ekf
Medlem
Det går bra för Boeing, nya mjukvarufel hittade..
Nytt fel hittat på Boeing 737 Max-plan | SVT Nyheter
Nytt fel hittat på Boeing 737 Max-plan | SVT Nyheter
Nu inspekteras den säkert noggrannare än någonson förut efter det som hänt... Men att man hittar en massa nya saker så här sent pekar rätt tydligt på att det där med att själv-certifiera säkerheten istället för att FAA gjorde det nog inte inte var en så bra idé...
Absolut. Men det är en allt större del av certifieringen som göres av anställda på bolaget snarare än myndigheten. Självklart är det fortsatt I slutänden myndighetens ansvar med certifiering - problemet ligger i processen.Vi har tyvärr samma system inom Europa med det som kallas egenkontroll. Egenkontroll omfattar löpande kontroller under den löpande driften på ett system som redan är certifierat av luftfartsmyndigheten. Nu är det ju inte så att Boeing kunnat godkänna certifieringen själv utan det är fortfarande FAA som gjort det, dock på lösa grunder. FAA är lika skyldiga till ett undermåligt arbete som Boeing.
En bedrövlig läsning. En del är ju känt tidigare, bl a att man avfärdat all kompletterande simulatorträning på de nya funktionerna i flygplanet. Det visar ju på ett otroligt dåligt management på alla nivåer inom Boeing. Bara att läsa utdrag ur mejlkonversation gör att man blir mörkrädd. Sedan har vi FAA lättsamma hantering av det hela. Det låter som en nästan omöjlig uppgift för Boeing att återställa sitt rykte. Det är enormt tråkigt att detta har hänt en av världens främsta och mest framgångsrika flygplanstillverkare.
Hur kan detta ske när man skall följa det mest detaljreglerade regelverket som finns för att tillverka en produkt för att undvika just detta som har hänt. Mina egna funderingar är följande. En orsak är naturligtvis att räknenissarna har haft för stor makt när det gäller att hålla nere kostnaderna och dra ner på kontroller och tester. Tidigare fanns ju många ingenjörer med erfarenhet av att konstruera flygplan med mera inslag av hårdvara och analoga system. Nu löses det mesta med mjukvara och systemen blir mer komplexa och svårare att testa och verifiera. Då gäller det att man sätter in resurser för att noggrant genomföra och verifiera dessa tester.
En sak är jag övertygad om, ingen av dessa två haverier med B737-Max skulle ha skett om noggrannare tester och kontroller skett av Boeing på flygplanssystemen innan man ansökte om certifiering hos FAA. FAA skulle skött sin del av godkännande på ett mer proffesionellt sätt med flera kontroller av Boeings underlag, speciellt nya funktioner samt ha krävt kompletterande utbildning av piloter i simulator innan man får flyga.
En viktig detalj är väl att Airbus släppte sin A320Neo, med mindre justeringar som påverkade b la bränsleekonomin i positiv riktning.
Eftersom att Airbus undkom simulatorträning, så var det extremt viktigt för Boeing att undvika densamma.
Simulatorträningen är extremt kostsam både för flygbolagen och tillverkarna så det är