Senaste nytt

Boka resa med spädbarn innan födsel

Griffin

Medlem
Har läst den här tråden och ett par andra (bla Bonusresa Star Alliance med EuroBonuspoäng med Infant och barn? | Sida 6 | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor och Boka infant-biljett innan barnet är fött? | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor
Blir barn i mars och ska boka en 2-4-1 med SAS för två vuxna och ett ännu ofött barn, med voucher som löper ut i februari. Om jag förstår det rätt kan jag boka min resa online för två vuxna som vanligt nu och sedan i mars ringa in och lägga till infant, trots att vouchern löpt ut? Flygningen jag tänkt boka utförs med SAS.
 

chaudi

Medlem
Vi bokade en 2-4-1 i fjol för vårt ofödda barn. Some Peterb säger: Man måste ange namn och födelsedag. Namnet får man inte byta men födelsedagen är 'flex'. Vi visste redan namnet och gav beräknade förlossningsdagen som födelsedag (och bytte det senare).

Var detta en Star Alliance bokning och inte ren SAS?
 

chaudi

Medlem
Var detta en Star Alliance bokning och inte ren SAS?

Kunde lägga till infant utan problem på nedan resa som bokades ursprungligen i januari. Ringde in i måndags för att lägga till infant, fick samtal idag om att det skulle kosta 267 SEK extra, och 15 min senare var hon tillagd.

Resan:

Ringde in och la på anslutningsflyg idag, gick utan några som helst problem. Sa att jag ville lägga på SAS anslutningsflyg, massa klickande sedan "det blir 53kr skatt extra" och allt var klart.


Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: Eva, ANA
Kabinklass: Business
Avreseort: ARN
Destination: Tokyo
Enkelresa eller Tur&retur: T&R
Antal poäng (per person): 82 500
Skatter&avgifter (per person): Ca 3000
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): November 2021
Bokad: Januari 2021


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

ARN-CDG - A320 - Plus
CDG-TPE - Eva 787-10 - Business
TPE-NRT - Eva 787-9 - Business
HND-LHR - ANA 777-300ER - Busines
LHR-CDG - A320 - Plus
 
Kan det ha med bolagen som utför, eller bara dålig koll från de som bokat på SAS? Det är man får eller inte får lägga till infant. Eller att man har eller inte har en icke utgången voucher?

2017 bokade jag en 241-resa där vi senare 2018 la till infant på bokning som involverade, om jag minns rätt, SAS, Austrian och EVA, efter att infant:en kommit till världen. Åtminstone den ena av de två vouchrarna som användes var utgången. Skulle vara intressant att veta om man måste lägga in en ett eventuellt framtida barn i förväg, eller om det inte alls är nödvändigt. Verkar ju vara spridda besked.
 
Last edited:
En till fråga som rör detta. Så länge man håller sig från USA brukar man ju inte behöva uppge andranamn. Men om man nu vill boka en biljett före barnet är fött och resan går via amerikansk mark, då måste även infantens namn stämma helt och hållet? Annars tänkte jag att ett säkert kort är väl att boka infanten med ett släktnamn och efternamnet, men det faller väl med jänkarna? Eller räcker det med att APIS-uppgifterna har alla namn?
 

jetset

Ny medlem
Någon som vet hur detta funkar idag? Ska boka en voucher-resa med ofött barn, alla fält är obligatoriska om man lägger till ett spädbarn. Lite nervöst att inte lägga till ett spädbarn när man bokar 2-4-1 bonusresa med poäng och lägga till i efterhand?

EDIT: Bokade resa nu utan spädbarn, fanns ingen möjlighet att gå vidare med ett datum som inte har inträffat än. Står också olika på SAS beroende på om man kollar svenska eller engelska.
  • Om du bokar en flygning med SAS eller Wideroe innan barnet är fött måste du lägga till barnets namn och födelsedatum i efterhand genom att kontakta SAS Customer Service. Se till att barnet har en biljett och alla nödvändiga resedokument.
  • Om ditt barn inte har fötts kan du göra en bokning åt dig själv och kontakta SAS Customer Service efter födelsen och lägga till det nyfödda barnet i din bokning.
 
Last edited:

chaudi

Medlem
Någon som vet hur detta funkar idag? Ska boka en voucher-resa med ofött barn, alla fält är obligatoriska om man lägger till ett spädbarn. Lite nervöst att inte lägga till ett spädbarn när man bokar 2-4-1 bonusresa med poäng och lägga till i efterhand?

EDIT: Bokade resa nu utan spädbarn, fanns ingen möjlighet att gå vidare med ett datum som inte har inträffat än. Står också olika på SAS beroende på om man kollar svenska eller engelska.
  • Om du bokar en flygning med SAS eller Wideroe innan barnet är fött måste du lägga till barnets namn och födelsedatum i efterhand genom att kontakta SAS Customer Service. Se till att barnet har en biljett och alla nödvändiga resedokument.
  • Om ditt barn inte har fötts kan du göra en bokning åt dig själv och kontakta SAS Customer Service efter födelsen och lägga till det nyfödda barnet i din bokning.
På star award så boka utan spädbarn nu, ring in och lägg till efter födelsen.
Går dock inte att ta bort eller ändra namnet på barnet efteråt.
 
Toppen