Blir det strul med flyg via England framöver?

Diskussion i 'Övriga flygbolag' startad av Ubbe, 5 Maj 2018.

  1. FilipJ

    FilipJ Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Låter högst osannolikt, men politiska förändringar säljer lösnummer. Att det "currently" inte finns lagar som stödjer detta, i och med att Brexit är väldigt nytt och inte ens färdigt, betyder inte att detta blir verklighet.
    Frihet till handel med passagerartrafik kommer behöva regleras. Finns ingen chans att UK helt låter typ FRA och AMS ta all trafik LHR har idag.
     
  2. Fredrik

    Fredrik Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Det handlar inte bara om transferpassagerare utan om all trafik.

    Jag tänker inte göra någon bedömning av hur sannolikt det är att Storbritannien lämnar EU utan avtal om hur den framtida relationen ska se ut. Om de gör det så gäller varningen. Om de lämnar med avtal så kommer avtalet sannolikt att reglera detta.
     
  3. Om Storbritannien lämnar EU så kan EU flygbolag inte använda Opensky avtal mellan EU och något land (t ex USA) på rutten som t ex London-Miami?

    Jag undrar om hur det ska se ut för Norwegian.
    Andra EU (och Schweiz & Norge) bolag har inte långdistans linjer från Storbritannien, väl?
     
  4. Fredrik

    Fredrik Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Det beror på hur man räknar. British Airways ägs av ett spanskt bolag.

    När Storbritannien gått ur EU så gäller inte Open Skies längre och britterna har redan börjat diskutera med USA men det blir annorlunda. En punkt som diskuterats är utländskt ägande av flygbolag där amerikanerna är mer restriktiva.

    Will British airlines lose their rights to fly to America after Brexit? - Tally-no
     
  5. Det bästa är naturligtvis en deal med EU som gör att det nuvarande regelverket kvarstår och att den brittiska luftfarten stannar kvar inom den inre flygmarknaden. Sker inte det är väl min personliga gissning att det kommer att ske omstruktureringar där UK-pax i högre grad flygs till "EU-hubbar" för vidare färd till destinationen. D.v.s istället för att sitta och förhandla fram bilaterala avtal med varje land sker en koncentration av trafik till specifika hubbar för att underlätta processen.

    Problemet här är naturligtvis att förlust av access till den nuvarande inre marknaden skulle få oerhörda effekter på det nuvarande linjenätet samtidigt som det blir obekvämt för UK-bolag att operera de rutter som flygs idag.

    Nu är inget klart men jag skulle misstänka att det vid ett worst case scenario blir tal om ett omstrukturerat linjenät där UK kvarstår som hubb för British Airways m.fl men att EU-flighter som idag är direkta sker via byte. Det skulle också leda till att UK-bolagen tvingas minska sin exponering mot UK genom att skapa EU-divisioner baserade i EU-länder för att hantera trafiken och så matning till sådana hubbar.

    Om det blir problem med Open Skies i USA-fallet p.g.a ägarförhållandena lär det bli tal om att organisera om trafiken genom att sköta long haul via en EU-hubb och så mata till denna (alternativet är naturligtvis att ändra dessa men frågan är om en sådan lösning väljs). Det går ju onekligen att strukturera om förhållandena inom gruppen och t.ex skapa en hubb på Shannon eller något dit man matar med "UK-British Airways" till ett "EU-British Airways" baserat på Irland (exempelvis) och sedan står det sistnämnda för exponeringen gentemot USA.

    Detta är bara spekulationer naturligtvis, i idealfallet fortsätter det som hittills men ökat krångel är ju onekligen en risk (det finns redan ett problem för brittiska piloter när det gäller certifikat vid övergången till UK CAA-dito istället för EASA samt hela problematiken när det gäller den plötsliga övergången till icke-EU för de som är anställda inom EU-bolag).
     
  6. Homer

    Homer Medlem

  7. Det är mycket vi fortfarande inte vet. Det vi dock vet är att man fortfarande behöver ha pass för att åka till Storbritannien Som vi alltid har gjort.

    Sen är frågan pre- eller post-Corona? Avtal eller inte avtal? Som resenärer blir väl kanske nyckelfrågorna:

    1. Kan jag åka till Storbritannien i framtiden som idag som europeisk turist och affärsresenär eller kommer det bli ett ESTA-upplägg som i USA där jag måste deklarera min avsikt för inresa?

    2. Kommer Storbritannien göra som idag: egna slussar för oss från Europa eller kommer alla behandlas lika?

    3. Hur skall inresa hanteras under pandemin från europeiska länder?

    Jag minns faktisk inte vad som ligger på förhandlingsbordet gällande detta men någon form av quid pro quo för detta tror jag då andelen britter med behov av resor inom Europa är rätt stort.
     
  8. trekker

    trekker Medlem

    Det ser ju rätt mörkt ut just nu då Boris just gått ut och sagt till både befolkningen och företagen att förbereda sig för no deal. Får se om de lyckas få till något sidoavtal som gör resande möjligt vad som än händer.
     
    011430121 gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×