Senaste nytt

Blir det strul med flyg via England framöver?

trekker

Medlem
Har ju min Edinburghtripp som kommande.
Men Brexit lär nog slå till innan dess.

Annars är jag inte orolig för något mer än passkrav.
Kan det leda till billigare Gin är det ett plus
Jag tror nog att det kan bli ett rent h-e att ta sin in i landet, beroende på vilken slags deal (no deal) de får lär de nog kunna få för sig att straffa EU-medborgare. Långa köer i passkontroller, "Gestapo" utfrågning innan du får komma in och inte helt omöjligt krav på något slags visum.
 
Jag tror nog att det kan bli ett rent h-e att ta sin in i landet, beroende på vilken slags deal (no deal) de får lär de nog kunna få för sig att straffa EU-medborgare. Långa köer i passkontroller, "Gestapo" utfrågning innan du får komma in och inte helt omöjligt krav på något slags visum.
Ja, det är ju lite britternas inställning överlag när det gäller EU. De tror EU behöver Storbritannien mer än Storbritannien behöver EU. Nu är det bara några veckor kvar innan de vaknar upp...

Vad jag menar, visst, de kan göra det jobbigt för EU-medborgare att resa, men det kommer i slutändan drabba dom själva mer, eftersom de kommer också få det jobbigt att resa.
 
  • Gilla
Reactions: hco

mha321

Medlem
Det är mycket vi fortfarande inte vet. Det vi dock vet är att man fortfarande behöver ha pass för att åka till Storbritannien
emoji6.png
Som vi alltid har gjort.
Nope, du har inte behövt pass till Storbrittanien på ganska länge, det har räckt med nationellt id-kort. Det är dock vad jag förstått giltigt för resa fram till 30 september 2021, därefter gäller endast pass.
 

Valley

Medlem
Jag tror nog att det kan bli ett rent h-e att ta sin in i landet, beroende på vilken slags deal (no deal) de får lär de nog kunna få för sig att straffa EU-medborgare. Långa köer i passkontroller, "Gestapo" utfrågning innan du får komma in och inte helt omöjligt krav på något slags visum.

Är optimist :)
Ingen vill väl jävlas i onödan. Dock kan det bli köer.
I min bransch (transport/logistik) spår man hemska väntetider vid gränser. Främst beroende på personalbrist hos tull och gränskontroll.
Ryktas om brist på en 2-3 tusen personer.
 

Moco

Medlem
Jag tror nog att det kan bli ett rent h-e att ta sin in i landet, beroende på vilken slags deal (no deal) de får lär de nog kunna få för sig att straffa EU-medborgare. Långa köer i passkontroller, "Gestapo" utfrågning innan du får komma in och inte helt omöjligt krav på något slags visum.

Jag tycker dessvärre att det har blivit påtagligt sämre efter Brexit-omröstningen -16. Numera ofta otrevligt i passkontrollen, USA-style, där någon från Border Force står och skriker, eller konstiga frågor om vad man gör här ("ja, jag bor här...Jaså, å fan") om den automatiserade kontrollen inte fungerar och man råkar bli förpassad till en passkontrollant. Så var det inte förr på samma sätt. Igår kom de ombord på planet vid landning och bad kaptenen om micken så de kunde skrika ut i kabinen att den som inte hade ifylld Public Health Passenger Locator Form skulle åka på £150 i böter på stubben. Sedan var det ingen kontroll ändå...
 
  • Gilla
Reactions: hco

igelkotten

Medlem
Jag tycker dessvärre att det har blivit påtagligt sämre efter Brexit-omröstningen -16. Numera ofta otrevligt i passkontrollen, USA-style, där någon från Border Force står och skriker, eller konstiga frågor om vad man gör här ("ja, jag bor här...Jaså, å fan") om den automatiserade kontrollen inte fungerar och man råkar bli förpassad till en passkontrollant. Så var det inte förr på samma sätt. Igår kom de ombord på planet vid landning och bad kaptenen om micken så de kunde skrika ut i kabinen att den som inte hade ifylld Public Health Passenger Locator Form skulle åka på £150 i böter på stubben. Sedan var det ingen kontroll ändå...

Delar inte din uppfattning alls. Har inte sett någon skillnad alls vid gränsen sen Brexit.

Vad gäller Public Health Passenger Locator Form har det ju inget att göra med Brexit. Att personal gormar om sådana grejer har ju alltid funnits, bara att besöka valfri flygplats i USA så är det alltid en massa högljudda anställda vid ESTA-maskinerna. Vid min landningar detta år har det varit 50/50 om de kontrollerar att man fyllt i formuläret. Man kan ändå fuska, förstås.
 

Moco

Medlem
Delar inte din uppfattning alls. Har inte sett någon skillnad alls vid gränsen sen Brexit.

Vad gäller Public Health Passenger Locator Form har det ju inget att göra med Brexit. Att personal gormar om sådana grejer har ju alltid funnits, bara att besöka valfri flygplats i USA så är det alltid en massa högljudda anställda vid ESTA-maskinerna. Vid min landningar detta år har det varit 50/50 om de kontrollerar att man fyllt i formuläret. Man kan ändå fuska, förstås.

Nej, den i sig har inget med Brexit att göra. Men jag säger ju just det, att det inte är välkomnande när någon står och skriker. I mina ögon är det inte civiliserat, oavsett var det nu utspelar sig. Dela uppfattningen behöver du inte göra, det var ju hur jag upplever det. Ser också att det är en skillnad var man anländer; mer sansat i syd jämfört ned norr, typ Manchester där det verkar vara ett grundkrav för samtliga anställda på flygplatsen att vara otrevliga. En annan ändring är ju att skyltarna till den automatiserade passkontrollen inte längre visar EU-medborgare/flaggan, utan istället USA, CH, Norge etc. Så jag upplever personligen att det har blivit en förändring till det sämre.
 

trekker

Medlem
Manchester Airport (min hemmaplan) är helt katastrofal på alla plan, det har den alltid varit så tveksam till att det blivit värre med Brexit. Där kan man hoppas det blir bättre med den nya terminalen och något de kanske är lite stolta över. I London brukar det vara mycket bättre generellt, men det finns nog de som är värre och de som är bättre där.
 

Moco

Medlem
Manchester Airport (min hemmaplan) är helt katastrofal på alla plan, det har den alltid varit så tveksam till att det blivit värre med Brexit. Där kan man hoppas det blir bättre med den nya terminalen och något de kanske är lite stolta över. I London brukar det vara mycket bättre generellt, men det finns nog de som är värre och de som är bättre där.

Ja, det är ju samma för mig. Den är katastrofal ja, rakt igenom :D
Men allt är ju självupplevt, och jag upplever att de hela tiden lyckas bli sämre.
 

Fredrik

Medlem
Om någon är intresserad så är det här EU-kommissionens instruktion till Schengens gränsvakter.

https://ec.europa.eu/info/sites/inf...nfo_site/borders_seminar_ppp_final_public.pdf

“ALL PASSPORTS” or “VISA NOT REQUIRED” lanes (also for WA beneficiaries) No room for derogations when it comes to border checks on third country nationals

E-gates (ABC gates)? • No – EU law currently reserves use of e-gates to holders of EU/EEA/CH passports

Det nämns att när EU:s Entry Exit System är igång så kan britterna(och andra tredjelandsmedborgare) använda E-gates.
 
Toppen