Senaste nytt

Bokad resa och flyghistorik

Nu är det så att jag har en award bokad från CPH-MIA i Sas business den 15/5, tyvärr kommer jag flyga på separat Bokning från GBG på morgonen och kommer ha ganska god tid i CPH samt att för mig går ytterligare ett plan efter som jag skulle hinna med vid en eventuell cancelering av flight, men min flickvän flyger från Stuttgart och hennes flight ska landa 07.30 i CPH. Planet mot MIA skall avgå 09.40. Även hennes bokning är på separat bokning så vi är lite nojiga över resväskorna.
Alla flygningar sker med SAS och SAS själva sa att dom troligtvis kan checka in väskorna hela vägen även på delade bokningar men inga garantier.

Nu undrar jag om ni har några tips för hur jag ”säkrast” kan få dom att checka in väskorna hela vägen, spelar det någon roll om vi checkar in online på flighten mot MIA innan vi lämnar väskorna på flighten från GBG resp. Stuttgart? Eller spelar det ingen roll?

Sen undrar jag om ni har några tips ang. Var man kan hitta avgångshistorik mm på särskilda avgångar ett tag tillbaka i tiden, jag vet att min flight till CPH vanligtvis går i tid och inte är sen medans hennes från Stuttgart (Sk668) är jag osäker på om den brukar bli försenad osv och skulle gärna vilja se över detta för att vara på den säkra sidan att det inte blir för ont om tid för henne vid bytet.
Tror ni det kan bli problem eller är jag bara nojig? ;)

Oavsett så förstår jag att varje flyg är eget och vad som helst alltid kan hända men vore ändå skönt att se att det vanligtvis rullar på bra på linjen utan större förseningar då kundtjänst sa att blir någon flight försenad så är det vårt problem om vi missat planet till MIA oavsett.

Tack på förhand för tips och råd och tyvärr kan vi inte ta oss till CPH tidigare eller kvällen innan.
 
Tack!

Kollade lite snabbt och det verkar som att det iaf funkat okej de flesta dagar det senaste vilket höjer mitt hopp att det ska gå vägen..

Hoppas även på hjälpsam inchecknings personal så att vi slipper plocka ut väskorna och checka in igen..
 

nissefalk

Medlem
SAS i Göteborg har alltid varit tillmötesgående mot mig när jag checkat in bagage på separata bokningar, de flesta gångerna jag gjort så har varit för vidare flyg med Qatar Airways från Stockholm så om ni enbart har SAS flyg borde det inte vara några problem.
 

bankb

Medlem
Borde inte vara några problem att checka in hela vägen. Har alltid fått bra hjälp med detta oavsett flygplats i världen, så länge jag rest med Star Alliance på samtliga sträckor.

Ibland får man hjälpa till med bokningref. Men eftersom att ni verkar flyga SAS hela vägen ska det verkligen inte vara några problem.
 

nollbit

Medlem
Helt ärligt: jag skulle flyga in kvällen innan istället och bo på hotell på CPH istället om ni har morgonavgång.

Riskkalkylen för mig brukar se ut såhär:
1) Är det ut- eller hemresa? Utresa är ju extra jobbigt att missa eftersom man riskerar att bli av med även hemresa om man missar utresan
2) Klass? Businessbiljetter blir ganska dyra att ersätta med kort varsel om man blir försenad.
3) Kostnad att minimera risk? Här får ni ju avgöra själva såklart, men för mig är ju 1500 eller en drös hotellpoäng för övernattningen oftast värt det för att minska risken att sumpa en bokning/biljetter som potentiellt kostar 50k+ SEK att ersätta.

Med det sagt; troligtvis kommer ju allt gå jättebra.
 
Helt ärligt: jag skulle flyga in kvällen innan istället och bo på hotell på CPH istället om ni har morgonavgång.

Riskkalkylen för mig brukar se ut såhär:
1) Är det ut- eller hemresa? Utresa är ju extra jobbigt att missa eftersom man riskerar att bli av med även hemresa om man missar utresan
2) Klass? Businessbiljetter blir ganska dyra att ersätta med kort varsel om man blir försenad.
3) Kostnad att minimera risk? Här får ni ju avgöra själva såklart, men för mig är ju 1500 eller en drös hotellpoäng för övernattningen oftast värt det för att minska risken att sumpa en bokning/biljetter som potentiellt kostar 50k+ SEK att ersätta.

Med det sagt; troligtvis kommer ju allt gå jättebra.

Jag håller med och hade vi haft möjlighet så skulle även jag sett till att vi kom dit kvällen innan men tyvärr pga jobb och möten så har min flickvän ingen möjlighet att vara på en flygplats i tillräckligt god tid för att kunna flyga in kvällen före.

Sen vill jag tro att med 2 timmars marginal mellan landning och avgång skall vara tillräckligt även om vi behöver ta ut och checka in bagage igen med fast track osv.
Men det känns alltid bättre att ha det på samma bokning då SAS i detta fallet hade fått boka om oss på ett annat flyg istället för att vi måste betala för ytterligare en i värsta fall...
 

Canadien

Medlem
Ni får det inte på samma bokning bara för att de checkar bagaget hela vägen. Däremot så får ju SAS reda på att de har anslutande resenärer, och kan välja att vänta in din filckvän om det inte är allför många minuter och du "hotar" med att inte åka du heller - då måste ju isåfall ditt bagage lastas av och det är en procedur de gärna undviker om det går.
 
Toppen