Senaste nytt

Blå tåget - en lyxigare tågresa Göteborg-Stockholm

henrik l

Medlem
Såg tåget i morse när det gjorde uppehåll i Skövde. Tyvärr verkade det inte vara allt för många resenärer. Jag såg att det satt ca 5-6 personer i restaurangvagnen som gick först i tåget. Jag blev nyfiken och vandrade bakåt att se beläggning i de två övriga vagnarna. Tyvärr såg jag bara ytterligare en passagerare förutom dem restaurangvagnen. Vi får väl hoppas att det beror på att man inte har hunnit marknadsföra produkten tillräckligt ännu.
 
Alltid kul med uppstickare till SJ. Men jag har många gånger frågat mig varför SJ, och andra bolag som t ex. bedriver natttrafik inte inför en ny klass med tex lie-flat stolar ombord. En tanke skulle ju vara att ta bort 6 vagnskupeer och ersätta dem med t ex. flat-beds. Det fungerar på flyget så borde väl fungera på tåget också...eller vad tror ni.
Till en början kanske de kunde köpa in SAS gamla stolar när de på sikt ska bytas ut....;)
 

henrik l

Medlem
Alltid kul med uppstickare till SJ. Men jag har många gånger frågat mig varför SJ, och andra bolag som t ex. bedriver natttrafik inte inför en ny klass med tex lie-flat stolar ombord. En tanke skulle ju vara att ta bort 6 vagnskupeer och ersätta dem med t ex. flat-beds. Det fungerar på flyget så borde väl fungera på tåget också...eller vad tror ni.
Till en början kanske de kunde köpa in SAS gamla stolar när de på sikt ska bytas ut....;)

Intressant idé. Frågan är kanske hur mycket plats Lie flat kräver i förhållande till liggvagnen, är nog den som är alternativet. Själv föredrog jag alltid att få krypa ner mellan lakanen i sovvagnen även på tiden tiden jag var fattig student och reste från Umeå och söderut.

Men BlåTågets stolar ser helt klart ut att vara bekväma.
 
Intressant idé. Frågan är kanske hur mycket plats Lie flat kräver i förhållande till liggvagnen, är nog den som är alternativet. Själv föredrog jag alltid att få krypa ner mellan lakanen i sovvagnen även på tiden tiden jag var fattig student och reste från Umeå och söderut.
[/I]
Det ar just det,idag nyttjar de ju hojden pa taget genom deras 6 baddskupeer och fragan ar hur mycket de skulle forlora i kapacitet om man ersatte dem med lie-flat beds. Men det kanske skulle kunna vara ett nytt koncept...t ex. ta bort restaurangvagnen, gora det mojligt att forbestalla mat ombord pa taget och fa det serverad vid sin sittplats...liksom pa flyget..
 

twiggs

Medlem
Intressant idé. Frågan är kanske hur mycket plats Lie flat kräver i förhållande till liggvagnen, är nog den som är alternativet. Själv föredrog jag alltid att få krypa ner mellan lakanen i sovvagnen även på tiden tiden jag var fattig student och reste från Umeå och söderut.
[/I]
Det ar just det,idag nyttjar de ju hojden pa taget genom deras 6 baddskupeer och fragan ar hur mycket de skulle forlora i kapacitet om man ersatte dem med lie-flat beds. Men det kanske skulle kunna vara ett nytt koncept...t ex. ta bort restaurangvagnen, gora det mojligt att forbestalla mat ombord pa taget och fa det serverad vid sin sittplats...liksom pa flyget..

Själv föredrar jag en restaurangvagn flera gånger om än att få flygplansmat (för det är vad det är!) serverad vid min sittplats. På ett flygplan har man mer eller mindre tvingats till denna lösning för var skulle man annars kunna servera mat? På tåg däremot så var länge mat en del av upplevelsen. Riktiga restaurangvagnar där allt lagades helt från grunden i vagnen har funnits, en viss klasskillnad på den maten och den mikrouppvärmda på X 2000!

Sedan kommer den lite självklara frågan, ekonomin i detta. Folk som ska till övre Norrland och tar tåget för att det det är billigare än flyget lär inte acceptera att betala många kronor mer än vad man idag gör i liggvagn. Varför ens ett öre mer? En liggvagn ger ändå lite avskildhet jämfört med att sova på ett flygplan. Att vara sex, åtta personer eller vad det nu är i en liggvagn ger betydligt mer avskildhet än att sova i en öppen salong! Jag reser väldigt mycket i tjänsten, av arbetsgivaren betald C-biljett och använder mina poäng för att uppgradera till F vid de tillfällen jag reser med bolag som erbjuder F. Kanske är det jag som har en ovanligt hög integritet, men jag känner mig mer eller mindre alltid iakttagen av såväl flygvärdinnor och medpassagerare. Inte för att jag klär mig avvikande eller så, det är bara en känsla jag har. Flygvärdinnor verkar vilja prata med en i F (något jag inte tycker om!) mer än vad motsvarande gör i C. Det är mycket som stör mig med så mycket uppmärksamhet som ges ombord i ett flygplan i främst F. Men även C kan vara nog så påfrestande på bolag som har som sin kultur att prata och prata. När man sedan svarar på de nekande på i princip alla tilltal om man vill ha champagnen påfylld för sjuttioelfte gången och dessutom alltid på långlinjer beställer en fruktmåltid och liknande tilltag så blir man sedd på med rätt märkliga ögon. Varför kan jag faktiskt inte förstå.

Nåväl, i en sovkupé erbjuds jag däremot i princip fullständig avskildhet. En tågmästare som ber om biljetten strax efter avgång och möjligtvis ett besök i restaurangvagnen. Perfekt för mig, då hinner jag jobba och sova. Jag kan tänka mig att det är på ett liknande sätt i liggvagn vilket var poängen med detta inlägg; man ligger kanske 6-8 personer i en stängd kupé och har mer privatliv än om det varit kanske 30-40 sådana platser öppet i en salong. Eftersom man dessutom har byggt på höjden på tåg så inser man självklart att det hade blivit sovvagnspriser i en komfortnivå som kan upplevas sämre än liggvagn. Restaurangvagnen upp mot Norrland är för övrigt lite av en mötespunkt där man kan sitta och äta mat, dricka en öl om man är på det humöret eller dylikt. Lite trevligare än på ett flygplan där man sitter vid sittplatsen och äter sin mat, se det som en chans att röra lite på sig, sträcka på benen och kunna välja vad man ska äta.

Åtminstone jag är tveksam...
 

Roger J

Medlem
SJ körde så här till Båstad från Stockholm (chartrat) för tennisveckan 2010:
 

Attachments

  • GS_221501d-1.jpg
    GS_221501d-1.jpg
    59,8 KB · Visningar: 3 470
Toppen