Boeing 737 Max 8 får temporärt flygförbud

Diskussion i 'Övrigt' startad av palmen, 12 Mars 2019.

1. Alf

Alf Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag håller inte med om att flygplanet har fel design. Det är snålheten med att försöka undvika kompletterande pilotutbildning och simulatorträning. Istället har man dolt designen av MCAS systemet och dess brister. Dessutom borde man haft en tredje AoA sensor så man kan slå ut en felaktig sensor. Rena rama småsnålheten som säkert blivit världens dyraste.

Får man väl ordning på flygplanet och det blir granskat av myndigheterna och godkänt så känner inte jag någon oro att flyga med det under förutsättning att samtliga piloter fått kompletterande utbildning.

2. apknug

apknug Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hade piloterna flygit detta flygplan istället för att vara systemoperatörer hade det inte varit några problem. Fast o andra sidan har all automatisering generellt sett höjt flygsäkerheten.

Kommer ihåg när jag tog mitt S cert, då berättade en av instruktörerna att han hade deltagit i typgodkännandet av PIK 20. Under utprovning hade de medvetet snedlastat flygplanet helt enligt gängse rutin, men sedan när de lämnade över planet
    för en testflygning med en pilot som skulle certifiera flygplanet glömde de snedlasten. Tyngdpunkten var helt förskjuten för tryckcentrum.

Han kom upp, och ner, o sa att det är ett härligt flygplan men jävligt känsligt på höjdrodret.....

Brandforce gillar detta.
  3. M@GNÜS

M@GNÜS Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    martin.agren gillar detta.
  4. M@GNÜS

M@GNÜS Medlem

Land:
    Sverige Sverige
  5. JacobGBG

JacobGBG Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    ACervin, M@GNÜS och Berglund gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!