Senaste nytt

Biltåg i Europa

NyfikenGrau

Medlem
Jag hoppas såklart att det kommer fler biltåg, men jag tror det blir svårt att få ekonomi i konceptet på värst många rutter. Iom att bilarna tar så mycket plats så måste priset/säte kompensera. Människor med given budget och betalningsvilja finns säkert, men kanske inte nog många på andra rutter än de vi redan ser.

Nä det måste ju gå mellan rimliga knutpunkter så att tillräckligt många bilister tjänar på att ta det med hänsyn till resvägen. Av de som finns idag håller jag nog Hamburg-Verona för den bästa linjen, mellan en knutpunkt för Skandinavien norrut och en för Italien söderut. Även Hamburg-Villach (för Slovenien/Kroatien) känns okej. Samtliga linjer från Düsseldorf funkar nog iom det enorma upptagningsområdet, säkert uppåt 50 miljoner som når stan med bil på några timmar (B, NL, NRW..).

Jag som ren konsument ser långa färjelinjer som den starkaste konkurrenten till biltåg, fast de konkurrerar ju på andra geografiska områden, i utkanten av Europa snarare än mitt i. Exempelvis den tänkta Nynäshamn-Rostock sparar ju en hel dagsetapp. Oslo-Kiel ett annat exempel, eller i södra Europa Ancona-Patras eller Genua-Palermo osv.

Dock är jag optimist på så vis att jag tror det finns tillräckligt många som är beredda att betala för biltåg för att slippa en mycket lång och enerverande bilkörningsetapp. Som sagt skulle jag gärna se en comeback för Narbonne, som gör det helt realistiskt för nordbor att ta bilen till Spanien/Portugal.
Villach-Edirne fanns ju också för de riktiga äventyrarna, kombinera med Hamburg-Villach så går det att ta sig långt in i Turkiet på en tank från Sverige :)
 

Tamas

Medlem
Jag har plöjt genom Tyskland på en massa olika sätt, och jag skriver under på att det är långt ifrån någon njutning, med köer, olyckor och annat. Men ska man räkna rent ekonomiskt och lägga andra parametrar åt sidan, så är det realistiskt att räkna med 3000 kr i soppapengar, och en övernattning på ett billigt Ibis på vägen, som brukar hamna på runt 60€ för en familj på fyra per natt. Totalt alltså ca 4200 kr för snikvarianten. Då kostar tåget ca 11000 kr mer. Det låter som att tåget är en lika illa upplevelse som bilresan när det kommer till sovkomfort och mat. Personligen är jag högst tveksam till att spendera den summan.

Vi åkte Hamburg-Vienna för 2 år sen för ca. 400EUR enkelväg 4 pers i egen couchette och bil på tåget. Det är visst jämförbar med soppa och övernattningskostnader. Så egentligen rent ekonomiskt är det inte så dummt heller. Man kan också räkna med amortering på bilen, trötthet, stress med barnen i baksätet, osv. Alla var nöjda efter tågresan även om det var lång ifrån lyxigt och vi hade en MC grupp festande halva natten :)
 

ulagun

Medlem
För ett antal år sedan gick biltåg Malmö-Luleå. Lades tyvärr ned ganska omgående
Synd för det hade varit värt mycket att sommartid slippa elände som zombies i husbilar, 2+1vägar, mängder med hastighetskamror på det mest ologiska ställen osv.
 

NyfikenGrau

Medlem
För ett antal år sedan gick biltåg Malmö-Luleå. Lades tyvärr ned ganska omgående

Mycket intressant, aldrig hört talas om förut! Betydligt längre sträcka än de som körs idag, dock såklart viss risk för dåligt kundunderlag i norra änden...

Jag är övertygad om att pandemin kommer förändra många människors resvanor även på lång sikt och skulle inte utgå från hur t.ex. biltåg lönade sig för operatörerna fram till 2019 när i princip alla utnyttjade budgetflyg + hyrbil för att resa inom Europa. Jag kan ha klagat över bilköer flera gånger i tråden, men när jag ställer det mot testkrav, maskkrav, intygskrav, köer till incheckning, security, bagageupphämtning och hämtning av hyrbil samt såklart begränsning av bagagemängder känns resor i egen bil väldigt fria i jämförelse.
 

NyfikenGrau

Medlem
I dess förlängning bör ju även laddning av bilen under tågresan kunna erbjudas.

Väldigt intressant idé som förmodligen underlättar om biltåg behöver säljas in politiskt. Den långa restiden bör ju också möjliggöra (ur operatörens/lokets synvinkel) långsammare/svagare = billigare uppladdning än normalt. Kanske till och med blir ett krav med elbil, isf har vi ett ytterst miljövänligt alternativ till flyg+hyrbil. Medveten om att det redan idag går att åka tåg och hyra elbil på destinationen, men ändå intressant och med möjlighet till att ta med mycket bagage.
 

RickardG

Medlem
Vi åkte Hamburg-Vienna för 2 år sen för ca. 400EUR enkelväg 4 pers i egen couchette och bil på tåget. Det är visst jämförbar med soppa och övernattningskostnader. Så egentligen rent ekonomiskt är det inte så dummt heller. Man kan också räkna med amortering på bilen, trötthet, stress med barnen i baksätet, osv. Alla var nöjda efter tågresan även om det var lång ifrån lyxigt och vi hade en MC grupp festande halva natten :)
Betydligt lägre pris än Hamburg-Verona, så det gör det hela lite mer intressant. Även om sträckan inte är några problem att klara av utan övernattning är det ett attraktivt pris jämfört med rena bränslekostnader.
 

RickardG

Medlem
Prylar kan man skicka. DHL tar 1500 kr för en pall hem till Sverige.
Jo, men att stå och packa ihop 30 kg ost, 150 flaskor vin på hotellet på en pall, som du ska införskaffa och sedan emballera... för att möta upp chaufför etc. är kanske inte väl värd spenderad tid på semestern. Samma sak om du i förväg ska få iväg en pall, som dessutom ska tas emot av hotellet, med din SUP, kajak, cykel och annat. Det låter billigt på pappret, men i praktiken är det nog ofta en rätt komplicerad lösning.
 
Toppen