Senaste nytt

Bokad resa till Nicaragua, nu avråder UD. Vad göra?

Gus

Medlem
Vi (två vuxna, ett barn och ett spädbarn) har en resa bokad till Nicaragua i mitten av November i business. Nu är det är som ni kanske läst oroligheter i landet och UD avråder till resa. Jag tycker såklart otroligt synd om befolkningen i landet men här på forumet fokuserar vi ju på flygandet.

Jag har kämpat och trixat väldigt mycket med denna bokningen eftersom det är den som ska ta mig till mitt stora resemål, mitt hundrade land: KUBA! Resan är bokad med en amex voucher och går ARN-ZRH-MIA-MGA//HAV-VIE-ARN (får betala 140 000 poäng även fast jag flyger till Nordamerika). Jag har även en separat bokning (enkelresa) som är MGA-GUA-SAL-CUN, den är bokad via vanliga SAS kundtjänst. Mellan CUN-HAV ska vi köpa en revenuebiljett.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Jag är så nöjd med bokningen eftersom det blir många nya länder för mig, 4 st: Nicaragua, Guatemala, El Salvador och Kuba men självklart vill jag inte åka till ett ställe som UD avråder ifrån. Jag skummar igenom nyhetssidorna regelbundet och de rapporterar nästan dagligen om nya dödsfall i Nicaragua :(.

Några frågor.

1. Hur hade ni gjort? Bokat om redan nu eller avvaktat på att situationen i Nicaragua löser sig till November? Om jag väntar med ombokning så kanske alla platser är slut, eftersom vi måste ha 3 platser per flight?

2. Någon som har tips på någon annan rolig routing? Guatemala och El Salvador besöker jag gärna eftersom de blir nya länder och det verkar finnas bra tillgänglighet. Jag funderar på Stockholm-Colombia-Panama City? Resan blir ju inte dyrare på det sättet eftersom jag ändå flyger hem från Karibien, 140 000 poäng. Och sedan försöka hitta routing Panama City-Guatemala City-San Salvador-Cancun? I så fall blir Colombia det nya landet istället för Nicaragua.

3. Tror ni Tallinn är extra "snälla" om UD avråder till resa, någon som varit med om något fall? Tex att de tillåter gratis ombokning eller godkänner två stopp i destinationszonen? Eller är det bara vanlig avbokning som gäller?
 

Thornado

Medlem
Hur ser det ut med poängsaldo och tillgång till Amex-vouchers? Om du har tillräckligt mycket poäng och tillgängliga vouchers så vore det nog bäst att försöka hitta en backup-rutt nu och boka den, men även behålla din nuvarande bokning. Då kan du ha två parallella bokningar fram tills tiden för resan börjar närma sig och så kan du göra en bedömning då kring hur läget i regionen ser ut och boka av den resa ni inte kommer att använda.

Om du inte har poäng/vouchers för att kunna göra det så är det ju ett svårare dilemma.
 

Gus

Medlem
Hur ser det ut med poängsaldo och tillgång till Amex-vouchers? Om du har tillräckligt mycket poäng och tillgängliga vouchers så vore det nog bäst att försöka hitta en backup-rutt nu och boka den, men även behålla din nuvarande bokning. Då kan du ha två parallella bokningar fram tills tiden för resan börjar närma sig och så kan du göra en bedömning då kring hur läget i regionen ser ut och boka av den resa ni inte kommer att använda.

Om du inte har poäng/vouchers för att kunna göra det så är det ju ett svårare dilemma.
Mycket bra förslag! :) Tyvärr har jag inte jättemånga poäng kvar men är på väg att kämpa in nya poäng. Om jag avbokar en resa till San Francisco så kan jag nog boka en reservrutt, men det är med SAS i business och det är ju typ omöjligt få tag på. Om jag ska boka en backup-rutt, tex Stockholm-Colombia-Panama City (enkelresa), kan jag då sen lägga ihop den med HAV-VIE-ARN? Alltså, kan man klippa ihop en utresa i en bokning med en hemresa i en annan bokning och få allt i samma bokning? :rolleyes:
 

Gus

Medlem
Om UD avråder så har väl hemförsäkringen restriktioner?
Ja, försäkringen gäller inte då. Att jag åker till en plats som UD avråder från finns inte på kartan! Därav skapade jag denna post.

Om resan skulle ha varit en revenuebiljett, vilka avbokningsmöjligheter har man då? Vissa flygbolag brukar väl vara snälla och ge gratis avbokningar och ombokningar? Kan man utnyttja avbeställningsskyddet i de vanliga kreditkorten, eller gäller avbeställningsskyddet bara sjukdom?
 

Gus

Medlem
Oroligheterna har inte avtagit så häromdagen bokade jag om resan. Åker nu Stockholm-London-Bogota-Guatemala City med SAS och Avianca. Vi har 9 timmar i Bogota så då blir det en rundtur i stan så jag kan räkna in det som nytt land :).

Jag är glad att jag bokade om för nu flyger vi från London kl 22. Förut flög vi Zurich-Miami kl 13. Med oss på resan har vi en av Sveriges mest aktiva treåringar så förhoppningen är att hon ska sova hela Bogota-flighten:). Och som bonus verkar Avianca servera coconut-lemonade på planet ;).
 

jumbooze

Medlem
Oroligheterna har inte avtagit så häromdagen bokade jag om resan. Åker nu Stockholm-London-Bogota-Guatemala City med SAS och Avianca. Vi har 9 timmar i Bogota så då blir det en rundtur i stan så jag kan räkna in det som nytt land :).

Jag är glad att jag bokade om för nu flyger vi från London kl 22. Förut flög vi Zurich-Miami kl 13. Med oss på resan har vi en av Sveriges mest aktiva treåringar så förhoppningen är att hon ska sova hela Bogota-flighten:). Och som bonus verkar Avianca servera coconut-lemonade på planet ;).
Hur landade skatterna/avgifterna via London? När jag flög med Avianca bokade jag via Madrid då skatterna/avgifterna var mycket förmånligare
 

Gus

Medlem
Hur landade skatterna/avgifterna via London? När jag flög med Avianca bokade jag via Madrid då skatterna/avgifterna var mycket förmånligare
3411 kr kostade skatterna per person, faktiskt 400 kr billigare än om vi skulle flyga via Zurich och Miami till Nicaragua :):confused:. Vi flyger hem från Kuba. Hur blev skatterna via Madrid? Jag hade hellre åkt via Madrid eftersom det var bättre flygdagar för oss men avgångstiden från London var bättre, kl 22 istället för kl 17 någonting från Madrid.

Skatterna för infant höjdes från 229 kr till 864 kr. Ganska högt tycker jag. Är London känt för att ha höga infantavgifter?
 
Toppen