Senaste nytt

Bogota – Hilton hopping (som jag hoppas kunna göra semi-live)

Mikeswe

Medlem
Jag tidigare bott en hel del på hotell i Bogotá, och framförallt då på Hilton, eftersom det är där jag har min lojalitet idag (baserat på att jag arbetar en del i Nord/Sydamerika).

Tyvärr har jag dock inte bott så mycket på dessa hotell just under min senaste kvalificeringsperiod då jag arbetat mycket i städer utan Hilton och således fått kreditera andra program. Hade därmed svårt att behålla min Diamond-status till detta år och sjönk ner till Guld. Efter en konversation med HHonors, så erbjöd dom mig en Fasttrack på 10 stays inom 90 dagar. Jag bad inte om detta, för isåfall hade jag säkerligen valt att göra dessa under arbetsmånaderna, men nu blev det istället så att man direkt signade upp mig på denna Fasttrack (detta blev det s.k. erbjudandet ).

Resultatet blev att jag under dessa 80 dagar endast bott på:

Hilton Garden Inn i Barranquilla (visserligen fyra nätter, men blev endast en stay)
Hampton by Hilton Hamburg (två nätter, en stay)
Hilton Beijing Intnl Airport (en natt, en stay)
Hilton Garden Inn London (en natt, en stay),
Hilton Garden Inn Malaga (en natt, en stay)
Hampton by Hilton Medellin (en natt, en stay)

Så när kalendern slog över till 22:e juni och jag fortfarande inte hade kompletterat min Fasttrack challenge, samt hade några dagar över där jag kunde jobba ifrån distans, samt ta ett par möten i Bogota, bestämde jag mig för att boka upp 4 nätter på fyra olika hotell, samt boka en Promo C biljett ifrån Medellin till Bogota för c:a 600 spänn, och därmed utnyttja att det finns så många Hilton i just Bogota.

Det finns ju totalt åtta Hilton properties i Bogota och har tidigare bott en hel del på fyra av dessa:

· Embassy Suites Hilton Bogota Rosales
· Hilton Bogota
· Doubletree by Hilton Hotel Bogota Cll 100
· Hilton Garden Inn Bogota Airport

Utöver dessa finns:

· Hampton by Hilton Bogota Airport
· Hilton Bogota Corferias (Nyaste)
· Hampton by Hilton Usaquén
· Doubletree by Hilton Hotel Bogotá – Parque 93


Min erfarenhet är att Hilton i Colombia generellt håller en ganska hög standard. Doubletree på Cll 100 är riktigt bra, man blir alltid uppgraderad som Gold samt Diamond till stor suite eller jacuzzi-suite (med jacuzzi på en terass utanför rummet), Embassy Suites har sin cocktail reception med ganska god mat och dryck, samt bra sviter (även om hotellet börjar bli till åren), medan Hilton Bogota har sin trevliga Exec. Lounge.

Hade svårt att bestämma mig, men till slut så blev det till att boka följande:

25-26/6 Hampton by Hilton Bogota Airport
26-27/6 Hilton Garden Inn Bogota Airport
27-28/6 Hilton Corferias Bogota
28-29/6 Hilton Bogota

Rummen bokades med tanke på budget med det enda målet att kunna arbeta här samt träffa vänner i staden, få mina 4 stays, samt att jag ville prova nya hotell. Alla rum var standardrum King/Queen (så tänkte även berätta lite om uppgraderingar osv., nu som Gold). Som tilläggas kan är att jag alltid blivit uppgraderad som Diamond på samtliga hotell i Colombia (förrutom då Hampton som vanligtvis inte har haft mer än twin/queen kategori. Det blir lite mer av ett äventyr nu
 

Mikeswe

Medlem
Hampton by Hilton Bogotá Airport

Rumskategori: Queen Room w/ mini fridge Non-smooking
Pris: 345.136 COP (290.000 COP utan skatt)


MDE-BOG trafikeras flitigt av undertecknad, och så även denna dag på flight AV9303. Ankom före tidtabell, och väljer att utesluta själva flygresan. Ni som flugit AV inrikes vet att det endast bjuds på dryck i C (Kaffe, Vatten, Läsk, Juice samt lite mer hardcore-dryck såsom öl, whiskey och rom). Hade inga möten inbokade för dagen, men stod p.g.a. vit vecka/månad (har ej bestämt mig ännu ) över hardcore och tog en vatten.

