Senaste nytt

Blå tåget får trafiktillståndet indraget

jsn

Medlem
Ny tågplan gäller from 11/12, men såvitt jag vet så är den redan färdig och kommunicerad publikt. Att Blå Tåget ändå inte har börjat med biljettreserveringar tyder på att det (ännu?) inte är klart med nytt tillstånd.
 

Hachans

Medlem
Jag hörde att företaget där personalen var anställd har gått i konkurs, och att personalen inte fått ut varken lön eller övertid.

Jag tror personligen inte att Blå Tåget någonsin kommer rulla igen.
 

apknug

Medlem
Jag hör mycket negativt mot uppstickaren som är med att bryta monopolet. Hoppas blå tåget börjar rulla igen och att det kommer många spännande konkurrenter till SAS.
 

anjak

Medlem
Jag hör mycket negativt mot uppstickaren som är med att bryta monopolet. Hoppas blå tåget börjar rulla igen och att det kommer många spännande konkurrenter till SAS.
Fast om man som bolag inte ens lyckas uppehålla dom lägsta säkerhetskraven, dessutom när man haft flera år på sig att komma till rätta med problemen tycker jag inte man ska få köra tåg. Då spelar det inte så stor roll om man har en fin restaurangvagn. Gärna konkurrens men inte på bekostnad av säkerheten. En tågolycka får ju oftast rätt katastrofala följder.
 

Lokföraren

Medlem
Hej.
Jag vet att flera hävdar en del om säkerhet mm. Jag är lokförare. Har jobbat som underentreprenör åt "alla" bolag i Sverige (inte alla, men många). Största hotet mot säkerheten i Sverige är inte SJ, MTR, Blå Tåget eller någon annan operatör. Det är Trafikverket! Alla dagar i veckan. Deras trafikledare (Tågklarerare) kan inte reglerna själva. Det är i de som hanterar och säkerställer att inte två "tåg" krockar med varandra.
Utbildningarna blir kortare och kortare för samtliga som jobbar inom järnvägen, så systemförståelsen försvinner. Både för banarbetare, tågpersonal och Trafikledning. Allt handlar om pengar. Transportstyrelsen ser generellt alldeles för mycket på pappersprodukter, de är sällan (läs aldrig) ute på kontroller i verkligheten, kompetensen kanske saknas?!
Trafikverket styrs av massa politiskt tillsatta chefer sol har mycket låg eller ingen erfarenhet från järnvägen. Det är så många brister så jag hoppas att inget allvarligt händer, vilket tyvärr är en risk, kanske liten, men sker en olycka får den ofta ganska stora följder med de tyngder och farter som är inblandade.

Ni får gärna reagera på detta. Ring gärna mig också, bara be om mitt nummer. För nördarna kan jag kanske erbjuda lokåkning :-?
 

anjak

Medlem
Hej.
Jag vet att flera hävdar en del om säkerhet mm. Jag är lokförare. Har jobbat som underentreprenör åt "alla" bolag i Sverige (inte alla, men många). Största hotet mot säkerheten i Sverige är inte SJ, MTR, Blå Tåget eller någon annan operatör. Det är Trafikverket! Alla dagar i veckan. Deras trafikledare (Tågklarerare) kan inte reglerna själva. Det är i de som hanterar och säkerställer att inte två "tåg" krockar med varandra.
Utbildningarna blir kortare och kortare för samtliga som jobbar inom järnvägen, så systemförståelsen försvinner. Både för banarbetare, tågpersonal och Trafikledning. Allt handlar om pengar. Transportstyrelsen ser generellt alldeles för mycket på pappersprodukter, de är sällan (läs aldrig) ute på kontroller i verkligheten, kompetensen kanske saknas?!
Trafikverket styrs av massa politiskt tillsatta chefer sol har mycket låg eller ingen erfarenhet från järnvägen. Det är så många brister så jag hoppas att inget allvarligt händer, vilket tyvärr är en risk, kanske liten, men sker en olycka får den ofta ganska stora följder med de tyngder och farter som är inblandade.

Ni får gärna reagera på detta. Ring gärna mig också, bara be om mitt nummer. För nördarna kan jag kanske erbjuda lokåkning :-?
Ja så kan det förstås vara men det motiverar väl inte att ett tågbolag får bryta mot säkerhetskraven. Blir lite konstigt att motivera det med att Trafikverket också bryter mot reglerna.
 
Blå tåget drivs av en rättshaverist som kursat bolaget två ggr förut. Det borde inte vara rimligt att ge denna människa nytt tillstånd att bedriva järnvägsverksamhet. Bra agerat av myndigheterna som försöker stoppa dem.
 

jsn

Medlem
Om Trafikverket kan man säga mycket, jag nöjer mig just nu med att konstatera att en myndighet som fortfarande 2016 lägger nya tågplaner mha penna och papper istf datorkraft kanske inte är en spjutspetsmyndighet, samt att om det är någon som kommer kunna få ordning på myndigheten så är det Lena Erixon. Men frågan är om ens hon kan få ordning på myndigheten....
Annars håller jag med @anjak att Trafikverkets agerande ursäktar inte Blå Tågets uppenbara likgiltighet inför säkerhetsarbetet, snarare skulle jag säga att operatörernas säkerhetsarbete blir än viktigare om Trafikverket missköts så som @Lokföraren antyder.
Åka på lok vore roligt att göra igen, det har jag inte gjort på dryga trettio år :)
 
Toppen