Senaste nytt

Boka biljett risker

stare

Medlem
Generell fråga ang biljettbokning och risker.
Har bokat longhaul med Lufthansa till JFK tor för en två veckors period. Inom denna period köper jag en "separat" billig ej *alliance tor biljett till annan ort inom USA. Hur många timmar marginal på JFK är lämpligt att ha innan hemresa till sverige map flygbolagens möjliga tidtabell justeringar?
Känns som minerad mark då flygbolagen kan ändra tiderna lite hursom, eller? Risker?
 

Alf

Medlem
Det beror lite på väder och vind. Är det under vinterperioden bör du ta till lite extra. Jag skulle nog beräkna fyra timmars marginal på JFK som ett normalfall. Ändringarna i tidtabell på de stora bolagen är i regel försumbara, brukar vara under 30 minuter. Men du kan ju också ha förseningar på inkommande flyg.

Själv skulle jag göra allt för att ha hela resan på samma biljett så slipper jag tänka på anslutningarna.
 

fcx

Medlem
Generell fråga ang biljettbokning och risker.
Har bokat longhaul med Lufthansa till JFK tor för en två veckors period. Inom denna period köper jag en "separat" billig ej *alliance tor biljett till annan ort inom USA. Hur många timmar marginal på JFK är lämpligt att ha innan hemresa till sverige map flygbolagens möjliga tidtabell justeringar?
Känns som minerad mark då flygbolagen kan ändra tiderna lite hursom, eller? Risker?

Boka in en övernattning så är du säker.
 

Senator

Moderator
Det här är en fråga som ofta får kommentaren "hur långt är ett snöre"? Också en fråga som är avhandlat ett antal gånger, så vi vädjar att som alltid: sök först, inlägg sen. Men rätt skall vara rätt, mitt minne som inte är det bästa, tror inte det finns en allmän tråd om just ämnet.

Vi börjar med det vanliga tipset som @fcx beskriver: bästa är att sova över till nästa dag. Det skulle också vara mitt tips om man inte köper en flexibel biljett, har hög status med bolaget du skall vidare med, har incheckat bagage, och/eller en reseförsäkring som täcker in förseningar på separata biljetter.

Mitt tips gäller enbart för USA/Kanada då alla bolag jag åker med där: United, American, Delta och Air Canada erbjuder någon form av "Same Day Change" oftast kostnadsfritt. Eftersom jag alltid åker i Business/First (om sådant erbjuds) så är mina parameter för att boka separat:
1. Har jag status? Svar ja på United, American och Air Canada via allianserna
2. Skall jag byta flygplats? NYC: mellan JFK/LGA/EWR eller inte?
3. Vilka flygplatser pratar vi om? LGA och ORD är sämst i min erfarenhet, American från YYZ ingen hit
4. Har jag bagage? (Aldrig är svaret om jag gör detta)
5. Vad är det för transfer: International --> Inrikes, Inrikes --> Inrikes, Inrikes --> International, International --> International
6. Vad är frekvensen mellan ställen jag skall åka på separat biljett? Sällan eller frekvent, har jag alternativ samma dag?
7. Som @Alf skriver: när på året är det? Både vinter (snö) och sommar (åskväder) är känsligare jämfört med vår och höst

Senast gick det nästan åt skogen för mig: då tog jag alldeles för många risker:
Att resa med American Airlines (AA) - ”A tale of two airlines in one” | Sida 5 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Jag skulle inte rekommendera detta om man inte har bra skydd. Sen är det sällan man behöver göra detta om det inte är väldigt udda biljetter (bonus) eller annat då troligtvis finns det ett pris från slutdestinationen från Sverige (om vi talar om Nordamerika).
 

stare

Medlem
Ja vettiga synpunkter ovan allihop. Som det ser ut nu blir det 4tim på JFK marginal, då vi kommer in med CaribbeanAirlines också på JFK.
Vi snackar Januari i NY på JFK.
Ut med bagage, gränskontroll, säkhetkontroll osv, så den 4tim bytes marginalen känns ev lite för risky, eller?
Har man något reseskydd om man betalar med AMEXpremium för inställda/ändrade flyg tro?
Och visst blir det en US border control på JFK då vi kommer från Trinidad, för att hoppa på LH mot Munchen?
 

cnord

Medlem
Full immigrasjon ja.. Min reiseforsikring sier at man skal beregne minimum 2timer mellom enkeltstående bookinger for at
forsikringen skal gjelde. 2t er også minimum connection time international->international på JFK mener jeg.
4t hadde jeg nok vurdert som nok tid om jeg hadde forsikringer i orden.

Eventuelt, om du ikke vil ta noen risiko er det vel en perfekt mulighet til å få seg en natt på TWA hotellet?? :) :)
 
Full immigrasjon ja.. Min reiseforsikring sier at man skal beregne minimum 2timer mellom enkeltstående bookinger for at
forsikringen skal gjelde. 2t er også minimum connection time international->international på JFK mener jeg.
4t hadde jeg nok vurdert som nok tid om jeg hadde forsikringer i orden.

Eventuelt, om du ikke vil ta noen risiko er det vel en perfekt mulighet til å få seg en natt på TWA hotellet?? :) :)

Trodde Sam C var portad från detta forum ;)?
 

cnord

Medlem
Hehe ja: WOW nice, so beautiful, nice - til alt fra 1.class lobster på Singapore til helt forferdelige flymåltid på diktatur-flyselskap :p

Men han får fanget mye bra på film, ikke mange bloggere som får montere kameraer rundt på flyet, i cockpit feks :)
 
Toppen