Senaste nytt

Bokning av Singapore Airlines business till Bangkok

kajjan85

Medlem
Jag har nyligen begett mig på min första F resa. Jag har nu bestämt mig för att aldrig mer resa utan statusförmåner, inte ens för att flyga in guldkortet. Utan jag hade tänkt ta raka spåret genom att boka en C-biljett som tillsammans med mitt Amex Elite ger de 45k som behövs.

Avreseort är CPH, destination BKK och resan är i Maj.

Jag tittade lite på Thai i C som kostar ca 17.500 med 200% EB-intjäning. Turkish för ungefär samma pris med 150℅ intjäning föll bort direkt. Swiss för ett rimligt pris krävde övernattning på hemvägen, så det är heller inte intressant.

Sen kollade jag med SQ. Det kostar "bara" 19.500, dock via FRA/AMS/CDG vilket jag ser som mycket positivt då det innebär fighter med A350 och A380. Och det är här jag skulle behöva lite input på vad jag bör välja.

Jag har att välja på följande:

Utresa
777-300ER, 22:00 från FRA
A350, 11:15 från AMS
A380, 12:00 från CDG

Hemresa (från SIN)
777-300ER, 13:55 till FRA
A350, 23:55 till AMS

Det lutar åt A380 ut och A350 hem, men det skulle vara intressant att höra vad ni tycker.

En annan fråga, SAS flighterna är listade som Economy på Singapores hemsida, men jag antar att det är för att dom inte har mage att kalla Plus för Business och att det är Plus som gäller?

19.500 måste vara ett hyfsat bra pris på den här resan, eller? EB intjäningen verkar bli drygt 30.000 dessutom.

//Nedplitat på min smartphone, från en solstol i Vietnam så jag ursäktar för eventuella konstigheter i texten ;)
 

Canadien

Medlem
Du kan söka dessa rutter på ITA matrix, då bör du få fram vilka bokningsklasser det blir på SAS-benen. Såvida det inte blir Code share, då kan vad som helst hända.
 

toer00

Medlem
Det är PLUS som gäller, SQ kallar SK Plus för Economy ;)
Jag har själv en resa till HKT bokad och biljetterad

Utresa via FRA
777-300ER, 22:00

Hemresa (från SIN)
A350, 23:30 till DUS

Anslutningar till och från ARN med SK i S-klass.
Att S-klass är PLUS kan man se hos SAS - Credits tables - show what credits cost and can earn a trip - SAS

Hade dock turen att hitta biljetter för 17. 500 då SQ hade kampanj, så känner mig lyckligt lottad
På ett flertal 777: or liksom på A350 har SQ installerat deras s.k. nya Business class dvs. med modernare hårdvara.

New Business Class

Av allt att döma så får du faktiskt en bättre businessprodukt (flertal recensioner på internet säger så) om du bokar B777-300W istället för A380.
Which business class is better in Singapore Airlines, A380 or B777-300ER? - Quora

Och här hittade jag en bra recension på deras A350,
Review: Singapore Airlines New Business Class A350-900 - SamChui.com


 

kajjan85

Medlem
Det är PLUS som gäller, SQ kallar SK Plus för Economy ;)
Jag har själv en resa till HKT bokad och biljetterad

Utresa via FRA
777-300ER, 22:00

Hemresa (från SIN)
A350, 23:30 till DUS

Anslutningar till och från ARN med SK i S-klass.
Att S-klass är PLUS kan man se hos SAS - Credits tables - show what credits cost and can earn a trip - SAS

Hade dock turen att hitta biljetter för 17. 500 då SQ hade kampanj, så känner mig lyckligt lottad
På ett flertal 777: or liksom på A350 har SQ installerat deras s.k. nya Business class dvs. med modernare hårdvara.

New Business Class

Av allt att döma så får du faktiskt en bättre businessprodukt (flertal recensioner på internet säger så) om du bokar B777-300W istället för A380.
Which business class is better in Singapore Airlines, A380 or B777-300ER? - Quora

Och här hittade jag en bra recension på deras A350,
Review: Singapore Airlines New Business Class A350-900 - SamChui.com


Grymt, tack!
 

toer00

Medlem
Eftersom PLUS inte är riktig Business så definierar SQ det som Economy. Då anslutningarna bokas i S-klass så är det samma sak som PLUS.
Se bif bekräftelse. Dvs man få sitta framför lilla "plastskytlen som säger PLUS"...;)
SQ.PNG
 

Smuffe

Medlem
Jag sökte på Momondo och får fram priser på strax över 17300 med utresa i juni och retur i september.
Så det kan finnas en del datum till det priset.
I know, boka inte via resebyrå, men över 2000kr billigare i samma bokningsklass så är det ju värt den risken anser jag. :)
 
Toppen