Senaste nytt

Bonusresa i First class med Star Alliance i Asien?

palmen

Moderator
Asianas markservice är inget att skriva hem om, en First Lounge som dock inte kan jämföras med thai. Ombord har de rätt trött hårdvara också. Den mjuka produkten var dock outstanding när jag åkte. Min personliga åsikt är att de slår Lufthansa, Thai och ANA i luften. Kanske lite färgad över att det var min första resa i First utöver utresan som var med thai.
Asiana har ju haft lite historik över att byta ut den 747 de använder till plan utan F också.
Personligen så tycker jag nog att thai och Asiana är likvärdiga, de är bra på olika saker men helheten är inte i klass med Lufthansa eller ANA.
 

palmen

Moderator
En annan fråga är ju hur jag skall hantera nedgraderingen. Vi är tre personer totalt, två olika bokningar. Två pandion och en Diamond. Skulle man kunna "kräva" / be SAS fixa så att Thai öppnar upp ytterligare en award på BKK - MÜNCHEN så att vi alla tre kan åka first på den flighten?

Detta är väl det som @Alf råkade ut för med BA nyligen? @agehall, @Agö och @Dr. Miles brukar ju ha koll på vilka rättigheter man har.
Tror inte du kan kräva sas på något, de kan inte styra vilka platser som finns tillgängliga hos thai. Man kan ju dock be snällt och förvänta sig att det inte går. Hade det varit en betald biljett hade det dock varit annorlunda.
 
Tror inte du kan kräva sas på något, de kan inte styra vilka platser som finns tillgängliga hos thai. Man kan ju dock be snällt och förvänta sig att det inte går. Hade det varit en betald biljett hade det dock varit annorlunda.
Varför skillnad på award och betald biljett? Om SAS inte meddelar mig, och jag upptäcker detta mindre än två veckor kvar kickar väl EU261 in?
 

agehall

Medlem
Varför skillnad på award och betald biljett? Om SAS inte meddelar mig, och jag upptäcker detta mindre än två veckor kvar kickar väl EU261 in?
Korrekt. Det brukar dock vara svårare att hävda detta och det hänger en hel del på vem du pratar med om du når framgång eller inte. Pandions kan nog ha större möjlighet till framgång här.

Edit: Man ska givetvis även komma ihåg att EU261/2004 appliceras på operating carrier, inte selling carrier, så det är inte SAS man ska gå på för att använda den...
 
Korrekt. Det brukar dock vara svårare att hävda detta och det hänger en hel del på vem du pratar med om du når framgång eller inte. Pandions kan nog ha större möjlighet till framgång här.

Edit: Man ska givetvis även komma ihåg att EU261/2004 appliceras på operating carrier, inte selling carrier, så det är inte SAS man ska gå på för att använda den...
Sant gällande 261, däremot så är det väl selling Carrier jag skall ta det första fältslaget med?
 
Toppen