Senaste nytt

Blå tåget får trafiktillståndet indraget

Moco

Medlem
Blå Tåget kommunicerar följande på Facebook:

Idag hördes inte vår orkesters glada toner på tågperrongen. Vi hade kört och vi hade haft rätt att köra, men vi blev fråntagna våra tider som MTR redan annonserat ut som sina nya tider. Ja, så behandlas det lilla, privata och omtyckta alternativet. Detta reser en del frågor, och man kan undra vad som händer i det dolda. Nu är det David mot Goliat - vi kämpar för BLÅ TÅGETs existens. Vi tackar för det enorma stödet vi har fått via olika kanaler. Nu om någonsin behöver vi erat stöd!

Låter ju märkligt. Hur kan tågklareringen släppa på MTR? Då torde väl det finnas grund för en stämning mot såväl MTR som Trafikverket?
 

Agö

Medlem
Låter ju märkligt. Hur kan tågklareringen släppa på MTR? Då torde väl det finnas grund för en stämning mot såväl MTR som Trafikverket?
Jag antar att Blå Tågets tåglägen förföll på något sätt och sådana är ju minst sagt en bristvara.
 

Moco

Medlem
Det där är ganska grova anklagelser utan några bevis.

Nja, det beror väl på hur man ser på det. Har god erfarenhet från båda sidor och vill påstå att det finns mycket att jobba med i det offentliga.

Däremot givetvis mycket viktigt att man tar säkerheten på allvar, så jag försvarar inte Blå Tåget om de eftersatt säkerheten.

Vidare borde väl de kört fram sitt tågset om de ämnat bedriva trafik. Har MTR otillbörligen tagit deras tider, vilket förefaller konstigt, får de väl stämma dem.
 
Last edited:
Nja, det beror väl på hur man ser på det. Har god erfarenhet från båda sidor och vill påstå att det finns mycket att jobba med i det offentliga.

Däremot givetvis mycket viktigt att man tar säkerheten på allvar, så jag försvarar inte Blå Tåget om de eftersatt säkerheten.

Vidare borde väl de kört fram sitt tågset om de ämnat bedriva trafik. Har MTR otillbörligen tagit deras tider, vilket förefaller konstigt, får de väl stämma dem.
Tror inte att MTR egenmäktigt tar några tåglägen, det måste vara Trafikverket som ryckt Blå tågets och gett ut dem till en annan operatör. Så ingen skugga på MTR i detta fallet, vad vi vet nu.
 

apknug

Medlem
Trafikverket var ju väldigt angelägna om att återkalla tillståndet så om de nu har släppt på en annan operatör på blå tågets tåglägen är det ju inte helt överraskande.
 

Palazzi

Medlem
Mycket underligt. Regeln säger att tåglägen kan lysas ut om operatören haft ett löngre uppehåll i sin trafik....

I detta fall var ju dock uppehållet dels påtvingat o dels har de nu uppskov på tidigare beslut. Emellan dessa händelser fanns förvisso ett uppehåll, men dessa tre dagar kan omöjligen uppfattas som länge.

Nu kanske det är så att Blå tåget hade såna brister att dessa inte kan åtgärdas, men tycker det verkar vara väl snabba puckar från Trafikverket..... brukar ju inte gå så snabbt annars.
De har väl ett uppdrag att gynna den totala trafiknyttan o antar att MTR går före där.

Men slutligen. Följer de inte säkerhetsreglerna ska de inte vara på järnvägen, även om maten är god. Förstår inte hur så många ledningar kan ha så dålig koll på de regler som finns.....är ju ingen liten grillkiosk man ska operera.
 
Alla som jobbar på Blå Tåget är egna företagare som hyr ut sig till Svenska Jernbanor som "konsulter". Ni kan tänka er hur rörigt det blir att ha koll på och redovisa att alla dessa "företagare" har alla papper och intyg som krävs för att få jobba på huvudbolaget. Där nånstans som det krånglar säger dom tågnördar som jag pratat med...
 

Moco

Medlem
Alla som jobbar på Blå Tåget är egna företagare som hyr ut sig till Svenska Jernbanor som "konsulter". Ni kan tänka er hur rörigt det blir att ha koll på och redovisa att alla dessa "företagare" har alla papper och intyg som krävs för att få jobba på huvudbolaget. Där nånstans som det krånglar säger dom tågnördar som jag pratat med...

Ah, de vill alltså inte anställa, utan laborshoppar likt Norwegian?
 

NotRyan

Medlem
Men slutligen. Följer de inte säkerhetsreglerna ska de inte vara på järnvägen, även om maten är god. Förstår inte hur så många ledningar kan ha så dålig koll på de regler som finns.....är ju ingen liten grillkiosk man ska operera.

Det här sammanfattar väldigt bra min syn på det hela.
 
Toppen