Senaste nytt

Boka one-way med M&M poäng, vad gäller?

Jag såg att jag har några miles som försvinner i slutet av september. Giltighetstiden är tydligen 36 månader inom M&M i fall man är statuslös vilket jag inte visste. Eftersom jag ändå måste göra en resa till Sverige i september så funderar jag på att boka ena vägen dit med poäng och betala för vägen tillbaka (det är väl möjligt?).

Tittar jag på deras sida för att räkna ut hur många miles som behövs (BCN - CPH):

- 15,000 economy
- 22,000 business (med Fly smart vilket jag inte hänger med på vad det betyder?)
- 10,000 business upgrade från B eller Y eller 15,000 från M eller H

Bokar man economy numera så får man ju L klass på biljetten oavsett om man köper full flex. Så vad gäller? Antar att det är 15,000 poäng som behövs för upgrade?

Eftersom man inte heller kan köpa poäng numera och jag enbart har 14,250 så försvinner ju alla alternativ förutom att köra business upgrade från high-economy, men det går ju inte att boka B eller Y hos LX numera och även om man kan det så kostar det för mycket för det ska vara värt det.

Hade jag bara haft 750 miles till så hade jag kunnat uppgradera direkt från billigaste economy som jag fattar det?

Hur använder jag mina poäng bäst här? Flyger helst C så klart.
 

Flying P

Medlem
One way är 50% av miles.

Dock skulle jag avråda från det rent ekonomiskt då det kanske är billigare att köpa biljetten direkt med pengar pga YQ på awards.
 
Aha, så 15,000 miles är return? I så fall gör jag ju hellre det, fattade det som att uträkningarna jag fick enbart gällde var one way?
 

Flying P

Medlem
Nu har jag inte detta framför mig men tabellen visar tur och retur. Söker du enkelresa inloggad på din Miles & More sida så visar den rätt direkt.
 
15000 Miles är enkel.

Korrekt, jag har hittat rätt information nu.

Men som du säger, kostar ju 230 euro bara i flygskatter etc, vilket är samma pris som att boka resan med pengar. Så mina M&M poäng är ju värda 0 kronor helt enkelt och jag skulle bara ge bort dom. Moment 22. Poängen löper ut, men jag kan inte använda dom till något vettigt. Vad göra?
 
Toppen