Senaste nytt

Bogota – Hilton hopping (som jag hoppas kunna göra semi-live)

Mikeswe

Medlem
Alla 7 restauranger/barer fulla hela kvällen?
Som jag förstod det ska det finnas lounge nu....
12 usd för en pizza läste jag i en review och det tycker väll inte jag är så farligt iof....
Men ska dit i December o slappa 5 nätter så får väll bilda egen uppfattning.
Var i det närmsta gratis så ingen fara skedd :p

Det öppnade ju för något år sedan, så kan det inte vara så att det är inkörningsproblem det handlar om (utebliven lounge osv.)? Åkte förbi bygget ett antal gånger, och vet att det var stort fokus att få färdigt det (var väl enormt försenat om jag inte minns fel).

Bodde själv på Hilton Garden Inn i Barranquilla veckan efter det öppnade och färgen på väggarna hade knappt hunnit torka på väggarna, poolen var bara ett cementhål, och köket verkade knappt färdigställt, då frukosten bara bestod av kalla rätter. Nu är det dock favoriten i B/quilla.

Ser för övrigt fram emot din rapport om Conrad Cartagena i Dec ! :)
 

Mikeswe

Medlem
Roligt att följa! Jag bodde på Parque 93 tidigare i år och var mer än nöjd. Spenderade tyvärr bara en natt i Bogota. Spännande att läsa om de andra hotellen. Jag är ju själv fast i Hiltonträsket.


Sorry att kapa din tråd @Mikeswe men måste fråga:



Kan du utveckla detta?

Helt ok, bara att kapa :) tycker det är roligt att det finns ett stort intresse i Colombia nuförtiden!

Roligt att du bott på Doubletree Parque 93.. det har ju jag inte bott på. Har tänkt på det många gånger, men har fallit tillbaka på Doubletre Cll 100 när jag skall bo på Doubletree i Bogota, dels för att det ligger nära där mesta av mina vänner i staden bor, dels för konsekvent uppgradering till stora sviterna alt. jacuzzi-sviterna. För att gå lite OT i min egna tråd, så tycker jag de Doubletree jag bott på i Colombia / Peru nog har den största skillnaden gentemot Doubletree USA/Europa. Fina rum, nästan alltid exec. lounge eller en happy hour bar för Gold/Diamonds där man äter/dricker ett antal timmar gratis. Gränsen mot Hilton Hotels / Resorts är hårfin. Däremot har jag som sagt inte bott på Parque 93, men de skall väl också ha Exec. lounge? På Cll. 100 har man Happy Hour 2h, med gratis öl/vin/snacks i baren (om man är snäll kan man även få en mojito eller ngt annat gott).
 
Alla 7 restauranger/barer fulla hela kvällen?
Som jag förstod det ska det finnas lounge nu....
12 usd för en pizza läste jag i en review och det tycker väll inte jag är så farligt iof....
Men ska dit i December o slappa 5 nätter så får väll bilda egen uppfattning.
Var i det närmsta gratis så ingen fara skedd :p
På kvällstid finns det bara en restaurang som serverar riktigt käk.
 

Mikeswe

Medlem
Hilton Garden Inn Bogota Airport

Rumskategori: 1 King Bed
Pris: 82,45 USD (98,12 USD inkl skatt)

Det blev som sagt bokningar med fokus på budget och status, och eftersom Hilton inne i stan var ganska uppbokat (höga priser), så valde jag att spendera en natt till ute vid flygplatsen. Jag tycker inte det är ett så stort problem. En Uber eller Cabify kostar vanligtvis inte mer än 15-20.000 COP (dvs. 45-60kr) ifrån Hilton Garden Inn in till t.ex. Chapinero eller Candelaria.

Hilton Garden Inn är en personlig favorit (inte bara i Bogota men även i Barranquilla). Just på HGI Bogota Airport har jag även bott på en hel del gånger innan, och kostar nästan alltid mellan 55-90 USD beroende på beläggning.

Gav 98 USD för en natt i King rum med skatt (82,45 USD utan skatt).

Nu har jag ju även tagit shuttlen till detta hotell vid tidigare tillfällen, och vet att denna alltid avgår i tid.

Denna gång valde jag att åka med Cabify mellan hotellen, i.o.m. att jag hade med mig resväska.

Dessutom hade jag en visit på köpcentrumet Gran Estación på morgonen igår (ett par nya träningsskor inköpta, då man känner till gymmet på Garden Inn och hade lite ågren för att ha sabbat vita veckan).

Dessutom hann jag med ett möte nära köpcentratat för att sedan åka tillbaka till Hampton och arbeta i någon timme innan utcheckning.

Cabify ifrån Hampton – Gran Estación 5,000 COP (c:a 15 SEK) och samma tillbaka. Därifrån bar det av ifrån Hampton till Hilton Garden Inn för samma minimumtaxa 5,000 COP.