Anledningen att boka promo business för mig inrikes med AV är att prisskillnaden som oftast är 200 SEK emot ekonomi, ger mig 200% i business promo-klasserna som AV Diamond i LM samt inkluderar ett väldigt bekvämt säte.

Ankom således 12.40 till BOG. Hämtade ut väskan (denna var i helt skick denna gång, trots Avianca baggagehantering). Var snabbt ute vid utgång 5, plan 2 (där alla hotel shuttles går ifrån), och således på plats vid 13.20. Eftersom detta är en budgetresa enbart inriktad på poäng, och jag endast åkt shuttle till Hilton Garden Inn Bogotá Airport innan, ringde jag och kollade med hotellet, och det skulle då gå shuttles var 30:e minut (13.00, 13.30, 14.00 osv.). Klockan tickade 13.35 och trots att man känner till Colombia vid detta laget, så finns fortfarande det tidsnitiska svenska inom mig . Vid 13.40 ringde jag upp hotellet, och frågade var shuttlen var. Tjejen meddelade att det var mycket trafik och således därför så var denna sen, men att inom 5 minuter så skulle den vara på plats. 14.00, och ännu ingen shuttle. Däremot har Sheratons & Radissons shuttles (som ligger längre bort på Av. El Dorado) passerat 2 ggr, dessutom passerade samtliga hotellshuttles 2 ggr.

Återigen ringde jag (och nu noterar jag en Colombiansk herre som råkat ut för samma problem). Därför går jag bort och slänger ett par ord med honom, och enligt honom så gav man ett helt annat svar. Ingen shuttle, p.g.a lunch-break. Låter mer troligt .. Iallafall efter ytterliggare 40min, dvs. totalt 1h 20min så dyker till slut Hamptons shuttle upp. Lite hungrig och trött slänger man sig i shuttlen, som tar c:a 10min att nå hotellet (Mucho tráfico .. såklart ) ..

Någonting jag gillar med Hamptons nya etableringar i Colombia är att lobby / restaurang ligger på översta plan. Dvs, på plan 1 är det endast en ”välkommen skylt”.
IMG_3231.jpg


IMG_3230.jpg

IMG_3229.jpg

IMG_3219.jpg



Kanske inte alltid så praktiskt, som när t.ex. nyckelkort avmagnetiseras, och man då inte har en reception att gå till direkt, utan får vänta på en hiss i ett antal minuter. Dock, estetiskt väldigt fint. Dessutom behöver man ju aldrig se någon i ögonen om man rullar hem på småtimmarna..

Eftersom detta Hampton är nytt, så ligger alltså lobbyn längst upp, med en överraskande fin utsikt över Bogotá.

IMG_3199.jpg

IMG_3200.jpg


Incheckning var väldigt smidig. Tog c:a 10min. Nu hör till saken att jag ju har Colombianskt långtids-visa, dvs. jag måste ”egentligen” betala skatt för boende på hotell. Det har tidigare åtminstone Garden Inn samt Hilton Bogota låtit bli att göra. I detta fall blev det att betala 50.000 COP extra (c:a 150 SEK)

Det finns en annan tråd som behandlar detta på forumet, men som turist, kolla alltid fakturan, ingen skatt (dvs. IVA på fakturan) skall debiteras på turistvisum (30,60,90 dagar), eller på (independent worker visa).

Så återigen, incheckningen gick bra. Saknade dock en välkomstvoucher som gäller i baren eller samarbetande restaurang (detta brukar göras på Hampton både i Cali / Medellin). Tjejen ropade lite på radion och frågade om rum 1105 var klart. Tyvärr var det inte städat, så fick bli rum 605 istället. Detta rum hade tyvärr ingen vidare utsikt med tanke på att det låg lägre ner, samt man känner sig aningen iakttagen av personerna på gångbron och busstationen utanför.

