F.ö så är det fortfarande ganska ofta jag möter gamla SAS-piloter från den tiden, som bor på Rembrandt privat, nu när de är på semester.

Kan nog faktiskt inte minnas en enda gång jag har varit på Rembrandt utan att det kommer upp någon random gammal pilot som hälsar på (nu fd) GM när vi käkar lunch/middag tillsammans.
 
Toppen