Senaste nytt

bnr och nota bene flyger söderut - En weekend i Belgrad

olo

Medlem
Tack för en välskriven rapport och för att ni återupplivade minnena från sommarens besök.

Håller med om att Belgrad är en mycket trevlig stad. Mer för stämning och miljö än för att checka av massa sevärdheter.

Det finns mycket nutidshistoria att ta del av och jag skulle rekommendera att hitta någon walking tour för ändamålet. Jag gick på två stycken som verkligen gav förståelse för nutidens Belgrad och alla de bekymmer som de haft under de senaste decennierna. Bara en sådan sak att tjejen som höll touren under sina 25 år aldrig hade flyttat från Belgrad men ändå bott i 4 nationer.
 

Palazzi

Medlem
Intressant! Dels att få en utförlig rapport från ekonomisektionen, men framförallt reportaget från Belgrad. Var inne en snabbis på en layover, men ser ut att vara värt ett längre besök
 
Ja, känns lite som Polen goes Italien typ. Balkan helt enkelt.

Ölpriset är 11 kronor :)

ea6876deb9dde7a1a75d57025a3e5292.jpg
 

nota bene

Medlem
Städer som Prag o Budapest har problem med att turister ofta blir lurade i taxin, barer etc. Hur upplevde du Belgrad? Kunde man fritt sätta sig och ta en öl utan att det kostade miljoner? Kunde man lita på att taximätaren visade rätt pris? Var det problem att komma in på klubbar som turist? Förlåt mig för lite fördomsfulla frågor.
Restauranger/barer/klubbar är inga problem alls, du får alltid rätt pris! Vad gäller taxi är det fri prissättning som i Sverige. Om du håller dig till de etablerade bolagen är det inget problem alls - vi hade lite problem vid ett tillfälle, men det var efter en sen kväll (blev typ 100kr istället för 50kr) då vi inte kollade upp ordentligt.

Vad gäller nattklubbar så finns det ibland en lista, och om du inte är med på den (eller har inbjudningskort) kan du behöva ge vakten 500/1000 RSD. Generellt sett är det oftast gratis att komma in.

Det är mycket, mycket bättre än situationen i t.ex. Prag!
 

bnr

Medlem
Trevligt skrivet, kommer att lägga in Belgrad som kommande destination.
Hur mycket gick flygbiljetten på?
Tack! Jag styr gärna ihop någonting tillsammans med dig om du vill. Kanske ARN-BEG-LHR-ARN, sista benet med SK, kombinera resan med ett besök i SQ-loungen som vi pratat om ett tag? :)

Biljetterna kostade 191.71 EUR på Air Serbias webbplats, bokningsklass T, bokades 17MAR med avresa 08MAY.

Städer som Prag o Budapest har problem med att turister ofta blir lurade i taxin, barer etc. Hur upplevde du Belgrad? Kunde man fritt sätta sig och ta en öl utan att det kostade miljoner? Kunde man lita på att taximätaren visade rätt pris? Var det problem att komma in på klubbar som turist? Förlåt mig för lite fördomsfulla frågor.
Tycker inte att du behöver be om ursäkt för sådana frågor, det är ju rätt känt att sådant skulle kunna förekomma i en hel del länder. :)

Kändes helt säkert att sätta sig och ta en öl, vissa ställen har naturligtvis något högre pris (bättre klubbar och ev. uteserveringar med bra läge) men det är inte konstigare än att det är dyrare på Café Opera i Stockholm än på Dovas i Stockholm - något extrem jämförelse kanske.

Vi hade väl... en liten utmaning... med en taxi, han ville ha 1886 RSD eg. för att ta oss över floden vilket är en sträcka på 4 km som tar ungefär 5 minuter. Några timmar tidigare hade vi betalat 500 RSD för samma resa... Jag sade "vänta lite" på serbiska, gick in till hotellet och hämtade vakt + en i receptionen och kom tillbaka, då hävdade han att han ville ha 1086 RSD och beloppet hade magiskt försvunnit från taxametern... Han var tydligen någon sorts friåkare (enligt sin egna beskrivning till hotellets personal).
Vi gav honom 1000 RSD och tänkte inte så mycket mer på det, knappt någon kostnad att tänka på men ändå ett fult beteende.
Håller man sig till kända bolag såsom Pink och Lux (endast två exempel) så ska det aldrig vara problem.

Inget problem att komma in på klubbar, vi lyckades pricka in en efterfest till ett event på en av klubbarna. Vakterna där hänvisade till det och de ville ha typ 1000 RSD per person för att komma in, vi struntade i om de försökte "lura" oss eller om det faktiskt var så och betalade.
Efter det knallade vi vidare till Freestyler, inga problem alls att komma in där.

Finns nog andra... etablissemang... där det skulle kunna bli problem med notor som magiskt blir väldigt stora. Dock ingenting som testades.

Mycket trevlig rapport! Bra upplysning att till de många matbilderna beskriva vad maträtterna hette och innehöll.
Bra att du kraftfullt nämnde de riktiga besticken ombord på flyget.
Tack! Ja, skadar aldrig med maträtternas namn så att folk kan beställa om de är nere någon gång och känner sig sugna. :)

Grym rapport och trevlig läsning. Nu vill jag åka tillbaks.
Stort tack!