Hotellet är precis som Hampton beläget bredvid Av. El Dorado, vilket innebär att det finns möjlighet att ta Transmilenio (buss) precis bredvid. Dock ligger det inte som Hampton beläget med affärer bredvid. Hotellet ligger lite mer av, om man tänker restauranger, affärer mm. Däremot kan man enkelt gå till Modelia (inte finaste av Bogotas områden, men väl värt ett besök om man vill käka en bit mat eller handla in något).

IMG_3260.jpg


Incheckning som vanligt helt utan problem, och tog bara några minuter. Tjejen i incheckningen tog passet och gav mig ”tax exempt” formuläret. Tyvärr valde hon att gå igenom hela passet, och såg då att jag hade visum i Colombia. -Ja, tyvärr, då blir det ju skatt avslutades det med. Jag försöker alltid visa passet istället för ID-kort, för då lägger man alltid på skatten, annars kan man ha tur.

Som vanligt välkomnade mig som HHonors medlem och jag tackades för lojalitet med två flaskor vatten, men endast en drinkvoucher denna gång. Osäkert om dom dragit ner på detta, eller det ges två endast till Diamond. Något som var lite roligt (och som jag inte tänkt på förrut, var att vattnet var märkt med ”Gold”, så måste då fått ”Diamond” vatten tidigare gånger .. Kranvatten / vs Perrier?

IMG_3302.jpg


En nyhet jag såg är att man ändrat utformningen av vouchern, och kan konstatera att man numera även kan beställa våras alla favorit.. GT ..

IMG_3298.jpg


Personalen på detta hotellet är extremt service-minded. Det är aldrig några problem, och det märks att detta hotell håller en bra standard. Förra gången jag checkade in, så hade de 1-års jubileum vilken innebar ”open bar”, ”snacks” (som snarare var en middagsbuffé) mingel med personalen mm. Har dessutom som Diamond alltid blivit uppgraderad till ett större rum, men tyvärr så icke idag som Gold. Och så skall det ju kanske vara.

HHonors är ju redan ganska urholkat, så Gold är knappast något att komma med. Kan iallafall konstatera att jag blivit uppgraderad innan som Diamond.

Personalen sade iallafall att dom väl kom ihåg mig (på gott och ont?) samt hälsade mig välkommen tillbaka.

Hotellet byggdes 2017, så både mjuk/hårdvaran är bra, allt känns nytt fräscht, ”vattenfall” i receptionen, stora dekorerade ytor vid hissar osv.

IMG_3299.jpg


IMG_3300.jpg


IMG_3280.jpg

IMG_3303.jpg


Rummet är som vanligt (och även utan uppgradering) stort och rymligt:

IMG_3268.jpg

IMG_3263.jpg

IMG_3270.jpg

IMG_3271.jpg

IMG_3272.jpg

IMG_3273.jpg


Efter incheckning vid c:a 14-tiden så gick jag till gymmet och sprang en timme. Gymmet här är nästan alltid tomt på dagarna, dock är den avgränsande Jacuzzi-delen välbesökt. Två par satt och bubblade i de två bubbelpooler som fanns. Passade på att ta ett par bilder efter löppasset. Det som man kan tänkas säga är ju att man alltid får lite känslan av ensamhet på dessa avdelningar gentemot riktiga Hilton, där det förmodligen funnits personal som serverade vid uteserveringen, eller gått och plockat lite. Här är det ju mer baserat på "ring så kommer vi"..

IMG_3281.jpg

IMG_3282.jpg

IMG_3283.jpg

IMG_3286.jpg

IMG_3287.jpg


Även Sauna finns att tillgå (dock i minsta lager). I Colombianskt manér självklart separat bastu för herrar/damer

IMG_3289.jpg

IMG_3288.jpg

IMG_3290.jpg


På kvällen var tanken att jag skulle träffa en kompis i Cedritos, men arbetar man som jurist för ett av ministerierna här så kan det vara svårt att planera. Han blev istället utsänd till en delstat vid gränsen till Venezuela på ”presidential orders” för att gå igenom en korruptionshärva (finns som kanske bekant mkt. sådant här :) ).

Istället passar jag på att arbeta och vid 18-tiden så går jag ner till baren. Tar fram min voucher, och beställer så klart en GT.. valet mellan Tanqueray och Bombay Sapphire faller på det senare. Det snålades absolut inte på Gin, och tyckte denna helt enkelt var perfekt gjord, rikligt med is och två färska citronskivor..

Därefter sitter jag och smuttar framför brasan som slängs på efter en halvdrucken GT. Väl detta är gjort, är det dags att gå och sova relativt tidigt idag. Har ett telemöte med Norge imorgon kl. 05.00 Colombiansk tid.

IMG_3304.jpg

IMG_3307.jpg

IMG_3309.jpg


Eftersom man räknat med att äta i Cedritos, och inte orkade att röra mig ut, så föll det istället på att beställa mat. Kollade igenom menyn, men trots en stor meny var det inte något som föll i smaken.

