Boeing 737 Max 8 får temporärt flygförbud

Diskussion i 'Övrigt' startad av palmen, 12 Mars 2019.

1. Voyageur

Voyageur Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Är självklart inte kunnig inom flygplanssäkerhet, men av helt subjektiva skäl kommer det att ta en lååååååång tid innan jag känner en tydlig nog tillit i MAX maskinerna för att själv våga sätta mig i dem igen. All den information (och desinformation ) som kommit fram har för mig personligen skapat en osäkerhet i produkten som blir svårt att sudda bort i första taget

2. Jönsson

Jönsson Medlem

Land:
    Danmark Danmark
    Hoppas faktiskt att detta kraftigt minskar Boeings del av marknaden.

NotRyan gillar detta.
  3. pep

pep Medlem

Ja, det her giver plads til Kina, Canada, Brasilien, og Rusland....og ansvaret vil atter ligge mere hos piloterne end hos formynderiske kontrol- og kalibreringssystemer...?

4. Flying Finn

Flying Finn Medlem

Land:
    Finland Finland
    American Airlines har nu inhiberat alla 737 MAX -flyg t.o.m. 5. juni. Tyvärr så finns det inte längre en synlig notis på framsidan på American Airlines:s webbplats, utan man måste söka informationen via pressportalen. Mitt enda inkommande flyg med 737 MAX (MIA-LAX i maj) har nu fått ett substitut i form av en 737-800, så för min del orsakar inte skandalen inhiberingar som tur nog.

5. 011430121

011430121 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Igår på SK777 så frågade en dam kabinchefen vid ombordstigningen om han kunde garantera att ”detta inte var en MAX flygmaskin”, kabinchefen garanterade att detta var en Airbus 320.

Jones, Remington Steele, Tongen2 och 34 andra gillar detta.
  6. Mattias Holmén

Mattias Holmén Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Voyageur gillar detta.
  7. Budgetresenär

Budgetresenär Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Är det någon som vet om "vingen" eller "rodret" som reglerar planets lutning (alltså om planet stiger eller tappar höjd) är direkt kopplat på mekanisk väg till något reglage i cockpiten? Finns det ingen "servo-styrning" som hjälper till?

8. ludde

ludde Medlem

Det finns både elektrisk och manuell trim.

9. mha321

mha321 Medlem

Det är nog ingen chans att dra en 737 manuellt. Höjdrodret drivs med hydraulik.

Edit baserat på annat svar: skilj också på trim och höjdroder (elevator).

10. Budgetresenär

Budgetresenär Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Som jag förstod det från videon i inlägget Boeing 737 Max 8 får temporärt flygförbud | Sida 4 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor så hade Etiopian-piloterna kopplat bort MCAS när planet började dyka och de försökte manuellt få planet att stiga uppåt, men de orkade inte och därför gav de upp och kopplade in MCAS igen och då störtade de. Hade de inte kunnat använda den elektriska trimmen istället om det var för tungt att göra det för hand?

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!