Gäller detta fortfarande?
Jag har en SASaward bokad online med en 241-voucher.
Avbokning
Det ser ut som om avbokning går att lösa själv online. Längst ned står det "Om du vill avboka denna bokning endast för en resenär, kontakta SAS kundtjänst" vilket ytterligare skulle indikera att avbokning för alla resenärer borde gå att göra själv online. Jag är dock inte sugen på att testa hela vägen.
Ombokning
Hemresan är bra, men jag inväntar en bättre utresa och funderar på om jag kommer kunna lösa ombokningen själv online. Det ser ut som att jag kan lösa ombokningen själv, men att 241-vouchern inte hänger med. Kanske dyker den upp i ett senare skede av ombokningsprocessen? När rätt utresa dyker upp, borde jag:
- Boka om själv online och hålla tummarna för att vouchern dyker upp i ett senare steg. Om vouchern inte hänger med, ringa för att applicera den i efterhand.
- Ringa för att genomföra ombokningen.
Alternativ 1 kan vara den snabbaste lösningen och innebär därför lägre risk att någon annan kniper mina platser. Om vouchern inte hänger med krävs dock tillräckligt med poäng för att betala hela resan utan voucher, vilket inte är några problem. Det borde också innebära mindre omboknings/serviceavgifter? Fast om jag måste ringa in för att applicera vouchern kanske jag åker på sånt ändå?
Alternativ 2 kan innebära timmar av telefonkö där platserna hinner försvinna och jag får vara med i avgiftslotteriet. I bästa fall bara 150kr/person, men med risk för ytterligare 350+450kr per person?