Senaste nytt

Blåsningen - Hur blev du blåst under resan?

A380*G

Medlem
Drick aldrig te med främlingar i Shanghai! Blev blåst på 50kr för en minimal kopp med grönt te :mad:

Du kom billigt undan. En kollega drack te med en tjej i Shanghai. När notan kom skulle han betala nästan 5,000 RMB. Kollegan vägrade och det blev ett jäkla liv. Till slut kom två biffar in och de såg inte direkt svaga ut. Kollegan började svettas men stod på sig i en halv minut till. Precis när han trodde de skulle ta till våld kom två poliser in på cafét. De förstod direkt vad som pågick. På knaklig engelska sa de bara åt min kollega att lämna stället, vad som hände sen vet han inte eftersom han slängde sig i en taxi direkt och försvann.
 

Tjaeng

Medlem
Du kom billigt undan. En kollega drack te med en tjej i Shanghai. När notan kom skulle han betala nästan 5,000 RMB. Kollegan vägrade och det blev ett jäkla liv. Till slut kom två biffar in och de såg inte direkt svaga ut. Kollegan började svettas men stod på sig i en halv minut till. Precis när han trodde de skulle ta till våld kom två poliser in på cafét. De förstod direkt vad som pågick. På knaklig engelska sa de bara åt min kollega att lämna stället, vad som hände sen vet han inte eftersom han slängde sig i en taxi direkt och försvann.

Ja, det standardtricket ska man akta sig för. Söta tjejer som påstår att de minsann också är turister och vill dra med sina nyfunna vänner till teprovning/konstgalleri/karaoke/whatev. Händer inte sällan att poliser är i maskopi med dem också, så din kollega ska tacka sin lyckostjärna för att han kom undan.

Jag blev blåst en gång på elektronikmarknad i Beijing när jag skulle köpa en palm pilot (ja, det var ett tag sen). Helt funktionell och legit när jag tummade på den, men när jag kom hem var det en plastattrapp. The ol' bait 'n switch, med andra ord. Har dessutom läst om snubben som köpte en extern hårddisk som visade sig vara ett skal från en extern hårddisk med ett 256mb USB-minne och en fastklistrad tung mutter på insidan...
 

Dr. Miles

Expert
Jag blev blåst en gång på elektronikmarknad i Beijing när jag skulle köpa en palm pilot (ja, det var ett tag sen). Helt funktionell och legit när jag tummade på den, men när jag kom hem var det en plastattrapp. The ol' bait 'n switch, med andra ord. Har dessutom läst om snubben som köpte en extern hårddisk som visade sig vara ett skal från en extern hårddisk med ett 256mb USB-minne och en fastklistrad tung mutter på insidan...
Det är en av orsakerna varför jag har slutat att gå till el/databutiker i Kina...
 

Tjaeng

Medlem
Det är en av orsakerna varför jag har slutat att gå till el/databutiker i Kina...

Ja, verkligen. Speciellt inte nu när allt som inte är inhemskt skräp faktiskt är billigare i Hong Kong.

En annan grej jag stör mig på är att förpackningar i Kina alltid är så missvisande. Speciellt vad gäller presentförpackningar. En jättestor presentlåda med te/kaffe/choklad/valfritt kan volymmässigt bestå till 90% av förpackningsmaterial medan själva innehållet begränsar sig till ett tunt tråg som precis passar under den genomskinliga biten av lådan, och som är 1/4 av förpackningens tjocklek. Inte undra på att huvudägaren i Nine Dragons Paper (samlar in dessa skräp till förpackningar och gör nya förpackningar) är en av de rikaste personerna i Kina.
 

A380*G

Medlem
Ja, verkligen. Speciellt inte nu när allt som inte är inhemskt skräp faktiskt är billigare i Hong Kong.

En annan grej jag stör mig på är att förpackningar i Kina alltid är så missvisande. Speciellt vad gäller presentförpackningar. En jättestor presentlåda med te/kaffe/choklad/valfritt kan volymmässigt bestå till 90% av förpackningsmaterial medan själva innehållet begränsar sig till ett tunt tråg som precis passar under den genomskinliga biten av lådan, och som är 1/4 av förpackningens tjocklek. Inte undra på att huvudägaren i Nine Dragons Paper (samlar in dessa skräp till förpackningar och gör nya förpackningar) är en av de rikaste personerna i Kina.

Ja hon har verkligen funnit en enkel affärsidé. I stora drag flyttade hon till USA och där startade hon ett företag som köpte in använda förpackningar. Eftersom Kina på den tiden börjat exportera enorma mängder varor till USA så köpte hon upp mycket av dom använda kartongerna i USA och sedan skeppades de tillbaka i princip gratis på fartyg till Kina. Eftersom exporten från USA till Kina var mycket mindre så fanns det gott om plats på fartygen dit. I Kina återanvändes packningarna och nya kartonger tillverkades som sedan såldes till företag. Dessa företag packade sina varor och exporterade återigen till USA...
 

Kricka

Medlem
Jag tror att den som inte har blivit blåst någon gång på en resa har inte rest tillräckligt :D

Antalet möjliga blåsningar är väl nästan oändliga.. Ett exempel från Israel är att man inte nollställer
bensinpumpen efter att föregående bil tankat. Goda tider för mackägaren !
 
Last edited:

Valley

Medlem
London - Lunch på ett ställe bredvid London Eye i väntan på Duck Tours. Tiden börjar bli knapp och när det är dags att slanta tänker jag inte så mycket utan betalar och drar.
I samma ögonblick jag kliver utanför dörren slår det mig att denna nota aldrig i hela H....... kan blivit så dyr som den blev. Och mycket riktigt, vid noggrannare titt har jag betalat dubbla bord och en fet dricks som var tillagd på notan på ett synnerligen "snyggt" sätt.

Slutade dock lyckligt, utom för servitrisen. Själv fick jag långa och många ursäkter från bossen och en stor rabatt på notan. Servitrisen var mer än blek om nosen och på väg ut igen hördes att hon fick sin beskärda del :)
 

Sofia

Medlem
Min syrra blev totalblåst på en stenkatt vid pyramiderna i Egypten. Säljaren hade lärt sig en massa roliga fraser på svenska, det var galet tidigt på morronen och jag (som då bodde i Egypten) hängde inte riktigt med i svängarna utan hade uppmärksamheten nån annan stans just då. Hon är iofs väldigt nöjd med kattskrället men vi fick släpa runt på den hela dagen :cool:

Tror dock att det pengamässigt sen i slutänden vägdes upp av mina excellenta prutkunskaper och lite arabiska för resten av dagen betalade vi ca 10% av utgångspriset på allt vi ville köpa ;)
 

Flood

Medlem
Hittade billiga kryddor på en basar i Tunisien. Saffranen som provsmakades i lösvikt visade sig i den färdiguppvägda påsen vara gurkmeja. Lussekatterna den julen smakade lite tunt... Liksom för @Sofia kunde säljaren en massa svenska fraser och hade även en kusin i Uddevalla.
 

Tjaeng

Medlem
Hittade billiga kryddor på en basar i Tunisien. Saffranen som provsmakades i lösvikt visade sig i den färdiguppvägda påsen vara gurkmeja. Lussekatterna den julen smakade lite tunt... Liksom för @Sofia kunde säljaren en massa svenska fraser och hade även en kusin i Uddevalla.

Öh... Nog för att båda gör maten gul, men saffran och gurkmeja liknar ju inte varandra ett dugg i torr form.
 
Toppen