Senaste nytt
Har äntligen samlat ihop en 2-4-1 och 100k EB poäng så nu tänkte jag boka en bonusresa. Problemet är att det verkar stört omöjligt, eller är det jag som är helt bakom flötet?

1. SAS hemsida för att boka en bonusresa må vara det sämsta jag någonsin skådat och att använda den mer än 2 minuter borde klassas som tortyr.
2. Tillgången på platser verkar ju vara rent löjlig. För att hitta plats för två personer i Business måste jag åka om ett år med ett flygplan som flyger upp-och-ner med 43 mellanlandningar och slutar i Säffle. Skulle hellre åka till t.ex. LA eller NY under vettiga datum.

Hur i hela världen hittar jag bonusresor på ett vettigt sätt? Antar att man kan flyga även med andra bolag inom *A?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

anjak

Medlem
Har äntligen samlat ihop en 2-4-1 och 100k EB poäng så nu tänkte jag boka en bonusresa. Problemet är att det verkar stört omöjligt, eller är det jag som är helt bakom flötet?

1. SAS hemsida för att boka en bonusresa må vara det sämsta jag någonsin skådat och att använda den mer än 2 minuter borde klassas som tortyr.
2. Tillgången på platser verkar ju vara rent löjlig. För att hitta plats för två personer i Business måste jag åka om ett år med ett flygplan som flyger upp-och-ner med 43 mellanlandningar och slutar i Säffle. Skulle hellre åka till t.ex. LA eller NY under vettiga datum.

Hur i hela världen hittar jag bonusresor på ett vettigt sätt? Antar att man kan flyga även med andra bolag inom *A?
Normalt släpps bonusplatserna 330 dagar innan avresa och ja du behöver oftast boka redan då för att ha en chans. Speciellt om du inte är så flexibel med datumen.

Ska du använda den på *A så kostar det mer 110K till Nordamerika och 140K till Asien.
 
Normalt släpps bonusplatserna 330 dagar innan avresa och ja du behöver oftast boka redan då för att ha en chans. Speciellt om du inte är så flexibel med datumen.

Ska du använda den på *A så kostar det mer 110K till Nordamerika och 140K till Asien.

Tack! Hur bokar jag bonusresa genom andra flygbolag i *A? Och gäller 2-4-1 hos alla flygbolagen?
 

AtleFlyg

Medlem
Tack! Hur bokar jag bonusresa genom andra flygbolag i *A? Och gäller 2-4-1 hos alla flygbolagen?

Den gäller alla Star Alliance men tillgången på bonusbiljetter varierar. För att boka ringer du till Tallin, bara att söka på forumet efter numret. Men det kostar som sagt 10000 mer i poäng samt att skatter tillkommer på ca 3000 SEK som du slipper om du bokar med SAS
 
  • Gilla
Reactions: Gus

JacobG

Medlem
Och här hittar du inspiration samt får en känsla för vad som är möjligt att boka:
http://www.businessclass.se/forum/threads/posta-din-lyckade-bokning-av-bonusresor-här-2017.36076/

Generellt skulle jag säga att om du ska till USA och det inte tvunget måste vara med SAS, så är tillgängligheten relativt god. För att boka med SAS i Business måste du, som tidigare inlägg redan nämnt, vara ute nästan ett år i förväg. Undantaget som jag sett är ORD (Chicago), där tillgängligheten verkar vara lite bättre.
 
Tack för alla svar, det börjar klarna. Hittade t.ex. lite resor i Business med Thai Airways i januari. Hur ser jag hur många poäng som krävs och hur mycket skatterna landar på? Poängtabeller - SAS enligt den är det 75 000 poäng till Thailand - enkel resa?

Edit: Jäklar nu ser jag, 140 000 poäng från Sverige. Ouch.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

palmen

Moderator
Skatter och avgifter på longhaul brukar bli 3-4000 kronor när man åker med annat än SAS. Om du vill veta exakt i förväg får du slå ihop alla avgifter samt lägga på 116€ per väg i bränsleavgift. Det brukar som sagt sluta strax över 3000 för en tur och retur.
 
Toppen