Senaste nytt

Bonusresa i First class med Star Alliance i Asien?

A380*G

Medlem
LH F awards till/från ICN brukar det finnas relativt gott om. Detta ger även god möjlighet till långa flygningar samt anslutningslyg i F till andra delar av Asien.
 

Magino

Medlem
Som AHO säger är det just nu omöjligt att boka F på deras 77W och 388 med EB poäng och jag är tveksam till hur många destinationer som de erbjuder första klass på som inte flygs av dessa två flygplans typer, ett alternativ är i alla fall Jakarta om man vill åka dit. Tyvärr är det även väldigt svårt att hitta bonusplatser i C med SQ på 77W och 388, störst chans har du nog till Sydney.

Nu har jag själv inte åkt med någon av Star Alliance Första klass kabiner, men av vad jag har läst tror inte du kommer bli besviken med något av LH, LX, NH, OZ eller TG. Själv har jag blandat alla möjliga på min första resa med Star Alliance i första klass som börjar om drygt tre veckor, blir en blandning av LH, TG, UA och OZ i F.
 

Dr. Miles

Expert
Visste du att: En bonusresa inom Europa med andra Star Alliance flygbolag i Business class kostar 60.000 EB poäng.
chart_0909.gif


Det vore väldigt synd om man använde 60.000 EB poäng till t ex Lufthansa/Spanair etc flight inom Europa, när man kan göra en lång härlig resa inom Asien i First class.
 

Dr. Miles

Expert
Vem vill bli det förste som kör en sådan bonusresa? ;)

2/1(WE) TG677 F
Tokyo(Narita) 17:15 Bangkok(BKK) 22:15
773

2/2(TH) TG620 C
Bangkok(BKK) 07:45 Manila 11:55
333

2/2(TH) SQ917 F
Manila 14:15 Singapore 17:50
772

2/3(FR) SQ962 F
Singapore 17:20 Jakarta 18:05
772

ANA_award_01.jpg
 
Last edited:

rob74

Medlem
Vem vill bli det förste som kör en sådan bonusresa? ;)

2/1(WE) TG677 F
Tokyo(Narita) 17:15 Bangkok(BKK) 22:15
773

2/2(TH) TG620 C
Bangkok(BKK) 07:45 Manila 11:55
333

2/2(TH) SQ917 F
Manila 14:15 Singapore 17:50
772

2/3(FR) SQ962 F
Singapore 17:20 Jakarta 18:05
772

Jag vill!!! :)
"Dessvärre" är jag i Miami då...
 

Jacob

Medlem
Bolag inom Star Alliance som erbjuder Första klass.

Från Europa
Lufthansa
Swiss

Från Asien
Air China (Inte hört så mycket gott om)
ANA (Svårt att hitta platser)
Asiana Airlines
Singapore Airlines (Mycket svårt att hitta platser)
Thai Airways (Ganska lätt att hitta platser)[/URL]
Jag har testat allt på denna lista, i de flesta versioner och konstellationer, med undantag för Asiana som jag ska lyckas klämma in någon gång också.

Kan också nämnas att United Airlines har första klass på ett antal linjer inom Asien.

I princip alla är helt OK. Speciellt om man inte flugit första klass tidigare blir man nog nöjd och glad vad man än tar. Air China är väl det flygbolaget av de på listan som håller lägst nivå, precis som Magino skriver, men åker man med någon av deras nyaste flygplan är det inte alls så illa, det är de äldre flygplanen som är si och så i förhållande till vad som finns på marknaden i övrigt.

Jag kan tänka mig såväl från Europa till Asien, eller intra Asien.
Jag tycker definitivt du ska satsa på en långflygning i första klass. Det ger betydligt mycket mer än att bara åka inom Asien, även om en resa inom Asien kräver färre antal poäng. På en längre flygning hinner du både äta i lugn och ro och sova på planet och du får en helt annan kontakt med personalen ombord.
 

Jacob

Medlem
2/2(TH) SQ917 F
Manila 14:15 Singapore 17:50
772

2/3(FR) SQ962 F
Singapore 17:20 Jakarta 18:05
772
Dock värt att nämna att Singapore Airlines regionala första klass som finns på Boeing 777-200 flygplanet inte är något att bli uppspelt över. Sex stolar i rad i en 2-2-2 konfiguration till skillnad från business class som har 2-3-2, så vad man får är något mer benutrymme samt en marginellt bredare stol. Det är inget fel på det men det är absolut inget märkvärdigt och inte i närheten av första klass på B77W, gamla Skysuites på B747 eller förstås Suites på A380.

Mat och dryck är normal första klass service. På flygningar runt 2-3 timmar kör de dock en förkortad måltidsservering med förrätt, huvudrätt och sedan fruktkorg.
 
Toppen