Boeing 737 Max 8 får temporärt flygförbud

Diskussion i 'Övrigt' startad av palmen, 12 Mars 2019.

1. Alf

Alf Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det får nog vara en riktigt gammal stridspilot. Något mer instabilt flygplan än dagens JAS Gripen får du leta efter.

Det är helt och hållet en utbildningsfråga att kunna flyga B737-Max och det är en av de stora missarna Boeing gjort genom att mörka utbildningsbehovet. Det blir tyvärr så när ekonomerna får för stort inflytande på kostnaderna. Snålheten bedrar visheten, håller än idag.

Dbodenfo gillar detta.
  2. Abbs

Abbs Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Eurofighter Typhoon, Dassault Rafale.. :p

Remington Steele, Alf och FilipJ gillar detta.
  3. mha321

mha321 Medlem

Det är också en väldig skillnad på att designa från början för instabilitet-för-prestanda från början (gäller väl i princip alla militära flyg sedan rätt långt före Gripen också, men även t.ex. MD-11 var ju i grunden ett sådant om än lite mindre), och att tvingas installera den typen av justeringar i efterhand på ett flygplan som från grunden var designat för att vara stabilt.

Brandforce gillar detta.
  4. apknug

apknug Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Fast är inte gripen tämligen stabilt om man flöjlar carnardvingen? Är det inte det piloten ska göra om det elektroniska styrsystemet ballar ur?

Finns det nån som spakar gripen här, eller känner nån, som kan bekräfta om det inte tränas på att flyga med flöljlad carnardvinge?

5. Coronakrisen gör att jag faktiskt tror det kommer gå bra. Boeing och flygbolagen har fått mer tid att både testa och utbilda i lugn och ro. När flygtrafiken kommer igång ordentligt 2021-2022 så har ju många gamla plan hunnit skrotas och då behövs väl MAX:en.

6. Baker421

Baker421 Ny medlem

Land:
    Sverige Sverige
  7. Alf

Alf Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ett litet tips, lägg in originaltexten. Det blir så fruktansvärd dålig och ibland obegriplig svenska när man kör texten i ett översättningsprogram, speciellt när det handlar om flyg.

Nu har B787 så många flygtimmar och de flesta barnsjukdomar är troligen borta annars hade de visat sej. Det handlar också mycket om att ha tillgång till ett kvalificerat Och kompetent underhåll. Därför tittar jag åtminstone först på vilket bolag som flyger. Nu skall jag dock erkänna att jag inte flugit B787 men det beror inte på att jag undvikit den utan det har bara inte blivit så.

8. pep

pep Medlem

Last edited: 16 September 2020
    ClausLimhamn, Alf, Mikael Stillman och 2 andra gillar detta.
  9. pep

pep Medlem

Alf gillar detta.
  10. pep

pep Medlem

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!