Senaste nytt

Blir av med valt säte på SAS

Senator

Moderator
Frågan om INF: vad jag har uppfattat så börjar extra syrgasmask först på rad 3 på SAS och det är udda numrerade rader (3, 5, 7) med syrgasmask för INF. Så om man är seatat på rad 1 eller jämna siffror (2, 4, 6) så är det "fel". Dock skall inte kundtjänst kunna sätta INF på dessa rader.

Jag har bara blivit "flyttat" en gång: Kronprinsessan och Kronprinsen var med ombord Lufthansa till Munchen. Blev tillfrågat av Purser vid ombordstigning, svarade självklart men den mycket artiga Kronprinsessan bad jag och mitt sällskap om "snälla, sitt Ni där. Vi har det bra bra här". SÄPO såg lagom roade ut.
 

Mr Basic

Medlem
De enda gånger jag har blivit flyttad med SAS är när någon i de Skandinaviska kungliga familjerna är med ombord.

Var det inte någon på BC som åkte till VIE före ny året när stadsminister var med, förstår att de ev. måste flytta passagerare så att Säpo personalen kommer bredvid skyddsobjektet.
Kan säkert vara så i några andra fall när någon minister reser med skydd.

Som EBP kan jag inte minnas att de flyttade någon annan för att jag ville ha ha något favorit säte.
Upplevt men ej drabbats (ren slump då jag valt sista raden i Plus) av liknande ”rockad” där Säpo möblerade om rad 1-4 pga att statsministern med entourage skulle till London. Pursern hade dock gått om tid att gjuta olja på vågorna då vi stod 3 timmar vid gate pga dimma på LHR. Minns detta främst pga att det var bland den bästa CC jag någonsin upplevt (vilket jag också sa till dem). Lyckades hålla humöret uppe hos fullsatt kärra trots 3 timmar försening inkl massor av missade connections (Toronto för min del). :)
 

SK989

Medlem
Mig/min familj händer detta med jämna mellanrum - jag upptäcker dock ofta det som regel innan incheckning. Nästa flygning som är inbokad är med hela familjen (två vuxna, två barn - ej infant). Vi ska flyga i Plus på en CRJ. Jag och min fru har plats 2A och 2C som förvalt, barnen har 3A och 3C. Nu har det hänt två gånger att min fru flyttas från förvalda platsen 2C till 2D, medan jag har kvar 2A. Ingen annan har valt 2C. Jag flyttar tillbaka henne från 2D till 2C... Varför detta sker har jag ingen aning om, jag har inte ringt SAS för att kolla.
 
Mig/min familj händer detta med jämna mellanrum - jag upptäcker dock ofta det som regel innan incheckning. Nästa flygning som är inbokad är med hela familjen (två vuxna, två barn - ej infant). Vi ska flyga i Plus på en CRJ. Jag och min fru har plats 2A och 2C som förvalt, barnen har 3A och 3C. Nu har det hänt två gånger att min fru flyttas från förvalda platsen 2C till 2D, medan jag har kvar 2A. Ingen annan har valt 2C. Jag flyttar tillbaka henne från 2D till 2C... Varför detta sker har jag ingen aning om, jag har inte ringt SAS för att kolla.
Skulle ju kunna vara två flygplansbyten. Jag har själv varit med om att flygplanstyp har ändrats 3-4 gånger. Från CRJ-900 till A320 tillbaka till CRJ-900. Om jag inte hade haft koll på att det var en A320 emellan hade jag ju upplevt det som helt Random flytt av platser.
 

Hachans

Medlem
Det skrevs en väldigt intressant artikel i en Facebookgrupp om Altea och vilka tilläggstjänster som finns i detta för SAS. I korthet är det loadmanagers som sitter på annan ort och beräknar lastning och liknande, som sen skickas ut i systemet. Små flygplan är mycket känsligare för folk på olika platser jämfört med större, men även t.ex. A320 NEO är känsligt om man sätter folk för långt bak (därav att platserna i stort sett alltid är blockade på Lufthansa.

Det är Altea som då flyttar folk automatiskt beroende på vad som behövs, och ALTEA kan vara olika intelligen beroende på vad man betalar för. Det går t.ex. att se till att systemet alltid flyttar en som har nödutgångsplats på rad 12 till de nya nödutgångsraden vid equipment change. Om man betalar för det alltså. Sen finns det olika policies för vem man flyttar osv, man kan ta hänsyn till status och även hur man ska opup-a folk om det krävs. Gatepersonalen kan overrida till viss del, men de kan inte förändra så mycket att viktförändringen ändras för mycket.
 
I höstas fick vi en väldigt märklig upplevelse av detta då vi skulle hem från MIA till CPH. När jag några timmar innan avgång skulle checka in upptäckte vi att de flyttat min 11 åriga dotter från fönster plats längst fram i Plus, 20A, till mittsäte längst bak i Plus.Ingen av oss andra i sällskapet satt där bak. Min fru som hade sätet bredvid hade kvar sin plats. Nu hade dessutom någon annan valt min dotters plats så det gick inte att byta tillbaka till den.
Tänkte att det är lugnt, vi kommer vara tidigt på flygplatsen och kan fixa det vid incheckning....
Döm om min förvåning då de bara hänvisar till att det är fullt och att de inte kan fixa så min dotter kan sitta ihop med sin mamma.
Min dotter börjar att gråta självklart då hon inte kan sitta själv i 9 timmar. Jag blir till slut riktigt arg men inget hjälper. Slutar med att fru och dotter får ta min och sonens platser 20G och 20H.
Jag får ta fruns plats på 20B och vi lyckas att flytta grabben till 21B.
Frågar sedan den ensamåkande danske mannen som satte sig på 20A om han hade begärt nått stolsbyte men han hade bara loggat in för incheckning, sett att platsen var ledig och då tagit den.
Han hade för övrigt inget intresset av att byta plats med min son....

Kan inte se att denna flyttning av platser hade något med viktfördelning eller dyl att göra.
Troligen bara en ”glitch” nånstans. Dock väldigt dåligt skött av incheckningen.
 
Last edited:

Hachans

Medlem
Kan inte se att denna flyttning av platser hade något med viktfördelning eller dyl att göra.
Troligen bara en ”glitch” nånstans. Dock väldigt dåligt skött av incheckningen.

Det hjälper sällan att bli "riktigt arg". Om möjligt så blir folk ännu mer ovilligt inställda till att hjälpa dig.

Hur som helst är det lite check in kan göra. De har sina manualer att följa och de får skit från andra passagerare och chefer om det skiter sig.

Du får går högre upp i näringskedjan och klaga än på checkin-personalen.
 

Johan Hbg

Medlem
Det hjälper sällan att bli "riktigt arg". Om möjligt så blir folk ännu mer ovilligt inställda till att hjälpa dig.

Hur som helst är det lite check in kan göra. De har sina manualer att följa och de får skit från andra passagerare och chefer om det skiter sig.

Du får går högre upp i näringskedjan och klaga än på checkin-personalen.
Lägg att säga härifrån. Står man på flygplatsen och flygbolaget har gjort fel så blir man väl upprörd, har full förståelse för det. Framförallt när barnen är involverade.
Hoppas det blev rejäl kompensation för detta från SAS sida.
 

Hachans

Medlem
Separera barn från föräldrar är oacceptabelt. Jag hade nog också blivit riktigt upprörd.

Upprörd kan man bli men inte på de som är maktlösa att ändra systemet.

Och det effektivaste är att rösta med fötterna om man inte gillar produkten som levereras men SAS verkar ha de flesta i nätet med lojalitetsprogram etc.
 
Toppen