Boeing 737 Max 8 får temporärt flygförbud

Diskussion i 'Övrigt' startad av palmen, 12 Mars 2019.

1. gastronaut

gastronaut Medlem

Att ”stänga av MCAS” innebär att stänga av all elektrisk trim. Antagligen fungerade inte manuell trim, och de slog på systemet igen för att kunna trimma, men det gav även MCAS åtkomst till trim...

martin.agren, Budgetresenär och Jönsson gillar detta.
  2. gastronaut

gastronaut Medlem

3. Voyageur

Voyageur Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Satte mig igår på ett Norwegian flyg mot London och höll på halvvägs att sätta kaffet i halsen när jag hastigt såg emergency info bladet sticka ut med texten B737 MAX versionen!!
    Tack och lov vid lyft av bladet insåg jag att B737-800 och MAX serien delar på samma kort! Snacka om att bli nojjig i 10 sekunder;)

4. ACervin

ACervin Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Enligt New York Times så blir det ingen 737-Max i luften förrän tidigast Augusti, troligen November. Dels kommer F.A.A. vara extra noggranna, dels verkar det som att många luftfartsmyndigheter inte längre litar på F.A.A utan kommer att göra sina egna certifieringar vilket kan dra ut på tiden ytterligare.

martin.agren, Voyageur, Dr. Miles och 7 andra gillar detta.
  5. ACervin

ACervin Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    American Airlines har nu ställt in alla 737-Max fram till Augusti.

6. Flying Finn

Flying Finn Medlem

Land:
    Finland Finland
    Från American Airlines:

Detta innebär även indirekta förluster för American Airlines, även om Boeing kommer att pressas för kompensation för de direkta förlusterna.

Få se hur det går för Kjoswegian.

ACervin och Jönsson gillar detta.
  7. Flyer722

Flyer722 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
  8. Budgetresenär

Budgetresenär Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Bra video. Vid ca 5:18 säger de att de ska utbilda piloter i att stänga av MCAS som alltså är samma som att stänga av elektriskt trim. Men vad hjälper det om det är för tungt att trimma manuellt?

9. Jönsson

Jönsson Medlem

Land:
    Danmark Danmark
    Detta har jag lärt mig genom att följa denna tråd. :)
    Så länge de har tillräcklig altitud så skulle de kunna klara manuell trim genom att sänka nosen och därigenom minska trycket på klaffen. Men förmodligen inte på den låga altitud och inte vid den höga hastighet som tex Ethopian hade.

10. Hachans

Hachans Medlem

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!