Återigen en väldigt välskriven och bra rapport. Man blir lite sugen på Air Serbia och Belgrad
Tack @Timotey!

Flög AirSerbia till Belgrad igår och är väl inte lika nöjd med flygningen. Missbedömde nog lite hur bra deras economy är. Bad om en whiskey efter maten, men blev nekad. Så om ni ska flyga AirSerbia - kör BC. För övrigt väldigt trevligt här. Bor på klassiska Hotel Moskva.
Underligt... kanske lite grumpy crew? Den crew vi hade var väldigt pigga på att servera allt möjligt, i princip under hela flygningen. Dock har du nog rätt i att C på Air Serbia är någonting man bör testa.

Hur är hotellet?

En sak som jag märkte i Serbien är att det inte finns något rökförbud inomhus och folk älskar att röka. Så är man känslig så kan det blir jobbigt att gå på vissa barer och klubbar. Maten och ölen är riktigt bra (och framför allt billig!), inga direkta sevärdheter som påpekats innan men vad gör det. Saknar Jelen, har inte sett den utanför Serbien (men den finns kanske någonstans) samt Burek till frukost. Inte var som helst i världen där man kan få frukost för 20 kronor.
Stämmer, kan vara bra att veta för de som ev. störs av det. Bra att du tog upp det, jag missade den biten i rapporten.
Precis, ingen klassisk turiststad som så, men ändå en stad som har sin egna identitet och andra intressanta platser.
Jelen finns på några ställen i Sverige; går även att beställa hem på Systembolaget (helt kolli 24 fl).

Tack!

Va bra då kan man puffa cigarr - ska bara dit :)
Skämt å sido - Belgrad finns på min lista och nu när jag läst denna välskrivna rapport kan det bli en bokning ganska snart.
Tack! Kör på, något okänd stad som förtjänar ett besök!

Tack för en välskriven rapport och för att ni återupplivade minnena från sommarens besök.

Håller med om att Belgrad är en mycket trevlig stad. Mer för stämning och miljö än för att checka av massa sevärdheter.

Det finns mycket nutidshistoria att ta del av och jag skulle rekommendera att hitta någon walking tour för ändamålet. Jag gick på två stycken som verkligen gav förståelse för nutidens Belgrad och alla de bekymmer som de haft under de senaste decennierna. Bara en sådan sak att tjejen som höll touren under sina 25 år aldrig hade flyttat från Belgrad men ändå bott i 4 nationer.
Tack!
En sådan walking tour lät riktigt intressant, finns nog en hel del rätt "färsk" historia (i och med kriget) som ger förståelse för staden (precis som du skriver).

Intressant! Dels att få en utförlig rapport från ekonomisektionen, men framförallt reportaget från Belgrad. Var inne en snabbis på en layover, men ser ut att vara värt ett längre besök
Tack!
 

Jonas C

Medlem
Kul rapport! Ser ut som ni hade en trevlig helg i Belgrad. Gott med Dompa dessutom ;)
Hur var priserna på mat och drick jämfört med Stockholm, och fick ni någon kompensation från hotellet för överbokningen? Jag skulle nog ha skrivit till hotellet, vilket jag har gjort tidigare och fått kompensation för.
 

bnr

Medlem
Kul rapport! Ser ut som ni hade en trevlig helg i Belgrad. Gott med Dompa dessutom ;)
Hur var priserna på mat och drick jämfört med Stockholm, och fick ni någon kompensation från hotellet för överbokningen? Jag skulle nog ha skrivit till hotellet, vilket jag har gjort tidigare och fått kompensation för.
Mat och dryck rent generellt rätt billigt jämfört med Sverige/Stockholm, beror lite på var man går också. Kommer knappt ihåg några specifika priser men definitivt en bra bit billigare än Sverige/Stockholm.

Ja alltså, hotellet föreslog en lösning som var mer acceptabel än den där vi skulle bokas ner till ett fyrstjärnigt hotell. @nota bene ska väl formulera något mail till managern så att han har det skriftligt också.
 

pep

Medlem
En sak som jag märkte i Serbien är att det inte finns något rökförbud inomhus och folk älskar att röka. Inte var som helst i världen där man kan få frukost för 20 kronor.
Selv i Wien ryger folk på alle værtshuse
20 kroner er en høj pris for frokost. Her i Vietnam er fra 8 til ca.15 kroner normen...
 

niksal

Medlem
Tack för svaren! Verkar vara ett mycket potentiellt resemål för en framtida grabbresa. Inga direktflyg från HEL bara, det kan vara ett problem för det potentiella sällskapet.
 

bnr

Medlem
Tack för svaren! Verkar vara ett mycket potentiellt resemål för en framtida grabbresa. Inga direktflyg från HEL bara, det kan vara ett problem för det potentiella sällskapet.
No worries!
HEL-ARN-BEG tar ju inte så jättelång tid heller. Rent generellt begränsar man sig ju väldigt mycket om man bara vill ha direktflyg ex-HEL. :)
Du får jobba på att övertyga dem! ;)
 
Toppen