IMG_3278.jpg


Har ätit på hotellet innan, och har varit bra mat, men det blev istället Ubereats.

Värt att veta är att alla matapplikationer (Ubereats, Rappi, domicilios.com) har ofta extremt bra kampanjer i Colombia, ibland 50-70% rabatt på 3-4 beställningar då de konkurrerar starkt för att slå sig in på Colombianska marknaden. Det innebar att för 15 chunks på Buffalo Wings (som är en känd wings-kedja väl värt ett besök om ni gillar chicken wings/chunks), blev det totala priset med utkörning 7.500 COP (c:a 22 kr) med 70% rabatt, istället för 25.000 COP (c:a 80SEK) om man hade ätit på restaurangen. Så har det varit ett par år, och svårt att förstå hur man kan motivera detta..

Slumrade iallafall in, mätt och belåten i en såsom alltid djup sömn på detta hotell och denna fantastiskt sköna säng tittande på någon amerikansk rulle. HGI Bogota Airport har massor med TV-kanaler (det hade inte Hampton). Dessutom allt HD, alla film, sportkanaler mm. Har uppskattat detta enormt när jag kört TK tillbaka till Sverige ifrån BOG (med stopp i PTY/IST), i.o.m. att det egentligen innebär att jag brukar sticka till Bogota en dag tidigare bara för att inte chansa med AV’s morgonflyg. Då uppskattas det med fullt utbud

Vaknar vid 05.00 .. kör en halvtimmes möte. Eftersom jag fick mersmak på träningen ifrån gårdagen blir det en kort sväng till gymmet igen.

Därefter går jag ner till frukosten. vid c:a 07.30. Som alltid är frukosten helt fenomenal.

Bilderna gör sig inte rättvisa (var ganska mycket folk som sprang så ville inte börja fota vilt). Men den mycket kompletta cook-to-order listan baserat på ägg är mycket bra. Nu har jag inte testat allt på menyn, men det mesta såsom fattiga riddare, pocherade ägg, pannkakor, våfflor mm. är riktigt gott här. Gillar dessutom att efter alla större rätter står våfflor, fattiga riddare och pannkakor under egna rubriken "additionals" ;) .. ett lite tillägg sådär.

Dessutom kompletteras denna meny med en ännu mer komplett buffé, som idag bestod av: Äggröra, bacon, köttpiroger, någon typ av friterad ost, bröd, frukt kallskuret, ost mm. Dessutom finns ju en cooking station där man kan beställa lite övrigt och man ibland har lite "surprises" :)

IMG_3313.jpg

IMG_3314.jpg

IMG_3315.jpg

IMG_3316.jpg

IMG_3321.jpg

IMG_3318.jpg

IMG_3319.jpg


Det finns inte mycket mer att säga om Hilton Garden Inn. Det är ett klockrent fyrstjärnigt hotell med 5-stjärnig personal som ger det där extra gällande service.

Skall man möjligtvis klaga på något är det att sängkanten sticker ut utanför madrassen på alla sidor. Denna har jag slått i samtliga tillfällen när jag bott här, och vet ej om det beror på undertecknad, eller att det helt enkelt är så att den är lätt att slå i :)

IMG_3310.jpg


Nu blir det iväg på ett par möten, sedan incheckning på Hilton Bogota Corferias nästa !

Fördelar:

  • Prisvärt (brukar ligga på 60-90 USD)
  • Lysande flygplatshotell vid t.ex. kortare layovers där det kanske inte är fokus på att gå ut och äta.
  • Regelbunden gratis shuttle var 30:e min till El Dorado.
  • Stora rymliga rum.
  • Frukost, cook-to-order med Eggs Benedict, Waffles, Pancakes I tillägg till en rejäl frukostbuffé i riktig Hilton-stil som slår det mesta.
  • Bra faciliteter såsom gym, Sauna, Jacuzzi, solplatser utomhus.
  • Personal & Service. Extremt hjälpsamma samt service-minded.

Nackdelar:

  • Lokation. Ligger inga restauranger & affärer i kombination med byggnaden
 

Taggen

Medlem
Helt ok, bara att kapa :) tycker det är roligt att det finns ett stort intresse i Colombia nuförtiden!
Ja, BOG är en av de lättare sträckorna numera att hitta bonusplatser i LH First på så det finns nog en korrelation mellan antal på BC som är intresserade av Colombia och hur lätt det är att hitta LH First bonusplatser till BOG.
 

Mikeswe

Medlem
Ja, BOG är en av de lättare sträckorna numera att hitta bonusplatser i LH First på så det finns nog en korrelation mellan antal på BC som är intresserade av Colombia och hur lätt det är att hitta LH First bonusplatser till BOG.

