Boeing 737 Max 8 får temporärt flygförbud

Diskussion i 'Övrigt' startad av palmen, 12 Mars 2019.

  1. FFS

    FFS Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    40 miljoner färre flygplansplatser i sommar efter stoppet av Boeing 737 Max - DN.SE
    Eller orginalartikeln:
    Boeing 737 Max: Grounding means 40m fewer plane seats available this summer | The Independent
    Detta skulle tyda på att Norwegian förlorat $340000000 eller ca 3,2 miljarder SEK.
    Kan detta verkligen stämma?
    Det jag framförallt tycker är märkligt är att flera av bolagen som har 737MAX-plan stående på marken ofta säljer biljetter för under $100 per stol. Det går inte ihop i min värld...
     
  2. igelkotten

    igelkotten Medlem

    Ort:
    London
    Siffran inkluderar ju direkta och indirekta kostnader, samt förlorade intäkter. Som du ser i artikeln inkluderar det exempelvis biljetter som redan sålts baserat på platser för en avgång, men som sedan måste lösas på annat sätt med inhyrda flygplan - vilket skapar en mismatch.

    Dessutom säljer ju inte Norwegian eller andra bolag varenda säte på en avgång för under $100 per stol.
     
  3. FFS

    FFS Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Det kan mycket väl vara så att det stämmer. Jag reagerade på att det är rätt svindlande summor det handlar om.

    Jag undrar även hur det kommer gå för Boeing när många köpare säkert vill ha någon form av skadestånd.
    Norwegian har fått 18 plan levererade. Totalt har 387 plan levererats [List of Boeing 737 MAX orders and deliveries - Wikipedia]

    Om man utan att ha hänsyn till när planen levererats etc räknar lite borde detta ge förluster/förlorade intäkter på $7.3 miljarder eller ca 70 miljarder SEK totalt för alla bolag som köpt planen. Det kan svida för Boeing och blir intressant att följa hur det förtlider.
     
  4. Berglund

    Berglund Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag vet inte alls hur det fungerar men utgår från att man som flygbolag fortfarande måste betala för sin slottid alternativt redan har betalat för den - oavsett om man faktiskt flyger just den dagen. Min första tanke blir därför att det finns vissa fasta kostnader runt en flygning som inte blir av och det borde rimligtvis just kosta pengar.
     
    Jönsson gillar detta.
  5. NotRyan

    NotRyan Medlem

    Och, det finns också den varianten att man faktiskt måste nyttja slotten för att få behålla den, vilket har gjort att exempelvis British Airways har beflugit en linje utan passagerare bara för att behålla slotten.
     
    gjohansson och pep gillar detta.
  6. Link

    Link Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Europe will not accept US verdict on 737 Max safety

    Europe will not accept US verdict on 737 Max safety - BBC News

    Ännu mer förseningar, frågan är om hon flaxar över Europa innan årsskiftet. Intressant att aktiekursen har hållt sig så pass stabil ändå, skadeståndskraven lär ju redan ha börjat hagla in.
     
    Airman gillar detta.
  7. JAONHA

    JAONHA Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Boeing CEO: 737 MAX planes could be phased back into service by regulators

    Twitter
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×