Senaste nytt

Boeing 737 Max 8 får temporärt flygförbud

Trump har ju föreslagit att Boeing ska byta namn på planet bara.

För omväxlingens skull tror jag han har rätt. Max-namnet är oreparabelt smittat, oavsett hur väl Boeing löser problemen kommer dessa plan alltid vara svårsålda.

Att utöver nödvändiga korrigeringar även slänga in några kosmetiska nyheter och sälja det som ett helt nytt plan med helt nytt namn (kanske inte ens 737!) är nog enda chansen att rädda ekonomin långsiktigt.
 

AABack2ARN

Medlem
Från AA:



Detta innebär även indirekta förluster för AA, även om Boeing kommer att pressas för kompensation för de direkta förlusterna.

Få se hur det går för Kjoswegian.

American skriver även detta (Newsroom - An Update on the Boeing 737 MAX - American Airlines Group, Inc.

To further that mission, we have made the decision to extend our cancellations for the Boeing 737 MAX aircraft through Aug. 19. Based upon our ongoing work with the Federal Aviation Administration (FAA) and Boeing, we are highly confident that the MAX will be recertified prior to this time. But by extending our cancellations through the summer, we can plan more reliably for the peak travel season and provide confidence to our customers and team members when it comes to their travel plans. Once the MAX is recertified, we anticipate bringing our MAX aircraft back on line as spares to supplement our operation as needed during the summer.

Min markering av texten. Det tyder ju på att American tror att certifieringen blir klar och att flygförbudet skall hävas under sommaren. Jag tror de har fel - eller så blir det en vääääldigt lång sommar.
 

Flying Finn

Medlem
Fast vi talar om en helt annan flygplansmodell som tillverkas av Boeing och fabriken är inte den in Sydkarolina, utan Renton, WA, så kan jag inte efter att sett Dreamliner-dokumentären från 2014 av Al-Jazeera grubbla över hurdan företagskultur Boeing har numera. Åtminstone kopplat ihop med händelserna kring 737 MAX, så summerar jag att mitt förtroende för Boeings nya modeller (787 och 737 MAX) är inte precis långt från att jag ser de som typ Ikea-varor.

Om det faktiskt är så att Boeing har börjat slira med sin företagskultur, så känner man sig nog inte precis pigg på att flyga 787-8 två gånger i longhaul i maj.

 

Alf

Medlem

Detta är ju rent av en bedrövlig läsning som visar att Boeing inte tagit problemet på allvar. Man skryter med 200 timmars flygtest, det är inte så himla mycket. Man säger också att flygplanet skall bli det säkraste i världen, hur man nu kan göra sådana utfästelser. Varför var det inte det redan från början.

Varför gjorde man inte dessa grundläggande analyser redan innan flygplanet blev certifierat när man byggt in nya funktioner. Här har ju både Boeing och FAA missat genom otillräckliga analyser och tester. Detta har medfört två helt onödiga totalhaverier med över 300 personer som omkommit.

Boeing rekommenderar fortfarande endast självstudier för piloterna på den nya MCAS funktionen! Man tar ganska lätt på säkerheten. Skall jag sätta mig i en 737-Max vill jag banne mej att piloterna skall ha övat fel på AoA sensorer och att hantera systemet rätt i en simulator. Det är bara att hoppas på att flygsäkerhetsmyndigheterna inte godkänner planet utan obligatorisk simulatorträning.
 

Jönsson

Medlem
Det allvarligaste problemet, som jag ser det och som lyfts tidigare i tråden, är att FAA (Amerikanska luftfartsmyndigheten) delegerat stora delar av säkerhetsanalyserna till Boeing. Visselblåsare inom FAA menar att de upprepade gånger pressats att delegera delar av certifieringen till Boeing, då flygbolaget snabbt behövde certifiera 737 MAX på grund av konkurrensen med A320neo. När profit går före säkerhet och kvalité blir resultatet därefter. Ogillar skarpt den amerikanska protektionismen gentemot bland annat flygindustrin. Speciellt från ett land som påstår att de strävar efter fri marknad.
 
Last edited:

igelkotten

Medlem
Både Airbus och Boeing är otroligt korrumperade bolag, och är myndigheter villiga att ge genvägar så kommer dessa hittas och utnyttjas snabbt.
 
Toppen