Senaste nytt

Boka-hotell-djungel, hur gör ni?

Brandten

Medlem
Så här ser det ut just nu....

- 3rd Floor hos Scandic och efter lite förbruk skvalpar det ca 10000 poäng på kontot. Scandic har kampanj under sommaren som ger 2000 extra poäng per natt.

- Gold hos Radisson och efter att 150000 poäng bokades upp för ett tag sedan har jag nu 55000 poäng kvar. Räckte till en gratisnatt på Park Inn Oslo Gardermoen som vi behöver 22/23 juli men valde ändå att boka Dream Deals - Members Only-Family Room rates (utan att se någonstans vad denna rate ger för intjäning?!) Inga andra kampanjer vad jag vet just nu? Ping @jerixon

- 9 nätter insamlade på Hotels.com och med en sedan tidigare inbokad natt imorgon ligger snittvärdet på bonusnatten på ca 1500kr. Fick dessutom en kampanjkod från Hotels.com som ger mig en extra bonusnatt på nästa boende.

- Efter inköp på inkClub har jag ett presentkort på övernattning för två personer i dubbelrum när man köper 3 rätters middag på ankomstkvällen. Sista boendedatum 2019-11-20.

- Efter prenumeration på Veckans Affärer har jag ett värdebeviset som gäller för en övernattning för två personer i dubbelrum inklusive frukost på något av de deltagande hotellen / herrgårdarna och där sista boendedatum 2019-10-31.

- Är bara Nordic Choice Blue member just nu med 7500 poäng (men räcker ändå till en gratisnatt) och med trippla poäng kampanjen så bokar jag just den här natten direkt på Nordic´s hemsida hellre än hos tex Hotels.com.

Kul att ha en massa hotellnätter per år men tycker att upplägget ovan är väldigt rörigt och det är svårt att ha koll på när poängen och/eller värdebevisen går ut, eller när det lönar sig att boka den sista natten på Hotels.com för att trigga en bonusnatt hellre än att få in 2000 extrapoäng hos Scandic.

Hur bokar och hanterar ni sånt här?
Hur ser det ut hos er med fördelningen på bokningar (se ovan)?
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: Gus
- Gold hos Radisson och efter att 150000 poäng bokades upp för ett tag sedan har jag nu 55000 poäng kvar. Räckte till en gratisnatt på Park Inn Oslo Gardermoen som vi behöver 22/23 juli men valde ändå att boka Dream Deals - Members Only-Family Room rates (utan att se någonstans vad denna rate ger för intjäning?!) Inga andra kampanjer vad jag vet just nu? Ping @jerixon
Radisson har väl ingen intjäningsrate; såvitt jag vet så är kostnad = poäng. Enda RR-kampanjen just nu utöver Dream Deals är att du kan registrera dig för att få 3 000 poäng per vistelse efter din första. Länk.
EDIT: 3k-kampanjen gäller även boenden du redan bokat osv, så finns ingen downside att registrera dig för den om du tror det finns någon chans du kommer bo på Radisson igen tom 31 augusti.
 
Jag kör följande upplägg:
Norden:
Nordic Choice då det är möjligt med poäng till programmet.
BW eller Elit annars med poäng till Eurobonus.

Europa / Asien
Då bokar jag via hotels.com
Bor för utspritt för att det ska löna dig att välja specifika program här trots relativt många nätter.
13F53BD3-1132-46A8-9013-FA01AC21D69F.jpeg
 

Tonton

Medlem
Med ditt relativt spretiga mönster, varför inte bara hålla dig till hotels.com?

Du kan nog uppnå guld där, och baserat på vad jag hör från andra som använder hotels ofta, så brukar man även få recognition på många hotell då också.
 
Med ditt relativt spretiga mönster, varför inte bara hålla dig till hotels.com?

Du kan nog uppnå guld där, och baserat på vad jag hör från andra som använder hotels ofta, så brukar man även få recognition på många hotell då också.

Det har jag aldrig märkt av direkt.
Tror inte det är uppenbart för hotellen hur många nätter eller status inom programmet vid incheckning.
Den eventuella status som syns för dem genereras nog automatiskt vid bokning OM det är ett hotel som erbjuder Gold förmåner som förövrigt är ganska sällsynta och ganska dåliga såsom fri wifi eller 2h tidigare/senare check in/ut.

Hotels.com skulle definitivt förbättras om de kunde få till en mer generell status visavi specifika hotell program.
Dom det är nu då får man i princip inget för sin status tyvärr anser jag.
 

