palmen
Moderator
Tänkte höra med er om ni varit med om något liknande.
För ca 4 år sedan flög jag hem från Australien via Hong Kong där det var en stopover på 4 dagar. När man sedan skulle flyga hem med CX började problemen. Var ute på flygplatsen ca 3 timmar innan avgång men märkte att något inte stod rätt till när de efter 5 minuter fortfarande inte hade lyckats checka in mig. Det visade sig att flighten från LHR till ARN var fullbokad så vi skulle inte få någon plats (enligt personalen i Hong Kong). De bokade istället om oss till CX flight via Paris som skulle avgå enbart 30 minuter senare. Gjorde inte mig något i och med att man skulle komma hem 2 timmar tidigare enligt planen. Vi blev incheckade hela vägen till ARN och fick boarding pass för båda flighterna (HKG-CDG + CDG-ARN).
Allt var frid och fröjd tills vi skulle gå ombord på AF-flighten till Sthlm. Vi nekades att komma ombord i och med att vi inte hade någon giltig biljett. Hur dom fick ihop den storyn förstår jag inte än idag. Hur kan man få ett boardingpass med specifik sittplats på en flight utan att ha en "giltig biljett"?
De misslyckades med att få med oss på flyget och sa att vi skulle vara i London och inte i Paris. Blev ombedda att ta kontakt med CX personalen på flygplatsen (självklart i andra änden på CDG). Dom bad inte om ursäkt utan sa att vi skulle få åka med planet vid 19 istället (hade kommit till CDG 6 på morgonen och skulle flugit klockan 9). Undrade varför vi inte fick åka med AF vid 15-tiden, svaret var att det planet var fullt. Hade vi haft någon rätt att få komma med den flighten och de tog bort någon annan?
Att sitta i Paris i 13 timmar pga CX misstag var inte ett alternativ, efter mycket om och men lyckades de boka om oss med SAS istället. Fick dock kommentaren från deras personal att vi då inte skulle få med oss bagaget hem, det skulle komma någon annan dag. Var inte helt nöjd med hela situationen och deras supervisor på plats tyckte vi skulle vara nöjda som hade blivit ombokade med en annan flight.
Vad har man för rättigheter i dessa situationer? Det var rätt uppenbart att CX hade gjort något fel med våran bokning. Det enda man fick var en matkupong på 15€ per person.
För ca 4 år sedan flög jag hem från Australien via Hong Kong där det var en stopover på 4 dagar. När man sedan skulle flyga hem med CX började problemen. Var ute på flygplatsen ca 3 timmar innan avgång men märkte att något inte stod rätt till när de efter 5 minuter fortfarande inte hade lyckats checka in mig. Det visade sig att flighten från LHR till ARN var fullbokad så vi skulle inte få någon plats (enligt personalen i Hong Kong). De bokade istället om oss till CX flight via Paris som skulle avgå enbart 30 minuter senare. Gjorde inte mig något i och med att man skulle komma hem 2 timmar tidigare enligt planen. Vi blev incheckade hela vägen till ARN och fick boarding pass för båda flighterna (HKG-CDG + CDG-ARN).
Allt var frid och fröjd tills vi skulle gå ombord på AF-flighten till Sthlm. Vi nekades att komma ombord i och med att vi inte hade någon giltig biljett. Hur dom fick ihop den storyn förstår jag inte än idag. Hur kan man få ett boardingpass med specifik sittplats på en flight utan att ha en "giltig biljett"?
De misslyckades med att få med oss på flyget och sa att vi skulle vara i London och inte i Paris. Blev ombedda att ta kontakt med CX personalen på flygplatsen (självklart i andra änden på CDG). Dom bad inte om ursäkt utan sa att vi skulle få åka med planet vid 19 istället (hade kommit till CDG 6 på morgonen och skulle flugit klockan 9). Undrade varför vi inte fick åka med AF vid 15-tiden, svaret var att det planet var fullt. Hade vi haft någon rätt att få komma med den flighten och de tog bort någon annan?
Att sitta i Paris i 13 timmar pga CX misstag var inte ett alternativ, efter mycket om och men lyckades de boka om oss med SAS istället. Fick dock kommentaren från deras personal att vi då inte skulle få med oss bagaget hem, det skulle komma någon annan dag. Var inte helt nöjd med hela situationen och deras supervisor på plats tyckte vi skulle vara nöjda som hade blivit ombokade med en annan flight.
Vad har man för rättigheter i dessa situationer? Det var rätt uppenbart att CX hade gjort något fel med våran bokning. Det enda man fick var en matkupong på 15€ per person.