Ja, helt klart är det nog så på om man endast tittar på BC, däremot kan man nog säga att det finns ett stort intresse generellt i Colombia, det märks ju inte minst på den turism som totalt intagit landet, och de stora företag som etablerar sig alt. utökar här ;)

Man har ju varit med under hela uppbyggnadsfasen ifrån "några" internationella bolag till El Dorados förändring/ombyggnad ifrån "cementbunker" till riktig terminal till *A & OW hubb, flytt av inrikeslinjer ifrån Puente Aereo till El Dorado och alla nya internationella linjer som kommit till.. Har ju minst sagt hänt mycket senaste 7-8 åren .. Passagerartrafiken BOG ökat ifrån 18,9 Miljoner/år i 2011 till 32,7 Miljoner/år 2018..

LH First har man ju flugit själv ett par ggr härifrån (synd bara att det är A340), men o andra sidan med tanke på att det inte verkar finnas någon vidare beläggning med köpta biljetter i First utan nästan alltid awards, så denna kabin kanske tyvärr inte blir så långvarig på denna linje?

Däremot finns ju andra alternativ såsom TK med ny C ifrån September(?), AV med C osv. Kan lova inte det generellt inte kommer bli mindre intresse att resa till BOG iallafall ;) ..
 

Mikeswe

Medlem
Hilton Bogota Corferias

Rumskategori: 1 King Bed Mountain View
Pris: 35.000 Points (Priset låg på 158 USD / natt)

Jag var extremt nyfiken på att testa ett nytt Hilton Hotels & Resorts i Bogota. Har haft ögonen öppna på detta hotell sedan länge, och skulle öppnat i Januari 2019. Dock när jag tittade senast i Mars, så var det inte öppet ännu. Hotellet öppnade någon gång i slutet April/Maj 2019 så ganska nytt.

Jag hade bokat ett ”Hilton King Bed Room” för 32.000 poäng (148 USD). Har alltid tagit för vana att kolla på mina reservationer via Hilton appen under tiden för att se om något ändrar sig. Konstigt nog ett par dagar innan ankomst blev reservationen låst, och beteckningen på ett nytt rum som var ”Hilton King Bed Mountain view”. Tyckte inte det var konstigt men tänkte inte mer på det och trodde kanske hotellet gjorde detta för att skilja ”Hilton King Bed Room” mellan City/Mountain eller liknande.

Dagen innan, satt jag och kollade på Hiltons hemsida och insåg då att detta är två olika kategorier. Alltså ifrån ”Hilton King Bed Room” är nästa kategori ”Hilton King Bed Mountain View” med skillnad på 3.000 poäng. En lite svag uppgradering tyckte jag, med tanke på att det praktiskt taget bara är utsikten vi pratar om. Sedan är jag som sagt endast Gold på väg emot Diamond, så kan ju inte räkna med för mycket.

Men nu börjades det smidas en plan.. Om man avbokar reservationen, och bokar ”Hilton King Bed Mountain View”, kanske man skulle kunna bli uppgraderad till nästa kategori som är ”Hilton King Exec Floor” ? Jag provade detta iallafall (skillnaden var ju bara 3.000 poäng).

Eftersom bokningen var låst, blev det att chatta med Hilton, som lyckades avboka c:a 2h innan tiden för avbokning löpte ut, sedan bokade jag samma rum jag tidigare blivit uppgraderat till, dvs. ”Hilton King Bed Mountain View”.

Dock hade ingen uppgradering hade skett under incheckningsdagen, så kändes faktiskt lite tråkigt att sticka till Corferias, och utan kunna tillgå Exec. loungen. Men men, sånt är livet för en HHG .. ibland är det bara att bita i sura äpplet, och gav mig iväg c:a 14.30 till hotellet.

Tog som vanligt den föredragna transporten i staden, dvs. Cabify. Nu frågar sig kanske många, Cabify/Uber.. Varför? Jo, trots mina dryga 11-12 år av och till i Bogota, numerande med flytande spanska mm. så är det nämligen fortfarande något jag aldrig vänjer mig vid, och det är med taxichaufförerna i staden. Nu är det ju absolut långt ifrån alla som är ute efter att luras, men bland Colombianer är just Bogotas taxichaufförer väl kända för att krydda taxinotan. Har själv stått och dividerat med en taxichaufför som vill ha motsvarande 200 SEK för en 20 SEK resa. Dessutom är de vanligtvis inte typen som erkänner och säger ”ok, vi löser det” utan de står dessutom på sig. Så för att slippa diskussion, ha en ”fair resa” och en situation där båda får stå och vifta med armarna, så föredrar jag definitvt Cabify / Uber (och Cabify som primär app) som fungerar utmärkt i hela Colombia.


