Senaste nytt

Boka biljett risker

adhoc76

Medlem

Det är i princip omöjligt att besvara den här frågan och det är ju därför svaret ofta blir "hur långt är ett snöre" som @Senator påpekar. När frågan ställs så får det antas att den som ställer den känner viss oro för risken för att tiden för anslutning är för kort (vid resa med separata biljetter) och att en sådan bokning ger upphov till stress och ont i magen samt risk för dyra extrakostnader. Frågeställningen innefattar för mig prövning i två led.

a) Är tiden tillräcklig för att hinna om det går någorlunda som det ska?

Här skulle jag först snegla på MCT (minimum connection time) - vilken är den minsta tiden för byte vid en genomgående biljett? Anslutning som är kortare än så säljs öht inte med genomgående biljett. På det skulle jag räkna upp ordentligt med tid, min tumregel är minst två timmar + MCT utan bagage eller fyra timmar + MCT om jag har bagage incheckat som måste hämtas ut och checkas in igen (då interline saknas).

b) Är tiden tillräcklig för att hinna om det blir trassel?

USA:s östkust, i vart fall Washington DC och norrut (och t.ex. Chicago längre in i landet) har vinterliknande klimat samtidigt som vi har vinter i Sverige.) Det betyder att jag inte vågar chansa på kort anslutning på separata biljetter över huvud taget. För att slippa stress bokar jag alltid med en övernattning dagen innan det är dags att vända tillbaka till Europa.
 
Hehe ja: WOW nice, so beautiful, nice - til alt fra 1.class lobster på Singapore til helt forferdelige flymåltid på diktatur-flyselskap :p

Men han får fanget mye bra på film, ikke mange bloggere som får montere kameraer rundt på flyet, i cockpit feks :)

Men till vilket pris? Han tycker rena skräpprodukter är bra. Men visst, fina videos och bilder men jag har slutat ge honom views. Blir en ond spiral. Blir bättre att ge Jeb Brooks och alla andra som gör ett fantastiskt jobb värde.
 

ptotheg

Medlem
Oktober 2019 bokade jag t/r med SAS till EWR och sedan Delta LGA-MIA - MIA-JFK då sista 5 dagarna av 10 på resan skulle spenderas där. Hemresan innebar 06:00 MIA-JFK och sedan skulle vi ta oss över till EWR på 5h för flighten hem med SAS. Risky business som givetvis höll på att skita sig då 06 flighten blev inställd och vi blev ombokade till 13:30 som inte skulle hinna fram i tid.

Denna gång fixade Delta ombokning via ATL så
Vi också hamnade direkt på EWR. Men det hade ju lika gärna kunnat gå åt helvete.

Kontentan är att det inte krävs så mycket strul på dessa flygplatser för att allt ska gå åt pipan!
 
Landar på JFK T4 med Caribbean, och skall ta mig till T1 LH. Räcker 4tim?

Som @Senator påpekar är ändringar i schemat kanske det du minst behöver tänka på i just detta fall.

New York i Januari kan innebära allt från snöstormar/kraftiga vindar som gör att flygplatserna stänger inkommande flyg/eller både avgående och ankommande (kraftig begränsar/divert) vilket gör att samma dag egentligen går bort om det inte är på genomgående biljett såklart. Och just snö gör ju att flygplatserna i NYC området stänger nästan direkt, speciellt om väderleken är ihållande. USA är ju ett u-land på detta sätt, både när det gäller stängning av flygplatser samt skolor och arbetsplatser etc.

Rent generellt är ju NYC flygplatser skrämmande dåliga. NYC flyers get unhappy proof: Newark and JFK rated worst in U.S. Statistiken på nästan allt är katastrofal.

Lufthansa har jag ingen koll på, men just SAS måste jag säga har rätt ok statistik på EWR och ibland är de en av de få plan som faktiskt avgår trots riktigt dåligt väder, vilket jag inte riktigt fattar. Förra året när det var storm var EWR-ARN en av de få plan som avgick under hela dagen EWR annars var kraftigt begränsat.
 

Claes L

Medlem
När vi kör separata biljetter försöker vi alltid ha iaf en flight efter den vi bokat som hinner till EU flighten. Men det säkraste är övernattning till flighten till EU. Från EU till inrikes US anser vi att det inte är lika farligt då longhaul från EU oftast (knock on wood) är i tid medans inrikes US har rätt mycke förseningar eller canelleringar...
 

stare

Medlem
Följdfråga, när det gäller försäkring, vilket kort skulle ni föredra att betala en "separat amerika" biljett med, Eurocard Platinum, eller AMEX Premium?
Allt kan ju hända när man bokat separata ekonomi beiljetter...De där korten täcker väl ändå inte allt om det blir snökaos och inställda flyg i NY?
 

Tonton

Medlem
Följdfråga, när det gäller försäkring, vilket kort skulle ni föredra att betala en "separat amerika" biljett med, Eurocard Platinum, eller AMEX Premium?
Allt kan ju hända när man bokat separata ekonomi beiljetter...De där korten täcker väl ändå inte allt om det blir snökaos och inställda flyg i NY?

Det beror ju såklart på vad du har betalat resterande delen av resan med.
 
Toppen