Senaste nytt

Boka direkt från flygbolaget eller via liten resebyrå?

ACervin

Medlem
Just Qatar airways verkar inte vara så billiga på sin hemsida. Jag fick fram lägsta priset på ITA matrix och gick sedan runt till några resebyråer. De små var betydligt dyrare än Resia som i princip kunde matcha ITA + bokningsavgift. I mitt fall sparade jag 2000 SEK.
 

Adamsson

Medlem
Jag bokar alltid direkt hos flygbolaget. Enklast så. En del av dessa nätresebyråer tar ju ut en avgift för att lägga in frequentflyer-kortet i bokningen, vissa tar t.o.m betalt för att lägga in info om en rullstol i bokningen.
 

Dr. Miles

Expert
Visst är det så att det finns några avtalade priser som man måste boka via resebyrå(t ex Cathay Pacifics Business class deal till Hong Kong.).

Om reseplanet innehåller flera flygbolag, blir det också svårare att boka via flygbolagets webbsida.
Dock man kan boka multi airlines biljett via SAS Kundtjänst om det finns minst en SAS flight med SAS flightnummer. Jag tror att deras servicearvode låg 250 SEK.
 

Homer

Medlem
Man får ju dubbla poäng om man har BA Visa och köper biljett direkt av dem, dessutom är priset är sällan eller
aldrig lägre någon annanstans :)


Just Resecentrumgruppen har jag köpt många billiga biljetter (sådana som bara kostar några hundringar) av innan de införde kreditkortsavgift på 69kr, brukade t.ex vara en 50-lapp billigare än SAS.SE på SAS biljetter även när det var rea, ej längre så.
 

doc

Medlem
Man får ju dubbla poäng om man har BA Visa och köper biljett direkt av dem, dessutom är priset är sällan eller
aldrig lägre någon annanstans :)

En gång när jag skulle flyga BA i C var Mr Jet 4000 SEK billigare än BA. Jag bokade via Mr Jetmoch betalade med BA Visa och fick dubbla poäng för bokningen också. På något sätt blev biljettpriset och Mr Jets avgifter separerade, så jag fick dubbelt för själva biljetter, men inte för arvodet.
 

Dr. Miles

Expert
En gång när jag skulle flyga BA i C var Mr Jet 4000 SEK billigare än BA. Jag bokade via Mr Jetmoch betalade med BA Visa och fick dubbla poäng för bokningen också. På något sätt blev biljettpriset och Mr Jets avgifter separerade, så jag fick dubbelt för själva biljetter, men inte för arvodet.

Jag antar att alla biljetter som har BA plate kan man få dubbla avios oavsett varifrån man köper biljetten.
 

AABack2ARN

Medlem
Jag föredrar att boka direkt hos flygbolagen men har nyttjat Travellink vid ett flertal tillfällen. Dock så har jag bokat via deras "affärsresebyrå" där det är en högre bokningsavgift men i gengäld bättre service (läs personlig). Har dock inte hamnat i en situation där det tokstrulat så jag vet inte vad de skulle erbjuda för hjälp.

Läser man villkoren på "privatsidan" får man vara glad att man överhuvudtaget får andas i samband med att man köpt en biljett av dem. Likaså på många andra nätresebyråer.
 

AABack2ARN

Medlem
Om reseplanet innehåller flera flygbolag, blir det också svårare att boka via flygbolagets webbsida.
Dock man kan boka multi airlines biljett via SAS Kundtjänst om det finns minst en SAS flight med SAS flightnummer. Jag tror att deras servicearvode låg 250 SEK.

För longhaul tror jag avgiften är 450 eller till och med 500 kronor numera. Det var ett tag sedan jag bokade via SAS då de hade en tendens att vara så ovilliga att hjälpa till vid komplexa bokningar.

TalAviation (generalagent för AA i Sverige) tar 250 kronor per biljett har jag för mig. Bokar alla AA-biljetter via dem för att säkerställa att de inte försvinner. De kan dock inte boka exemeplvis CX eller QF-biljetter enbart.
 

tourist

Medlem

Dr. Miles

Expert
SAS Sverige tar 300:- för telefonbokningar, nyligen höjt från 250:-, vilket i sin tur var en ändring för några år sedan så att det blev samma arvode oberoende av sträcka: http://www.sas.se/sv/s/Kontakt/regler-villkor/Service_fee/


Ja, jag kommer ihåg det.
Jag starade en tråd på FlyerTalk för länge sedan om SAS Voucher som man inte kunde använda på SAS.se därför behövde man betala hög servicearvode.

T ex om man hade köpt 500 SEK voucher till din vän. Din vän vill flyga till New York, men det gick inte betala med SAS Voucher online.
Din vän ringde till SAS Kundjänst och han/hon behövde att betala 500 SEK för servicearvode för interkontinentala biljetten. :eek::eek::eek:

Det kallade jag Phishing by SAS...
 
Toppen