Iallafall.. tillbaka till hotellet. Var mycket trafik idag och hade haft lite att göra på morgonen med ett oplanerat möte i staden, så ankom c:a 15.00 på Hilton Corferias, efter en 30min taxiresa och 5000 COP (15 SEK) fattigare .. då har jag ändå 20% tip programmerat i appen ;)

upload_2019-6-28_10-12-41.png


När man kom in på hotellet så blev det lite flashback, då nedre plan är konferenslokaler med någon typ av incheckning till dessa, och hotellets incheckning/Lobby ligger på 4:e våningen. Dock stod en bell-boy snabbt redo att guida till 4:e våningen. Lobbyn var inte så full, men stod och minglade en del konferensgäster vid ena sidan av lobbyn (Corferias är ju ett konferens/mässcenter, men också med utmärkt access till attraktioner som Monserrate, Casa Nariño (presidentpalatset mm.). Det är väldigt stora ytor både vid incheckning och omkring lobbyn

IMG_3416.jpg

IMG_3425.jpg


Incheckning kan man säga var sådär. Vid ankomst sade man att jag hade bokat ett ”Hilton King Room”, varpå jag snabbt påpekade att jag bokat ett ”Hilton King Bed Mountain View”. Efter många diskussioner om vilket rum jag faktiskt bokat (jag tror att den gamla bokningen på något sätt låg kvar), och efter 10 minuters knappande, så sade man: ”Mr. Mikeswe, ok, då har vi uppgraderat dig till rum 1517 på Executive floor”.

Glädjen blev dock kort, när detta följdes med ”..MEN.. om du vill ha frukost så tillkommer en kostnad på 40 USD samt executive lounge kostar 85 USD”.

Bo på Executive floor och betala ytterligare 125 USD för frukost och lounge kändes inte ok..

Sade till dem i receptionen att det var konstigt då man som Gold på Exec. floor åtminstone brukar få frukost. Hon sade att hon skulle kolla med sin chef om det var ok med ”complimentary breakfast”

Spenderade dessutom några minuter i rummet för att läsa villkoren för Gold & Exec lounge, och såg då följande i T&C:

“If you are a Gold Hilton Honors guest, you and up to one additional registered guest will be granted complimentary access to the Executive Floor Lounge only if you receive a room upgrade to the Executive Floor or an upgrade to a room type that confers Executive Floor Lounge access benefits.”

Med tanke på detta, så startade jag en chatt med HHonors bara för att validera reglerna (kanske bra för framtiden):

upload_2019-6-28_10-32-42.png


Medans jag satt och chattade, så ringde telefonen, och samma receptionist meddelade då: ”Mr. Mikeswe, I have checked now, and it is ok, we will give you a complimentary breakfast buffet”.

Passade då på att fråga igen om Exec. Lounge, vilket man sade var helt uteslutet.

Jag kunde låtit det bero där och var redo att strunta i loungen, men min nyfunna vän Pearl ifrån HHonors tyckte att jag skulle ringa in direkt till HHonors, och om det inte löste detta, stöta på om HHonors poängkompensation. Gjorde således detta och fick då prata med ännu en trevlig tjej, som upplyste mig om att hon tagit kontakt direkt med hotellet för att informera dem att jag borde ha access.

Kände nu att jag inte ville ställa till mer oreda (hade verkligen inte varit hela världen om jag inte fick tillgång), så lät detta bero en stund. Dock verkade detta slått slint, då GM ringde upp efter 30 minuter och sade att hon ”nu beviljat mig access till loungen” med Food & Happy Hour från 18-20.00 efter att ha reviderat processerna med HHonors.. Skam den som ger sig.

Till slut satt man på Hilton Corferias Exec. Floor, med både tillgång till lounge och frukost efter några fighter .. skall bli intressant och se vad som händer vi utcheckning dock ;)

Rummet var trevligt, ljust men liknade i mångt och mycket rummet på HGI Bogota airport. Bästa var utsikten, vilken var direkt emot Monserrate & Candelaria.

Rummet
IMG_3324.jpg

IMG_3325.jpg


IMG_3335.jpg

IMG_3350.jpg

IMG_3345.jpg


IMG_3368.jpg

Utsikt
IMG_3363.jpg

IMG_3341.jpg

IMG_3342.jpg



Minibar fanns ej, utan det var stort tomt kylskåp som gällde, vilket jag faktiskt tycker är helt ok (gillar inte ”touch and pay” minibarer efter att för många gånger blivit debiterad för saker man inte tagit)..

IMG_3340.jpg



Efter att ha sprungit på staden, samt suttit i telefon med Hhonors började hungern trycka på så fram menyn:

IMG_3347.jpg
IMG_3346.jpg


Valet föll på ”Beef tenderloin” med grillad majskolv och pommes. Ringde till Room service, först en gång (inget svar), sedan en gång till (samma sak). Väntade således ett antal minuter och en tredje gång (samma sak). Blev 4:e gången gilt, när någon tog upp luren efter c:a 15min.

Man meddelade att man inte hade pommes, utan undrade om jag kunde tänka mig potatisklyftor, vilket självklart var helt ok byte.

