Palazzi
Medlem
Da vil jag si du inte har mycket innsikt i hur flygplan fungerer eller hur livet är i alla flygbolag. Selv jag med tidligere ekstrem flygrädsla och i dag en heller mild form av det, vet att alla flygplan får fel på seg nu och da. I begrepet "tilfälligheten" så skjer det och at det innimellom drabbas mange flygplan på en dag, mens det en annen dag inte är en enda fel på några flygplanen i flåten. Just som med bilar, mennesker som blir sjuka etc.
Nu plockar du russinen ur kakan, och förvanskar betydelsen av det jag skrev. Mitt budkskap är att att EU261/2004 inte tar hänsyn till hur många reservplan SAS måste ha tillgång till, och inte heller bryr de sig om att de är längre mellan baserna i Norge, än mellan de i Belgien.
De råder ju ingen tvekan om att SAS har aningen låg överkapacitet för ett bolag av sin storlek.
Få bolag av den storleken har heller ett linjenätt som är så spritt, med låg frekvens. SAS sätter sig i en situation där planet kan vara i Palermo en dag, och i Longyearbyn en annan (ett exempel)....
Det är skillnad på ett flygbolag som dedikerar en del av flottan på t.e.x. ARN-LIN T/R och en som låter samma flygplan operera på fyra linjer - man vet ju aldrig var den befinner sig när det blir fel någonstans. Det finns en anledning varför jag flugit SAS till Bologna i fyra olika flygplanstyper...