Brandten

Medlem
Med ditt relativt spretiga mönster, varför inte bara hålla dig till hotels.com?

Du kan nog uppnå guld där, och baserat på vad jag hör från andra som använder hotels ofta, så brukar man även få recognition på många hotell då också.
En mycket bra poäng!

Om man tänker snittnätter på ett år lönar det sig säkert. Dock när jag skulle boka Clarion igår kostade det 1685kr på Hotels.com och 1310kr club price direkt hos Clarion så då bokade snålBrandten direkt istället.
 

Brandten

Medlem
Det har jag aldrig märkt av direkt.
Tror inte det är uppenbart för hotellen hur många nätter eller status inom programmet vid incheckning.
Den eventuella status som syns för dem genereras nog automatiskt vid bokning OM det är ett hotel som erbjuder Gold förmåner som förövrigt är ganska sällsynta och ganska dåliga såsom fri wifi eller 2h tidigare/senare check in/ut.

Hotels.com skulle definitivt förbättras om de kunde få till en mer generell status visavi specifika hotell program.
Dom det är nu då får man i princip inget för sin status tyvärr anser jag.

Vi bokade 2 nätter i Amsterdam förra helgen genom Hotels.com och vid incheck fick vi 2 glas bubbel (med gratis påfyll hela vistelsen) pga Expedia VIP status. Högst oklart vad det betyder men någonstans har det ju triggats.
 
Last edited:

Hachans

Medlem
Vi bokade 2 nätter i Amsterdam förra helgen genom Hotels.com och vid incheck fick vi 2 glas (med gratis påfyll hela vistelsen) bubbel pga Expedia VIP status. Högst oklart vad det betyder men någonstans har det ju triggats.

Jag fick present vid incheckning i Valencia i veckan, goda muffins väntade på mig liksom en handskriven lapp med välkomnande och Expedia VIP lapp.

Tidigare har jag fått uppgraderingar, från King Size till Penthousesvit och uppgradering till hörnrum innan dess.

Dessa förmåner förekommer på både kedjehotell och fristående.

Generellt så får jag samma eller bättre förmåner nu än jag fick när jag var lojal till typ Radisson. Jag menar, Radisson i Göteborg är pinsamt: ”Varsågod, två Lindorkulor och byggljud i rummet intill som tack för din lojalitet.”
 

intuition

Medlem
Jag bokar mest utifrån status:
I första hand Nordic Choice via deras hemsida.
Platser utan NC kollar jag först BW, sedan ev. Radisson ( inte så troligt längre eftersom Guld inte får någon direkt status-fördel längre) eller Hilton.
I tredje hand använder jag hotels.com och ffa om jag ligger nära 10-gränsen eller om det finns ett bra coop-erbjudande. (Har från och till varit mycket negativ till hotels.com pga av deras hemsida och epost-spam, men har nu lyckats blockera de mest irriterande elementen samt loggar in med en dummy epost som inte existerar så jag slipper spam - byter till rätt bara om jag gör en bokning)

På NC samlar jag huvuddelen av mina poäng och har inga problem med att missa utgående poäng/förmåner. På BW går ju poängen aldrig ut, så där inget problem.
Förut hade jag ytterligare två status-program som fungerade bra för Asien, men slutade med det just för att man hade svårt att hålla ordning på allt. Hade t.ex. suite-uppgraderingsvoucher som brann inne på Langham bara för att jag inte hade koll på datum. Otroligt surt och till sist kändes det bättre med att bara få cashback från hotels.com och skita i ev statusförmåner när inte BW/Hilton fanns i krokarna till vettiga priser.

Men visst hade det varit trevligt med en hotell-aggregator som också inkluderade status-förmåner!
 

M.K

Medlem
Gold x3 på Radisson, Hilton och Choice plus hotels.com tycker jag är en trevlig kombination.

Enkelt att hålla reda på och ger valfrihet. Själva statusarna erhålls ju av kreditkort numera. Jag undviker sedan många år andra program för att inte komplicera saker. Bokar jag t ex Scandic vilket händer någon enstaka gång tar jag EB poäng istället för att starta i ytterligare ett program. Valde inte ens dem genom Plat tidigare.

Jag hoppas hotels.com/Expedia satsar mer på att utveckla sina program. Riktiga benefits och deras stora utbud hade smakat bra!
 
Toppen