60 minuter skulle det ta för att få maten till rummet. Efter närmare 90 minuter blev det samtal till room service igen, som lovade att maten skulle komma inom 10 minuter. Så totalt efter 1h 40min kom den äntligen.

IMG_3353.jpg


Kan väl säga att för att vara en medium stek, så misslyckades man kapitalt. Köttet segt, alldeles för salt och lång över medium. Potatisen var ej genomstekt. Det som smakade gott var Majskolvarna, och resten lämnades halvätet. Hoppades därmed på att besöket i Exec. lounge som vanligt kanske skulle ge lite varma rätter. Och nu hade det faktiskt blivit dags, för efter allt totalt med incheckning, väntan på mat mm., var klockan närmare 18.00

Gick därför ner, förbi receptionen på plan 4 och rätt in i loungen. Ingen som bad om rumsnummer, eller ens ifrågasatte om man hade tillgång. Processen som tidigare gjorts kändes ganska onödig m.a.o.

IMG_3369.jpg


En sak man måste säga om loungen är att den är väldigt stor, och estetiskt byggd. Stora fina ytor, mycket platser. Dessutom med personal som kommer och passar upp på en, frågar om man vill ha något att dricka..

IMG_3373.jpg

IMG_3372.jpg

IMG_3375.jpg


Det var totalt 4 personer i loungen idag, jag och 3st valutahandlare ifrån Las Vegas. Dom hade checkat in på hotellet när det öppnade för en och en halv månad sedan, bott där sedan dess. Dessutom var de hotellets första incheckade gäster. Dom berättade att hotellet blivit proppfullt under mässorna, för att sedan (som idag) stå nästan helt tomt. De höll dessutom med om att service varit väldigt varierande under den tid de bott här.

Vad de sade var att om det är mycket folk, är det mycket mat i Exec. Lounge, mer mat vid frukosten osv., men är det lite folk skalar man av. Kändes som ett litet konstigt koncept, men verkade stämma mycket väl.

Idag var det lite folk i loungen, dvs. endast små skink/ostwraps (snittar), skinka/ost samt bröd samt friterade platanos att tillgå. Väntade på något varmt, men tji blev det. Vet faktiskt inte varför det dök upp en kock som ställde sig som en staty i loungen i 30min, men funktionen verkade inte vara att laga mat iallafall .. Vid något tillfälle kom någon typ av supervisor och överhörde diskussionen om man skulle ta in något mer i loungen, men man kom överens om att man inte skulle göra det..

De starkare dryckerna bestod i lokala Ron de Medellin, Aguardiente, Noname-brand Vodka, billigt chilenskt vin samt lokal öl.

IMG_3374.jpg


Blev att smaka på det billiga chilenska rödtjutet för min del, och efter några glas hade man vant sig. Happy Hour skulle stänga 20.00, men man plockade bort nästan allt redan 19.30. Passade på att testa 3 friterade platanos, som var ok.

IMG_3376.jpg


Blev att återvända till rummet hungrig, efter en misslyckad lunch och Exec. lounge besök på hotellet, och Ubereats blev ännu en gång räddningen.

Är mycket glad att jag aldrig ens övervägde at betala 85 USD för att få tillgång till lounge, och kändes rent av osmakligt av hotellet att överhuvudtaget att ta så häftigt betalt för en sådan medioker upplevelse.

Spenderade resten av kvällen med ett par avtal, medans man avnjöt utsikten.

IMG_3384.jpg

IMG_3386.jpg

IMG_3385.jpg


Nästa morgon blev det att sticka ner till gymmet igen. Hotellet har en väldigt fin Relaxavdelning, bestående av pool, jacuzzi, Turkiskt bad, Sauna, Massagerum (30min gratis massage ingick och även PT om man ville, men var inte intresserad av detta).

IMG_3396.jpg

IMG_3397.jpg

IMG_3398.jpg

IMG_3410.jpg

IMG_3414.jpg

IMG_3404.jpg

IMG_3405.jpg

IMG_3406.jpg

IMG_3407.jpg

IMG_3408.jpg


Även gymmet var väldigt trevligt och fullt utrustat, och även här var man ensam :) Blev ett kort besök, sedan upp för en dusch, och ner till frukosten.

IMG_3400.jpg

IMG_3401.jpg

IMG_3402.jpg


Det som är minnesvärt här är verkligen de stora öppna ytorna, med högt i tak och den fina utsikten ifrån alla plan emot bergen.

IMG_3362.jpg

IMG_3358.jpg


Frukostrestaurangen ligger på samma våning som Exec. lounge / reception, och är även den enormt rymlig med väldigt fin design. Tog endast foton på min lilla avgränsande del, men finns totalt 4-5 sådana här delar i restaurangen.

