Senaste nytt

Bluesmart: Smart carry-on med intressanta funktioner

gunry

Medlem
Jag tänkte mer på att bluetooth har räckvidd på kanske 50 meter vid fri sikt, mycket kortare om det är väggar osv mellan. Så även om man har GPS-koordinater så kommer dom inte kunna skickas till mobilen såvida man inte står typ bredvid väskan?

Missförstod dig lite. Jag förutsätter att kommunikationen av GPS-koordinater kan lösas även utan Bluetooth-koppling till en telefon, eftersom att det är så de marknadsför produkten (trots att det inte redovisas i detalj hur den tekniska lösningen ser ut). Vet du hur andra, liknande, produkter gör?
 

El0

Medlem
Kunde inte hålla mig, beställde en väska .. hoppas verkligen den är av bra kvalitet.. priset skrämmer mig lite :)
 

Nemo

Medlem
Om jag förstått det rätt så har den bara bluetooth för kommunikation, samt GPS för positioneringen. Har några funderingar, GPS-täckning brukar väl vara ganska obefintlig i lastutrymmen och andra ställen som väskan färdas på? Bluetooth når bara ett tio meter, så såvida man inte är direkt nära väskan så kan man inte hitta den?

Så det känns som lokaliserings-tjänsten är ganska värdelös då den bara funderar om man är nära den så man ändå visuellt kan se den?
Kanske använder den RFID?
RFID Baggage Handling
Find My Bag av Lyngsoe Systems
Find My Bag on the App Store on iTunes
 

El0

Medlem
Nja, det kan ju vara en rolig produkt. Då är vi fler som beställt. Bara vänta nästan ett år på leverans. Augusti 2015 står det.
Det är ju det som blir det roliga, kommer att glömma bort att jag beställt den. En (förhoppningsvis) trevlig överraskning. :)
Undrar om denna blir populär? Med tanke på priset så borde den bli det..
 

kexxcream

Medlem
Hoppas den blir populär, då kanske Samsonite, Victorinox m.fl. utvecklar sina väskor... nu är jag rätt nöjd med deras väskor, men hade inte tackat nej till fler funktioner likt Bluesmarts.
 

mash

Medlem
Missförstod dig lite. Jag förutsätter att kommunikationen av GPS-koordinater kan lösas även utan Bluetooth-koppling till en telefon, eftersom att det är så de marknadsför produkten (trots att det inte redovisas i detalj hur den tekniska lösningen ser ut). Vet du hur andra, liknande, produkter gör?

Andra liknande produkter jag har sett bygger ofta på 2G/3G-teknik, antingen via data-paket eller SMS. Ofta medför sådana lösningar löpande abonnemangskostnader då en operatör ska få betalt för kommunikationen, dessutom brukar det bli problem/dyrt när man rör sig utomlands på grund av höga roaming-kostnader. Då det inte nämns något om löpande abonnemang för Bluesmart-lösningen så känns det osäkert hur det fungerar med detta.
 
Toppen