Senaste nytt

Boka First Class med EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher

Gus

Medlem
Leker mest lite med tanken, men jag har några frågor om jag skulle vilja använda min Amex 2-4-1 på en bonusresa till Tonga eller Western Samoa i Oktober i First Class. Jag har endast tänkt genomföra resan om jag kan få allt på en enda awardbiljett. Jag vill alltså inte flyga med poäng till Auckland och sedan köpa mig en resa till Samoa för pengar.

1. Är det ens någon idé för mig att kolla upp detta? Jag hittar inte en enda awardflight till vare sig Tonga eller Western Samoa på Uniteds hemsida.

2. Gäller regeln om att man får ha max 4 segment även för en sådan lång resa så som Sverige till Samoa?

3. Någon har en aning om vad skatterna skulle bli ungefär för en resa mellan Arlanda och Samoa, nu efter att SAS har sänkt bränsletilläggen?

4. På SAS kostar ju inte barn under två år några poäng, däremot skatter. Vet ni hur det är med andra Star Alliance bolag?
 
Leker mest lite med tanken, men jag har några frågor om jag skulle vilja använda min Amex 2-4-1 på en bonusresa till Tonga eller Western Samoa i Oktober i First Class. Jag har endast tänkt genomföra resan om jag kan få allt på en enda awardbiljett. Jag vill alltså inte flyga med poäng till Auckland och sedan köpa mig en resa till Samoa för pengar.

1. Är det ens någon idé för mig att kolla upp detta? Jag hittar inte en enda awardflight till vare sig Tonga eller Western Samoa på Uniteds hemsida.

2. Gäller regeln om att man får ha max 4 segment även för en sådan lång resa så som Sverige till Samoa?

3. Någon har en aning om vad skatterna skulle bli ungefär för en resa mellan Arlanda och Samoa, nu efter att SAS har sänkt bränsletilläggen?

4. På SAS kostar ju inte barn under två år några poäng, däremot skatter. Vet ni hur det är med andra Star Alliance bolag?

Lite svar som hjälp på traven:

1: Nja, tror du får sikta på AKL å sen boka dig vidare för pengar. Du kan ta dig ner till SYD i F (Thai från LHR/FRA/CDG till BKK å sen vidare till SYD brukar vara hyfsat enkelt att få tag på), och resten i C. Det går inga F till AKL och inga *A-flyg från SYD till Tonga eller Western Samoa. Alternativet är att flyga C från nån F-destination i Asien (HND, ICN, BKK, SIN osv...) till t.ex. AKL och sen vidare därifrån till Tonga eller Western Samoa.

2: Ja

3: ARN-FRA-BKK-SYD-AKL blev 3952SEK när jag bokade för nån vecka sen, så nånstans där förmodligen.

4: vet ej
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Dr. Miles

Expert
4. På SAS kostar ju inte barn under två år några poäng, däremot skatter. Vet ni hur det är med andra Star Alliance bolag?
Barn under 2 år utan eget säte kostar inga poäng (förutsatt bebisen åker med minst en vuxen) även när du bokar Star Alliance award med SAS EuroBonus poäng.
 
Efter att ha blivit inspirerad av First Class-reseberättelserna här och då jag har en 2-4-1 voucher kvar som jag behöver göra av med innan årskiftet så tänkte jag försöka få till en resa bort till Asien. Jag skulle dock behöva lite hjälp på vägen.

Planen är att åka i slutet av november / början av december. Jag vill stanna ett par dagar i Bangkok och eventuellt åka förbi Hongkong på vägen dit eller hem (här funkar det om man klarar en layover på, hoppas jag säger rätt men alltså under 24 timmar, men ändå så att man kan sova över).

Jag har inte tidigare besökt FCT på Frankfurt så den kanske man ska försöka besöka. Alternativet vad jag förstår är loungen i München?

Hur skulle ni rekommendera att lägga upp resan för trevligaste upplevelsen? Input på både flygplan, flygbolag och flygplatser uppskattas. Jag kan börja resan både från Köpenhamn och Stockholm.
 
Jag har kikat runt lite och hittat:
ARN-FRA
FRA-HND (ANA First)
HND-BKK (Thai First)

Jag har val att ha drygt 9 timmar eller drygt 5 timmar i Frankfurt. 9 timmar känns ju långt men jag har läst om många som verkar tycka att det inte är några problem att spendera dessa timmar i FCT.

Då klarar man ju av två olika First bolag (detta blir min första).

Hade helst velat få in en Lufthansa F på vägen hem men vad jag kan förstå så släpper de inte sina platser förrän 2 veckor innan? Bäst bör väl vara att boka nu och då boka om när det börjar närma sig?

BKK-HND (Thai Business, finns inte First på A330)
HND-FRA (ANA First)
FRA-CPH

Går ju att åka direkt från Bangkok till Europa men de verkar bara vara nattflyg (lyfter mellan 00-01) och det känns som man får mer ut av resan med dagflyg (vilket HND-FRA är i detta fallet). Lite tråkigt att åka samma väg hem men jag har förstått att ANA First nog är värt det i alla fall, eller?
 

Dr. Miles

Expert
Går ju att åka direkt från Bangkok till Europa men de verkar bara vara nattflyg (lyfter mellan 00-01)
Det finns också dagflyg om du väljer till London, Frankfurt, Zürich med THAI, Lufthansa eller SWISS.
Däremot finns det ingen First class kabin på Frankfurt-Bangkok rutt på Lufthansa, inte heller på Bangkok->London dagflyg med THAI.
SWISS First class kan man inte boka med SAS EuroBonus poäng.
 

Brandten

Medlem
Lite tråkigt att åka samma väg hem men jag har förstått att ANA First nog är värt det i alla fall, eller?

Beror på vem man frågar. ;)
Men ja, flertalet förespråkar att testa ANA F. Nu när jag har testat så blir det kul att testa TG F och kan även tänka mig LH igen men då med A380.

Jag hade hellre bokat LH F med tillhörande FCT än att boka ANA F.
 
Du får inte tillgång till FCT om du flyger ANA från Frankfurt.

Det hade jag helt missat. Trodde de var ok med First Class från andra Star Alliance. Då är det ju lite viktigare med Lufthansa F ut :)

Det finns också dagflyg om du väljer till London, Frankfurt, Zürich med THAI, Lufthansa eller SWISS.
Däremot finns det ingen First class kabin på Frankfurt-Bangkok rutt på Lufthansa, inte heller på Bangkok->London dagflyg med THAI.
SWISS First class kan man inte boka med SAS EuroBonus poäng.

Då får jag kolla upp det lite mer. Känns just nu som om det kanske är bättre att ta vägen genom Tokyo hem också och ta ANA hem.

Beror på vem man frågar. ;)
Men ja, flertalet förespråkar att testa ANA F. Nu när jag har testat så blir det kul att testa TG F och kan även tänka mig LH igen men då med A380.

Jag hade hellre bokat LH F med tillhörande FCT än att boka ANA F.

Tack för tipsen! Då är ju det roligaste att få tag på LH F FRA-HND och sen vidare med Thai F till Bangkok för att sen sikta på ANA hem från Tokyo. Då får man ju testa alla tre.

Då Lufthansa inte släpper sina F förrän två veckor innan undrar jag vad ni har för strategi när det gäller bokningen. Funkar det att boka tex ANA F och sen 2 veckor innan, när LH släpper, boka om. Eller får man vänta att boka hela resan alla sträckor är tillgängliga?
 
Toppen