IMG_3421.jpg

IMG_3424.jpg


Totalt 6 personer vid frukosten c:a 09.00, och får säga att detta var toppen av vistelsen här, gourmand som man är. Det fans istortsett allt i buffén, och för mycket för att kunna tas upp, men i urval: empanadas, pannkakor, french toast, bacon, tortillas, calentado, chicharron, äggröra, lax, soppor, 5 olika juicer, bröd, tilltugg, kallskuret, frukter mm. mm. Dessutom kockar som kunde tillaga det mesta utöver detta.

IMG_3418.jpg

IMG_3419.jpg


Om man skall säga något, hade man möblerat borden extremt tight för oss 6 personer som satt och åt, och man gick emot kanterna emot de andra tomma borden, så fick möblera om lite själv.

Men, man hade totalt förstått konceptet med Hilton Breakfast, och verkligen satsat på detta.

Det avrundar besöket på Hilton Bogota Corferias. Kan väl säga att överlag är jag lite besviken på processer, exec. lounge och maten (förrutom frukosten) men är kanske saker som hör till inkörningsprocessen till ett nytt hotell. Till rätt pris hade jag bott här igen lite längre fram när saker och ting kommit igång, men hade inte betalat 140-160 USD / natt som verkar vara deras "normalpris" även när det inte är mässor och hotellet är tomt.

Att tilläggas kan, att det finns definitivt en stor potential i hotellet, och hoppas verkligen att dom ordnar upp service/processer, för då kan det bli riktigt bra !


Fördelar:

  • Nära till mäss/utställningshallarna men även till Monserrate, Casa Nariño (presidentpalatset) och Candelaria.
  • Matvarubutik över gatan, restauranger i närheten (om än väldigt lokala)
  • Mycket fin utsikt
  • Stora rymliga, fina rum och ytor
  • Frukosten var toppklass
  • Gratis shuttle till flygplatsen (även om jag inte nyttjade detta)


Nackdelar:

  • Service är fortfarande inte där, och nästan samtliga mjuka värden fallerar. Room service som tar nästan 2h, generellt dålig kunskap, behöva tjata sig till HHonors förmåner, försök till ”extra charge" på allt, samt att allt tog lång tid. Definitivt måste detta vara inkörningsproblem, men påverkar definitivt mina val för nästkommande vistelser
  • Room service / restaurangmaten var inte bra (och förhållandevis dyr jämfört emot andra hotell i stan)
  • Executive Loungen var rymlig och elegant, men har egentligen inget mervärde. Bättre att utöka lobbyn och sätta ut lite chips och snacks där.
 
Last edited:
Ungefär samma sak hände mig på Hilton Colon i Quito. Blev uppgraderad efter att ha frågat om det i mejl innan ankomst till Exec och fick då veta att jag inte hade tillgång till loungen. Ungefär där tröttnade jag på att alltid behöva kämpa för sina benefits på Hilton och bytte till Accor...

Jämfört med Hilton Bogota inne i city, bättre eller sämre?
 

Mikeswe

Medlem
Ungefär samma sak hände mig på Hilton Colon i Quito. Blev uppgraderad efter att ha frågat om det i mejl innan ankomst till Exec och fick då veta att jag inte hade tillgång till loungen. Ungefär där tröttnade jag på att alltid behöva kämpa för sina benefits på Hilton och bytte till Accor...

Jämfört med Hilton Bogota inne i city, bättre eller sämre?

Definitivt tråkigt att man skall behöva det.. :( .. Tycker Hilton är en av de bättre kedjorna här i Colombia (har även haft bra erfarenheter av Hoteles Estelar).

Precis checkat in på Hilton Bogota, och rapport kommer även härifrån.. Men enligt tidigare erfarenheter samt service såhär långt.. mycket bättre!!
 

Mikeswe

Medlem
Hilton Bogota

Rumskategori: 1 King Bed
Pris: 95.20 USD (99.20 USD inkl. skatter)


I samband med incheckning på Corferias häromdagen, så gick jag även in på min reservation och bokade en ”Exec floor upgrade”. De skulle ha 30 USD för denna, vilket kändes som ett riktigt bra värde jämfört med Corferias löjliga 85 USD.


Ville ha uppgradering av två anledningar:

  • Har två vänner som kommer över och hälsar på (det är aldrig något käbbel på Hilton Bogota, utan gäster är välkomna inom rimliga gränser, typ 2st).
  • Det är Colombia vs Chile fotboll ikväll och det finns en bra stor TV i loungen (nu hoppas jag bara inte någon amerikan får för sig att bänka sig framför en rerun av NBA / NFL match..

När jag idag checkade in på Hilton Bogota (som jag för övrigt bott på många gånger innan) var det som vanligt ett mycket trevligt bemötande, man meddelade att Exec. floor uppgradering gått igenom.Incheckningen gick snabbt och smidigt..

En bellboy grabbade snabbt tag i min resväska och vi traskade upp till våning 13 och rum 1306..

IMG_3445.jpg

IMG_3479.jpg

IMG_3474.jpg

IMG_3475.jpg


Rummet är definitivt lika stort som på Corferias, men känns lite mer omvårdat även om hotellet nu funnits ett antal år.

