Det här är en fråga som ofta får kommentaren "hur långt är ett snöre"? Också en fråga som är avhandlat ett antal gånger, så vi vädjar att som alltid: sök först, inlägg sen. Men rätt skall vara rätt, mitt minne som inte är det bästa, tror inte det finns en allmän tråd om just ämnet.
Vi börjar med det vanliga tipset som
@fcx beskriver: bästa är att sova över till nästa dag. Det skulle också vara mitt tips om man inte köper en flexibel biljett, har hög status med bolaget du skall vidare med, har incheckat bagage, och/eller en reseförsäkring som täcker in förseningar på separata biljetter.
Mitt tips gäller enbart för USA/Kanada då alla bolag jag åker med där: United, American, Delta och Air Canada erbjuder någon form av "Same Day Change" oftast kostnadsfritt. Eftersom jag alltid åker i Business/First (om sådant erbjuds) så är mina parameter för att boka separat:
1. Har jag status? Svar ja på United, American och Air Canada via allianserna
2. Skall jag byta flygplats? NYC: mellan JFK/LGA/EWR eller inte?
3. Vilka flygplatser pratar vi om? LGA och ORD är sämst i min erfarenhet, American från YYZ ingen hit
4. Har jag bagage? (Aldrig är svaret om jag gör detta)
5. Vad är det för transfer: International --> Inrikes, Inrikes --> Inrikes, Inrikes --> International, International --> International
6. Vad är frekvensen mellan ställen jag skall åka på separat biljett? Sällan eller frekvent, har jag alternativ samma dag?
7. Som
@Alf skriver: när på året är det? Både vinter (snö) och sommar (åskväder) är känsligare jämfört med vår och höst
Senast gick det nästan åt skogen för mig: då tog jag alldeles för många risker:
Att resa med American Airlines (AA) - ”A tale of two airlines in one” | Sida 5 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Jag skulle inte rekommendera detta om man inte har bra skydd. Sen är det sällan man behöver göra detta om det inte är väldigt udda biljetter (bonus) eller annat då troligtvis finns det ett pris från slutdestinationen från Sverige (om vi talar om Nordamerika).