IMG_3201.jpg

IMG_3203.jpg

IMG_3206.jpg

IMG_3207.jpg

IMG_3209.jpg

IMG_3210.jpg

IMG_3216.jpg

IMG_3227.jpg

IMG_3257.jpg


Något komprimerat, men ändå ett ok rum för en natt. Plast & pappmuggar, inget glas eller porslin så lång ögat kunde nå. Vädret kan slå om ganska snabbt i Bogota, och så denna kväll..

IMG_3234.jpg

IMG_3235.jpg


Tog därför en Cabify och mötte upp ett par kompisar ifrån Bogotá. Blev lite chicken wings på Hooters och alldeles för mycket öl... Där dog den vita veckan/månaden..Därefter drog man hem och slumrade riktigt gott.

Vaknade upp 07.30 av dunkande, slag i dörrar, skrikande i korridorerna. Städpersonalen gjorde sig definitivt hörd. Skulle ändå vakna vid denna tid, så det var inte så farligt för min del, men personer som kanske ville sova ut efter ett flyg, eller vila innan ett flyg hade nog svårt att göra detta.

Tog därför upp till frukosten som brukar vara höjdpunkten på Hampton i Colombia.

Frukosten innehöll (som vanligt på Hampton i Colombia ett ganska stort utbud. Tyvärr hade man här satsat på ”internationella smaker” för fyra av de varma rätterna. Dessutom försökt sig på att tolka lite internationella smaker såsom ”saffransris”, ”buljong-ris?” samt något annat ris utan tillstymmelse till proteiner. Som varma rätter fanns således egentligen bara 3 risrätter (inga proteiner) samt äggröra att tillgå. Däremot fanns ju ett stort utbud av bröd, soppa, 2 juicer, kaffe, yoghurt, kallskuret mm.

IMG_3245.jpg

IMG_3246.jpg

IMG_3247.jpg

IMG_3254.jpg


Nu ändrar man ju vanligtvis rätterna på dagsbasis, men även om det fanns en del saker, var inte direkt någon höjdare idag.

Det brukar ju finnas chicharron (typ en kombination av friterad fläsksvål/flaeskesteg då köttet fortfarande finns kvar), köttsoppa, empanadas (piroger) osv, vilket man verkligen kan göra bra. Därför blev det idag enbart frukt och äggröra, som avrundades med kaffe. Detta gjorde på uteserveringen i restaurangdelen vilket definitivt var ett bra val. I 22 grader i en fin Bogotá dag med utsikt.

IMG_3251.jpg

IMG_3250.jpg


Något som slog mig var att jag mellan 07.30-08.30 (frukosten stänger 10.00) såg totalt 4 gäster. Hotellet verkade totalt öde..

Dock i detta fall när man tänker på värdet, så var kostnaden för ett Queen-rum för min natt c:a 350.000 COP (dvs. lite över 1000 SEK), vilket man definitivt normalt sett får mycket mer Hilton för i Bogotá. Hade jag behövt göra om vistelsen på ett Hampton i Bogotá bara för att upparbeta statusen, så hade jag nog provat Hampton Usaquen (som dessutom inte kostar mer än 5.000 poäng/natt om man betalar med poäng (lägsta poängkategorin hos Hilton).

Överlag tyckte jag väl det var kul att ha stannat på ett för mig ”nytt” hotell i Bogotá, men kommer inte göra om det, och defintiivt inte för det priset.


Fördelar:

  • 2st matbutiker i samma byggnad varav ARA (lågpris är en) och Oxxo en annan.
  • Mittemot TransMilenio busstation, eller som man kalllar det i Colombia (Trans-muy-lleno), som syftar till hur överfyllda dessa bussar är om man tar sig runt med dem i rusningstid. By-the-way, en lite kuriosa.. som varit på tapeten här förra året var Volvos försäljning av dessa "nya" EUR V Dieselbussar som de inte kunde sälja någonstans .. förrutom .. just det.. Bogota .. Därefter har korruptionsanklagelser mellan Volvo och inköpare i staden haglat tätt..
  • Rejäl frukost (ingen Hampton USA )
  • Nära flygplatsen (10min och gratis transport om shuttlebusschauffören sköter sig)

Nackdelar:

  • Värdet (du kan nästan alltid få Hilton Garden Inn till samma pris eller vid vissa tillfällen även Hilton för ungefär samma pris). Personligen hade jag inte gett mer än 200,000 COP (c:a 600 SEK) för detta hotell. Och det kan man, när man bokar tidigt eller i helger. Däremot är frågan om då det verkligen inte är bättre att då köra på Garden Inn / Hilton, som vanligtvis ger extremt mycket mervärde med HHonors status (ev. Exec. Lounge, drink vouchers, större rum, frukost, osv.)
  • Rummen måste räknas vara i minsta laget för hotell i Bogota, dock generell Hampton Colombia standard.
  • Den ofrivilliga uppväckningen av städpersonalen

Nu till shopping på "Grand Central" för att köpa nya träningsskor (tänkte kompensera för gårdagens bravader på Garden Inn).
 

Mikeswe

Medlem
Kul!
Tyvärr, undvik Conrad Cartagena om.du inte vill bli besviken.

Tack för tipset. Har inte bott där, däremot har en hel del nätter sedan 2005-2006 på Hilton Cartagena.. Där känner jag GM, så brukar bli bra svit :) .. Försöker dock undvika Cartagena sedan 5-6 år tillbaka. Alldeles för dyrt, för mkt turism och för mkt försäljare som försöker pracka på en saker ;)
 
Jag gillar Colombia har rest runt i några veckor vid två tillfällen. Mest bott på Ibis, som oftast är väldigt bra värde i Sydamerika. Man vet alltid exakt vad man får liksom. Hilton varierar mer, så detta är värdefull info du kommer med här.

Får man fråga vad du jobbar med?
 
Roligt att följa! Jag bodde på Parque 93 tidigare i år och var mer än nöjd. Spenderade tyvärr bara en natt i Bogota. Spännande att läsa om de andra hotellen. Jag är ju själv fast i Hiltonträsket.


Sorry att kapa din tråd @Mikeswe men måste fråga:



Kan du utveckla detta?
För att svara konkret, utan att blanda in mjuka saker som service och bemötande; ingen lounge, ingen uppgradering, svindyr mat i restaurangen, fullbokat i restaurangen när det är enda alternativ till mat som finns i närheten, frukostbuffe som får Scandics att framstå som nobelmiddagen i jämförelse, pool som inte är öppen mornar och kvällar, trasiga mattor och möbler etc...
 

jerixon

Medlem
Alla 7 restauranger/barer fulla hela kvällen?
Som jag förstod det ska det finnas lounge nu....
12 usd för en pizza läste jag i en review och det tycker väll inte jag är så farligt iof....
Men ska dit i December o slappa 5 nätter så får väll bilda egen uppfattning.
Var i det närmsta gratis så ingen fara skedd :p

För att svara konkret, utan att blanda in mjuka saker som service och bemötande; ingen lounge, ingen uppgradering, svindyr mat i restaurangen, fullbokat i restaurangen när det är enda alternativ till mat som finns i närheten, frukostbuffe som får Scandics att framstå som nobelmiddagen i jämförelse, pool som inte är öppen mornar och kvällar, trasiga mattor och möbler etc...
 

Mikeswe

Medlem
Jag gillar Colombia har rest runt i några veckor vid två tillfällen. Mest bott på Ibis, som oftast är väldigt bra värde i Sydamerika. Man vet alltid exakt vad man får liksom. Hilton varierar mer, så detta är värdefull info du kommer med här.

Får man fråga vad du jobbar med?

Visst får du det. Jobbar (som jag sett flera andra här också på forumet) inom shipping på konsultbasis. Blir således en hel del resor, och sex senaste åren har jag alltid befunnit mig någonstans mellan Europa / Syd / Nordamerika. Baserna är Sverige / Colombia, så blir helt enkelt att utgå härifrån beroende på var jobben (fartygen/rederierna) finns ;) .. Har förresten fått en hel del backning på det:

- Vad jobbar du med? Shipping med bas i Sverige / Colombia .. hmmmm ;) Kan lätt missförstås ;)

Tack för detta, då hoppas jag följande hotell också ger värdefull info :) ..
 
Toppen