IMG_3427.jpg
IMG_3428.jpg
IMG_3431.jpg
IMG_3432.jpg
IMG_3433.jpg
IMG_3434.jpg
IMG_3435.jpg
IMG_3437.jpg
IMG_3439.jpg
IMG_3440.jpg
IMG_3441.jpg


Utsikten ifrån Corferias får man inte här utan endast en utsikt över kontor och 3/4G master, men i gengäld bor man relativt nära precis allt ! Marriott i bakgrunden har riktigt bra stenugnsbakad pizza som kan rekommenderas !

IMG_3429.jpg

IMG_3430.jpg

IMG_3442.jpg


Chapinero är ju ett av Bogotas fina områden, här ligger flertalets länders ambassader representerade och så även den Svenska. Det också en uppsjö av både finare och lite mer snabbmatsrestauranger i området, och har testat en hel del av dem tidigare. Hotellet ligger 15min gångväg ifrån CC Andino Plaza som är ett av Bogotas stora shoppingcenter, och är en riktigt trevlig promenad dit.


Det blev iallafall en kväll i loungen med polarna.. Detta Hilton har riktig Happy Hour 17.30-20.00 (rikligt med mat 4-5 varmrätter, efterrätter, vin, öl, rom, whiskey & Gin).

IMG_3450.jpg

IMG_3451.jpg

IMG_3483.jpg

IMG_3484.jpg

IMG_3485.jpg

IMG_3486.jpg


Valet på Exec. lounge för matchen blev bra, inte så mycket folk (värden berättade att hotellet har 3 eventdelar vid t.ex. sådana här tillfällen som tar ett par tusen pers (rooftop, levels, och ballroom).. allt var fullt med matchsugna Colombianer..

Lite tittande på fotboll .. Tyvärr avgjordes denna på straffar och den där jäkla Alexis sänkte Colombia på sista straffsparken... surt sa räven .. men det blev iallafall GT hela kvällen tills det blev lite suddigt.. värden var nämligen så inne i fotbollen att han vid 21-tiden sade, -oj, har ju glömt att duka av i Exec lounge .. Det blev således många happy hours.. Dessutom lät han Gin-flaskan stå kvar eftersom han insåg att det var någon som drack flitigt av denna.. Efter lite snack så gick man och lade sig vid 23-tiden... (bilderna på Exec lounge är lite blandade ifrån dagen efter, då det var fokus på annat under kvällen)

IMG_3482.jpg

IMG_3465.JPG


Dagen efter vaknade man med järnkeps, och stack ner till gymmet för att försöka återställa detta.. gick inte så bra, och efter 20min gav man upp.. På gymmet också 10min massage gratis, vilket jag inte kände mig direkt sugen på ..

Gymmet är iallafall riktigt fint, med en hel avdelning med olika maskiner, dessutom en stor utomhuspool..

IMG_3466.jpg

IMG_3467.jpg

IMG_3469.jpg

IMG_3470.jpg


Blev att gå till frukosten istället.. har faktiskt glömt hur jäkla grym denna är på hotellet. Corferias var toppklass, och måste säga att Hilton Bogota är snäppet bättre.. Med skrivna fina menyer på ”extra items”, sedan allt framme i buffén.. Kommer inte heller här ta upp allt, men: korvar, bacon, äggröra, ett magiskt utbud med frukter, snittar, pannkakor, french toasts, empanadas är några av de saker man satte i sig såhär dagen efter. Eftersom det finns ett kafé i restaurangdelen så finns det en separat kaffemeny du kan beställa ifrån till frukosten och som är inkluderad i buffén.. Riktigt riktigt bra !

IMG_3476.jpg

IMG_3477.jpg

IMG_3478.jpg


Fördelar:

  • Servicen är topp of the line.
  • Restauranger / shoppingcenter om hörnet, i övrigt nära till allt (Candelaria, Andino, Parque 93 mm.)
  • Toppklass frukost med allt
  • En riktig Exec. lounge med stort mat / dryckesutbud
  • Stora rymliga rum


Nackdelar:

  • Ingen vidare utsikt
  • Saknar de extra sakerna som Jacuzzi, Sauna etc.


Överlag får jag säga att Hilton Bogota fortfarande kommer vara mitt favvo-hotel i Bogota.. Det är bara synd att i veckorna brukar priserna kunna ligga på 3-400 USD, vilket jag inte betalar för ett Hotell i Colombia. Är det som nu i helgerna 80-100 USD, tycker jag det är ett extremt bra värde !


Nu blir det att sticka till Cedritos, för att sedan ta sig till flygplatsen och vidare till Cali, därefter till Armenia, Quindio.. är festivo (röd dag) i Colombia, så blir att sticka och bada termalbad uppe i Santa Rosa de Cabal och softa lite.. !
 
Toppen