Senaste nytt

Boka-hotell-djungel, hur gör ni?

M.K

Medlem
Klar över det. Inte svårt jobba upp status där med, men som sagt alltid sämre värde tillbaka vad jag hittat. En idé kunde vara att boka första natten på flyg bokade genom dem. Ger då 2poäng per 8kr i spend på hela resan tror jag? Resterande nätter genom hotels.com och maxad return på dem. :)

Borde vara enkelt behålla samma rum också då bägge ses som Expedia av hotellet.
 

mika

Medlem
Men ni som valt att "enbart" boka i någon kedja typ Hilton eller liknande, varför nyttjar inte ni hotels.com då jag tycker de har många fördelar.

Bokar man Marriott eller Hilton via hotels.com får man oftast inte poäng till deras program. Man kan få vissa statusperk, men inte alltid. Om man går för status i någon kedja blir det oftast så att man måste boka via deras egna kanaler.

Jag själv kommer att ha ca. 55-60 nätter på Marriott i år. Det kommer att generera ca. 250.00 - 300.000 poäng på Marriotts program, vilket ger 5-6 fria nätter på bra/dyra hotell. Jag änvänder oftast poäng när det annars är mycket dyr (t.ex. storstäder i USA på vardagar) eller om jag vill något särskillt lyx.

Har man status får man mycket mer poäng. Av poäng som jag har samlat in i år på Marriott är bara 25% normala statuspoäng (som alla får), 20% är elitebonus och resten (55%) är welcome gifts, olika kampanjer, speciell bonus osv.

Jag planerar att köra med det här minst 2 år till, för att nå Lifetime Platinum på Marriott. Men det skulle vara av intresse att förstå vad man får om man bokar t.ex. 55-60 nätter via hotels.com (+cashback) jämfört med det här.
 

Mr Planning

Medlem
@mika

60 nätter via hotels.com ger dig 6 gratis nätter (snittvärde efter din bokningskostnad)

Använder mig bara av hotels.com då man inte behöver låsa sig till en hotel kedja, och man kan helt enkelt bo där det passar.

Har guldstatus och har fått allt i från gratis massage, fria drinkar, rabatt på mat ,till uppgraderat rum.

Har faktiskt inte orkat sätta mig in i hotel djungeln gällande lojalitetsprogram, det får helt enkelt räcka med flygets poängdjungel.

Men största fördelen är som sagt var friheten att kunna boka vad man vill samt gratisnätterna, vilket motsvarar 2 veckor gratis hotel just nu. :cool:
 

M.K

Medlem
@mika Inget som hindrar att kombinera. Hänt många gånger att jag istället bokat hotell där jag har status via hotels.com billigare. Rejäl cashback+rewards tillkommer men vanligen inte kedjans poäng. 1:10 är enkelt och bra utan black-out.

Ofta lite statusfördelar också efter att Guldkortet visats, men inte givet.
 

mika

Medlem
60 nätter via hotels.com ger dig 6 gratis nätter (snittvärde efter din bokningskostnad)

Jag tror att det här är något som ger fördel för program som Marriott (men inte för program som Hilton). För att det är fasta priser på frinätter, blir det så att värdet på frinätter blir bättre om man använder frinätter när prisnivån är hög. För mig blir värdet av ett frinatt ca. 200%-300% av värdet av snittkostnad för revenue tror jag.

Ska man t.ex. stanna onsdag till söndag i New York, kan man boka onsdag till fredag som frinätter och lördag till söndag (då priserna är mycket lägre) som revenue.
 

mika

Medlem
@mika Inget som hindrar att kombinera. Hänt många gånger att jag istället bokat hotell där jag har status via hotels.com billigare. Rejäl cashback+rewards tillkommer men vanligen inte kedjans poäng. 1:10 är enkelt och bra utan black-out.

Ofta lite statusfördelar också efter att Guldkortet visats, men inte givet.

Sant. Jag bokades nyligen till Marriott Canary Wharf via hotels.com av en kund. När jag checkade in visade jag mitt status och fick upgrade till deras Curve Suite, som jag aldrig lyckats få när jag har själv bokat via hemsidan. Fick även alla andra standard-perks, men dock inga poäng.

Men oftast fungerar best rate guarantee bra på kedjor (i varje fall med Marriott, har inte testat med Hilton) och därför förstår jag inte varför man skulle boka via hotels.com om det finns bättre pris där?
 

Joje_66

Medlem
Reser aldrig i jobbet utan bara "nöjesresor" och då blir det i regel vistelser på 3-20 nätter.

Bokar 99% hos Hotels.com. Bokade dock NYC i vinter och alla hotell till nästa års Texasresa hos Marriot och Hilton. Efter mycket funderande avbokades dessa igen och det blev Hotels.com istället.

Det vi mister är eventuella förmåner och poäng vilka jag inte ens vet om vi skulle få nytta av då vi i regel prioriterar läge, boendetyp i kombination med humant pris vilket sällan rimmar med kedjornas alternativ.

Hotels ger å andra sidan Rewards värt 10%, om man tänker till lite. Samma eller lägre pris på samma boende, fler alternativ med möjlighet till lämpligare och billigare alternativ. Alla bokningar överskådligt samlade. Dessutom 8% affiliate-ersättning. Känns inte som det skulle bli värt den extra kostnaden hos kedjorna....
 

Hachans

Medlem
Jag tror att det här är något som ger fördel för program som Marriott (men inte för program som Hilton). För att det är fasta priser på frinätter, blir det så att värdet på frinätter blir bättre om man använder frinätter när prisnivån är hög. För mig blir värdet av ett frinatt ca. 200%-300% av värdet av snittkostnad för revenue tror jag.

Ska man t.ex. stanna onsdag till söndag i New York, kan man boka onsdag till fredag som frinätter och lördag till söndag (då priserna är mycket lägre) som revenue.

Visst, men du är också bunden till Marriott för att lösa in de där nätterna, även om du hittar ett coolt annat hotell som kanske är närmare dit du egentligen skulle vilja vara. Med Hotels kan jag välja helt fritt. Och jag har inte betalt överpris för mitt hotellrum och ”förbetalt” mina vistelser genom att tjäna in poäng.
 
Jag har gjort det enkelt för mig. Accor har hotell på nästan alla de ställen jag brukar besöka och i de fall som det inte funkar så använder jag Best Western.

De 2-3 nätter om året som inte täcks av dessa båda kedjor bokas genom SAS.(hotels.com ?)
 

Highbury

Medlem
Jag kör vanligtvis Scandic och Nordic Choice då de är vanligast i Norra Sverige/ Norra Norge och Stockholm, ställen där jag mest bor på hotell. Är med i bägges bonusprogram men jag funderar lite på att gå med i någon av de internationella kedjornas program också för hotell utanför Norden. Positivt om det finns i Stockholm också.

Vilket är att föredra? Lägger inte gärna mer än 2000 kr per natt (undantag dyra hotellstäder som NY och London).

Är det enklast att bara boka via hotels.com för deras rabatter och erbjudande? Kan Radisson kanske var något?
 
Toppen