Senaste nytt

Bonusresa till Thailand, med happy ending

Big Birger

Medlem
En gång för länge sedan hade vi en bokning, eller rättare sagt tre bokningar, för sex personer tur och retur till Japan. Dit med Austrian i den bakre Business-kabinen som tar 6 personer, och hem på tre olika flighter med ANA First utspridda på 3 oika dagar. Det var för bra för att vara sant.

Efter många olika ombokningar av resan till Japan var det bara 1 månad kvar när hoppet släcktes helt. Biljetterna hem med ANA ställdes in pga att de inte vill/kan flyga över Ryssland. Nästan en tröst att Japan sedan inte öppnade för turister heller.

Nåja. Jag hittade biljetter till Thailand istället som alternativ. Dit med Thai i Business från Frankfurt för 2 personer på fredagen, och för de andra 4 på söndagen. Anslutningen på söndagen var med SAS till Berlin 10.30, lugnt byte till Lufthansa som skulle flyga till Frankfurt. Sedan 2 timmar att slappa i någon lounge innan Thai Business.

Med några få dagar kvar fick jag mejl från Lufthansa som berättade att flighten från Berlin till Frankfurt var inställd. Så då gällde det att hitta alternativ att ansluta till Frankfurt.

Det fanns 4 biljetter via London kvällen innan med övernattning i Frankfurt. Perfekt. Lugnt och skönt. Ingen stress. De tar vi. Bokade om de första två som av en slump råkade bli son#1 och hans flickvän. När de andra två skulle bokas, var biljetterna borta. Sånt som kan hända i den mystiska bonusrese-världen. Återstår fru och son#2.

Sökte med ljus och lykta. Av olika anledningar blev det till slut Ethiopian från Arlanda 07:40 till Oslo, och sedan 1:05 byte till Lufthansa mot Frankfurt för att få 8 timmar på Frankfurts flygplats att softa en lounge och kanske sova några timmar i ett vilorum.

Jag och dottern var redan på plats i Thailand, så det enda jag kan göra är att följa på distans.

Son#1 + flickvän blev lite försenade och fick en tajt anslutning i London, men hann med sitt plan. Bagaget kom inte med, men det borde hinna ikapp under söndagen.

Vi visste att det skulle vara KAOS på Arlanda för fru och son#2 på söndagen. De såg till att parkera bilen på Benstocken vid 03.30, tog ett djupt andetag och åkte mot Terminal 5.

Ethiopian hade tydligen en egen incheckning i disk 28. Det gick inte att checka in i SAS Business-disken.

2 timmar innan. Prick på sekunden. Då öppnar Ethiopian incheckningen. Kön till vanliga security var då oändlig. Som tur är hade jag giftat gold-status till frun tidigare, men fast track med 1 gäst när det inte är SAS kan vara lite olika utfall på.

Mycket riktigt. Problem vid fast track. Inte att de inte skulle få gå igenom, men att det inte stod på boardingkorten. Att gå tillbaka till disk 28 för att rätta till korten var uteslutet. Efter att ha vädjat till vakten så kom de igenom. Phew.

Tack vare Fast track hann de igenom till gaten med kanske 10 minuters marginal. Boardade. Sedan hände ingenting. I en timme. Ethiopian valde att vänta in passagerare som fastnat i säkerhetskontrollen.

De lyckades ändå flyga in 20 minuter på väg till Oslo, men stannde sedan på plattan utan att taxa till en gate. I 15 minuter. Jag följde dem på Flightradar. Två olika flygvärdinnor försäkrade frun om att Lufthansa vet om att de kommer, och att de kommer att vänta.

Det gjorde de inte.

Så det behövdes en ny anslutning till Frankfurt. Det gick trea andra direktplan till Frankfurt från Oslo senare under dagen som alla skulle hinna fram i tid till Thai-kärran mot Phuket. Men... Det fanns inga platser. Noll. Nada. Inte ens via Helsingfors och Paris eller vad som helst.

Jag följde som sagt på distans, och fick prata med SAS-personen i Service Center via WhatsApp. Han förklarade att detta egentligen är Ethiopians problem som orsakat förseningen och att vi borde vända oss till dem. Men eftersom frun har gold status kommer han att göra ett försök ändå.

Efter att ha knapprat på tangenterna i en evighet hittade han ett alternativ med Lufthansa via München till Bangkok i Economy. Inte optimalt, eftersom vi skulle träffas i Phuket och åka minibuss mot Koh Lipe. Men är de väl i Thailand, går det att hantera. Bara att bita i den sura bananen och ställa in sig på Economy.

Efter lunch och ny energi i kroppen pratade fru och son med samma person på SAS igen, som hade fortsatt leta. Han hade hittat två biljetter på sista direktflighten till Frankfurt som var "inte upplåsta". Så han kunde ordna med två tillfälliga biljetter och sätta dem på en stand-by-lista. Jag är inte helt säker på termerna här, eftersom jag fick dem berättade av min kära fru + son#2. Galet stressande att inte vara på plats och se exakt vad som händer.

Vi kom fram till att bästa taktiken antagligen är att gå till den gaten och stå först i kön för att göra allt för att komma med flighten. De stod där i 1:45 innan det kom någon personal som kallt förklarade att vi får se när alla har gott ombord hur de gör.

Under tiden de står och vänta kommer det en horisontellt utmanande kvinna som krävde att få ett tomt extra säte bredvid sig på planet (termen min förtjusande 21-åriga son använde var "tjockkärring"). Det fick hon inte. Då vägrade hon följa med, och avbokade sin plats. Hoppets lampa tändes.

