Blir det strul med flyg via England framöver?

Diskussion i 'Övriga flygbolag' startad av Ubbe, 5 Maj 2018.

1. igelkotten

igelkotten Medlem

Har du skrivit upp dig for Test to Release? Har kikat pa det sjalv, men verkar inte som en tillrackligt stor forkortning av self-isolation om jag valjer hemmatest. Jag ska ju in i Tier 4, sa eventuell fordel med forkortad self-isolation ar ganska begransat..

2. Fredrik

Fredrik Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det var detta jag sett:

Resor under coronapandemin | Europeiska kommissionen

3. Tomas E

Tomas E Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag håller med om att nyttan med "test to release", d.v.s. att komma ut ur karantän efter ca 6 dagar (5 dagar + tid för provsvar) med ett kommersiellt test, minskade efter att karantänen kortades av från 14 till 10 dagar ungefär samtidigt som test to release infördes. Tier 4 gör ju nyttan ännu mindre.
    I mitt fall föll denna resa, av jobbrelaterade skäl, in under ett av de ganska många undantagen. Annars hade jag nog kört "test to release" trots allt, för att kunna gå ut och köpa mat och motionera lite tidigare.

4. SK989

SK989 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Sverige släpper generellt inte in några utlänningar som kommer från Storbritannien, vare sig de är britter, irländare eller t.ex. norrmän. Detta gäller till 21 januari. Det finns några få undantag och det gäller bl.a. de som är bosatta i Sverige, diplomater och anställda inom transportsektorn. Om man uppfyller något av undantagen ska man DESSUTOM visa negativt covid-19 test (gäller dock ej anställda inom transportsektorn). D.v.s. det räcker inte att visa negativt test för inresa utan man måste också tillhöra något av undantagen. Detta är pedagogiskt förklarat på polisen.se - se fliken om inreseförbud från Storbritannien och Danmark.

Last edited: 4 Januari 2021
  5. igelkotten

igelkotten Medlem

6. Fredrik

Fredrik Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Då blir ju ett generellt förbud för britter onödigt men jag antar att ett sådant kommer samtidigt som det nuvarande reseförbudet slutar gälla.

7. ekf

ekf Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Varför skulle Sverige införa förbud specifikt mot personer med brittiskt medborgarskap menar du?

8. Fredrik

Fredrik Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Som jag citerade ovan har EU, och därmed Sverige, ett sådant förbud. Uppenbarligen har dock inte Sverige infört förbudet vilket är det som förvånade mig lite.

Från och med 1 januari är britterna tredjelandsmedborgare. Du kan se från texten att britterna inte är inkluderade bland undantagen.

9. igelkotten

igelkotten Medlem

Sedan gäller specifika regler för de brittiska medbogare som bodde i Sverige innan 31 december, som har rätt att vistas i landet som tidigare under en ny typ av status.

10. ekf

ekf Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ja, det behöver inte beslutas om ett specifikt förbud mot just britter, eftersom de förbjuds att resa in av de generella reglerna..

Följande finns att läsa på Sweden Abroad:
    "The United Kingdom became a third country in relation to the EU from 1 January 2021 and, as a main rule, the entry ban will apply. However, people who are entitled to residence status in Sweden will remain exempt from the entry ban."
    Visiting Sweden - Sweden Abroad

igelkotten gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!