Senaste nytt

Boeing 747-400 vs Airbus A380

Unicornone

Medlem
A380 har en om inte vacker men riktigt cool vinkel: rakt bakifrån, tycker att svepet på vingarna in mot kroppen är sjukt läckert så mycket... inte som det var och är på många kärror en planka rakt genom undre halvan på kabinen..
 

Concorde

Founding Member
Enough said ;) Purfärska plan, bilderna tagna i tisdags.

747-8 Flight line, Boeing fabriken
DSC_0004a.jpg

747-8 Test flight, Boeing Field.
DSC_0144.jpg

Copyright Alex Jasinski.
 

Concorde

Founding Member
Vi hade en diskussion om just detta med Director of Operations på BA i måndagskväll. Flera av oss i VIP gruppen (varav två är Premier cards) vill se 747-8 då ur ett passagerare perspektiv är 747 ett bättre plan än 777, samt du får F i nosen och business i bubblan. Problemet är att nya 747-8 är ett helt nytt plan som endast har ärvt utseendet från sin omtyckta legendariska föregångare 747-100/200/300/400.
Mao, 747-8 skulle innebära nya utbildningar och certifieringar av piloter, mekaniker, ingenjörer, kabinpersonal, markpersonal etc. Det blir alltså ett helt nytt plan att underhålla, till stora kostnader.
BA vill ha en konsoliderad flotta helt enkelt och undvika att bli som LH som dras med tunga kostnader p.g.a. väldigt bred flotta.

Men, han stängde inte dörren helt, beroende på hur framtiden utvecklas.
 

gusten

Medlem
Har ännu inte flugit i 380, men kan inte tänka mig ett vackrare plan än 747. Det är alltid en speciell känsla att gå ombord därframme i fören och se trappan - påminner mig alltid om mitt första hopp över "pölen" till JFK från CPH med SK 1974 - planet hette Huge Viking, någon som minns?

Är det någon som har några reservationer angående säkerheten med 380 med anledning av skriverierna om sprickor i vingbalkarna?
 
Toppen