Väldigt stressande att följa detta på distans. Planet skulle bli 20 minuter sent, och jag fick inget livstecken från dem. Hoppades att det betydde att de höll på att boarda. Fick meddelande om att boarding inte ens hade börjat. Va f-n. De måste också ha haft det jobbigt att stå vid en gate 30 meter från ett plan som löser alla problem.

Till slut fick de i alla fall komma ombord på planet, som då var 45 minuter sent. Jubel!

Men så är det fransmän ombord. Många. Som inte kan, eller vägrar, att prata engelska. De sitter vid nödutgångar och står i gången överallt. Till slut kom kaptenen ut i kabinen och nästan fysiskt flyttade fransmän från nödutgångar där man måste kunna kommunicera på engelska. Fru och son fick fina platser med benutrymme vid nödutgången. Fransmännen blev beordrade att sätta sig på den plats som kaptenen pekade på, oavsett vad det stod på biljetten.

Jag började fundera på hur lång tid det tar om de måste kalla på polis och släpa av en eller flera fransmän, men lyckligtvis gick det aldrig så långt.

Planet kom iväg. De hade ändå 1,5 timmes marginal att gå från A till B i Frankfurt och hann träffa son #1 + flickvän i loungen för en stadig drink.

Så till slut blev det Thai Business för alla 4, och de kom fram som de skulle och vi kom iväg i samma minibuss. Lyckligt slut.

Att inga väskor kommit med (inte ens son#1 + flickväns) var ett mindre problem. De hade packat mycket i handbagaget (enligt instruktion) och väskorna har air tags. Det löser sig.

Några lärdomar:
  1. Undvik 3 olika bokningar med olika flighter till samma ställe. Fifan vilken nervpärs.
  2. Undvik att blanda olika bolag i samma bokning. Hade det första flighten varit Lufthansa, hade de antagligen hållit planet (eller bokat om direkt till ny anslutning).
  3. OVÄRDERLIGT att ha gold-status (eller högre) när det strular. De hade ALDRIG kommit fram utan fruns gold-status.
  4. Första helgen på sommarlovet, räkna inte med att det finns plats på andra anslutningar. Ha en plan B och planera inte så tajt som jag gjorde med ny avresa direkt vid ankomst. Om jag skulle ha gjort om detta, hade jag planerat för 1-2 nätter i Bangkok/Phuket först för att ha en uppsamlingsplats.
Nu sitter jag och skriver detta på hotellet i Koh Lipe. Ett regnmoln passerar och enligt våra air tags är väskorna någonstans på havet mellan Pak Bara Pir och Koh Lipe. De är nog framme inom någon timme. Ganska imponerande ändå att de levererar dem från Phuket till Koh Lipe!
 

Brandten

Medlem
Spännande läsning!
Ethiopian till/från Oslo har man gjort några gånger. Skönt att bryta av SAS på sträckan ibland.

Vilka AirTags har ni?
 

Big Birger

Medlem
Familjen är onekligen tålig efter många semestrar tillsammans. Att alla sover utom jag i en minibuss någonstans i världen är ett genomgående tema. Har nog 10 olika sådana filmer.

Hemresan för förtjusande fru och son#2 är lyckligtvis bäst. Thai Business direkt från Bangkok till Arlanda.

Vi andra fyra har en lite mer kreativ routing.

Son#1 +flickvän åker Thai till Delhi 23:15. Väntar sedan 7 timmar på nästa plan med Ethiopian till Addis Abeba. 11 timmar senare med Ethiopian till London. 3,5 h paus innan SAS till London. Allt i Business.

Jag och dotter åker Thai till Mumbai vid 19-tiden. 6 timmars rast vila på stället innan Ethiopian 04:00 tar oss till Addis Abeba. Firar midsommar där i 17 timmar innan vi flyger med Ethiopian till Wien. 6 timmar där innan Austrian tar oss hem till Arlanda. Allt i Business.

Ett alternativ hade varit att åka Economy med samma plan som Fru och Son#2, men varför krångla till det?

När vi checkade in tyckte hon som knappade att vi hade en oerhört märklig rutt till Phuket. Då bad jag henne kika på hemresan. Hon hade aldrig sett något liknande. Hon måste vara ny på jobbet. En ganska normal rutt för en poängjägare som är ute lite för sent bara. Inga konstigheter.
 

palmen

Moderator
Familjen är onekligen tålig efter många semestrar tillsammans. Att alla sover utom jag i en minibuss någonstans i världen är ett genomgående tema. Har nog 10 olika sådana filmer.

Hemresan för förtjusande fru och son#2 är lyckligtvis bäst. Thai Business direkt från Bangkok till Arlanda.

Vi andra fyra har en lite mer kreativ routing.

Son#1 +flickvän åker Thai till Delhi 23:15. Väntar sedan 7 timmar på nästa plan med Ethiopian till Addis Abeba. 11 timmar senare med Ethiopian till London. 3,5 h paus innan SAS till London. Allt i Business.

Jag och dotter åker Thai till Mumbai vid 19-tiden. 6 timmars rast vila på stället innan Ethiopian 04:00 tar oss till Addis Abeba. Firar midsommar där i 17 timmar innan vi flyger med Ethiopian till Wien. 6 timmar där innan Austrian tar oss hem till Arlanda. Allt i Business.

Ett alternativ hade varit att åka Economy med samma plan som Fru och Son#2, men varför krångla till det?

När vi checkade in tyckte hon som knappade att vi hade en oerhört märklig rutt till Phuket. Då bad jag henne kika på hemresan. Hon hade aldrig sett något liknande. Hon måste vara ny på jobbet. En ganska normal rutt för en poängjägare som är ute lite för sent bara. Inga konstigheter.
Har en känsla av att hemresan kommer bli värd en reserapport också :D
 
Toppen